2014.
autor:
Hubert Sauper
“Da
vam odmah otkrijem, priča nema srećan kraj”, reče Hubert Sauper
pred prikazivanje filma We Come as
Friends na otvaranju festivala u
Innsbrucku. Ništa manje i nismo mogli očekivati od ovog
jednostavnog, poštenog i iskreno duhovitog autora, ako uzmemo u
obzir da je on skovao termin “feel bad cinema”.
Bilo
je to povodom njegovog prošlog filma, Darwin’s
Nightmare (2004), i njegovog prolaza
na dodeli Oscara. “Pingvini su slatki, situacija u Tanzaniji nije
nimalo slatka, a ljudi vole slatke stvari”, bio je njegov komentar
na pobednički film. Podsetimo, Darwin’s
Nightmare se bavi situacijom
poribljavanja jezera Tanganjika sa dominantnom i ukusnom nilskom
vrstom koja je potamanila domaće vrste, koju korporacije uzgajaju,
filetiraju i prodaju strancima, dok domaće stanovništvo bukvalno
gladuje. Socijal-darvinizam na delu, i bukvalno i metaforički.
Darwin’s Nightmare
je dobio i sudski nastavak u vidu Sauperovog novog filma Autopsy
of a Nightmare (2015), koji je imao
svetsku premijeru u Innsbrucku kao “work in progress”. U njemu se
Sauper bavi sudskim procesom između njega i države Tanzanije koje
je posledica njegovog prethodnog rada.
Pre
toga je Sauper dirnuo u zapadnjačku svest sa Kisingani
Diary, pričom o masakru koji je
ostao nezapažen. Poprište zločina je bivši Zair, sada DR Kongo,
vreme se čudno podudara sa čuvenim ruandskim Hutu-Tutsi masakrom,
kao i sa državnim udarom u tadašnjem Zairu. Kako je Zapad podržao
novu vladu, o tom masakru gde su Tutsi i Hutu zamenili uloge se nije
pisalo. Ko će to pohvatati, treba nam stabilnost i mir i slične
floskule.
We
Come as Friends je isto tako smešten
u Afriku i to u njenu najmlađu državu, Južni Sudan, i sa prethodna
dva filma tvori Afričku Trilogiju i zadržava fokus na temu
neokolonijalizma. Čak je i naslov spojiv sa originalnim kolonijalnim
pozdravom, mada je danas deo standardnog SF i vanzemaljskog pulpa. Sa
tim pozdravom su Englezi, Francuzi i ostali došli u Afriku kada su
je “ponovo otkrili” u XIX veku (iako je prema svim podacima
upravo u Africi nastala ljudska vrsta) i pokušali nametnuti
civilizaciju. Sa Biblijom i železnicom došle su i puške i alkohol
i šta sve ne, a cilj je bio prisvojiti resurse sa kojima domorodačko
stanovništvo nije znalo šta će. Situacija je slična i danas,
umesto železnice imamo naftovode, imamo investitore koji “dolaze u
miru”, vojne preduzimače. Razlika je jedino u sofistikaciji:
domaće više ne ubijaju strani osvajači, barem ne direktno, već su
prepušteni sami sebi.
Nezavisnost,
ona politička, nije prava nezavisnost dok nije ekonomska. Država se
podelila na severni, arapski deo i južni, crnački. Severni deo je
muslimanski, južni uglavnom hrišćanski. Severni diktator je
prijatelj Kine, južni “freedom fighter” i revolucionarni vođa i
ujedinitelj raznih plemena je prijatelj Amerike, čak i nosi
kaubojski šešir koji mu je poklonio Bush lično. U praksi to znači
da imamo i stare, kineske investicije sa kineskim eko-standardima.
Naftno postrojenje truje vodu, vlasnici to predstavljaju kao tuđi
problem. Zapadni političari i poslovnjaci pozivaju na investicije,
“da zaradimo dok činimo dobro”, na odustajanje od brze dobiti,
sve to, naravno, sa “figom u džepu”. Ratni veteran prodaje
(odnosno ustupa za eksploataciju) 600.000 hektara zemlje za 25.000
dolara. Za to se borio u ratu preko 20 godina. Arapima nije hteo dati
svoju zemlju, dao ju je za siću nekom drugom. Zapadne hrišćanske
misije se ograđuju od domaćeg stanovništva, uživaju u blagodetima
moderne tehnologije i primarni problem im je uvođenje odeće, obuće
i Biblije lokalnim plemenima. Darfur niko ne spominje, ali nije
isključeno da će se ponoviti.
Sauperova
perspektiva je socijalistička, on to i ne krije, ali svejedno nije
pamfletska. Naprotiv, iskrena je, urgentna i direktno sa terena, nema
popovanja i teoretiziranja. U svojim najboljim momentima We
Come as Friends hvata apsurd čitave
situacije i približava se teritoriji crnog humora, što je svakako
potreban dodatak za relaksaciju ovako teške teme.
Nisu
apsurdne samo situacije koje je proživljavao, apsurdna je cela
postavka. Za potrebe filma je napravio svoj avion kojim leti preko
afičke pustinje i savane. Da bi ispoštovao regule, napravio je
uniforme za sebe i svoju posadu / filmsku ekipu. Kada je počeo
snimanje, Južni Sudan se još nije bio odvojio. Kada ga je završio,
u maniru improvizacije kako ga je i započeo, dobili smo iskrenu i
razumljivu ljudsku priču o zabludama jedne političke borbe.
No comments:
Post a Comment