2015.
režija:
John McTeigue
scenario:
Philip Shelby
uloge:
Milla Jovovich, Pierce Brosnan, Dylan McDermott, Robert Forster,
Roger Rees, James D'Arcy, Angela Bassett, Frances De La Tour, Paddy
Wallace
Ima
tome već neko vreme, možda desetak godina, kako svako malo dobijemo
film koji upada u kategoriju “euro-akcića” ili “globalnog
trilera”. To je počelo sa Europacorpom i Lucom Bessonom, ali na
taj trend se kače i mnogi drugi, Amerikanci, Britanci, Evropljani,
nebitno. Filmovi su to u kojima se naš junak / junakinja preganja sa
kriminalcima, teroristima, korumpiranim ili priglupim pandurima po
nekoj od evropskih / svetskih metropola, a razlog za tu jurnjavu,
pucnjavu i tučnjavu može biti bilo šta. Smislenost i formalna
logika su tu više luksuz nego obaveza. Sad je došao red na London
kao poprište ganjanja i na Millu Jovovich kao junakinju u centru
pažnje.
A
film zapravo počinje u Afganistanu u sceni koja deluje toliko van
rute filma da će se uklopiti tek negde na dve trećine kao izuzetno
kilavo objašnjenje / naplata. U njoj Talibani zarobljavaju pilota i
strelca iz oborenog helikoptera, jedan od njih je niko i ništa, pa
ga poliju benzinom i zapale, a drugog drže radi nekakve ucene.
Nekoliko godina posle toga i u jednoj sasvim drugoj priči upoznajemo
ekipu odeljenja za vize u američkoj ambasadi u Londonu. Njihov cilj
je sprečiti teroriste da uđu na američko tlo i uigrana ekipa je
upravo dobila “hotshot” pojačanje iz Washingtona, agenticu
diplomatske službe Kate Abbott (Jovovich) koja će u kratkom roku
otkriti sumnjivog sredovečnog rumunskog naučnika (Rees) kako
pokušava da se domogne vize. Sad, on je istovremeno stručnjak za
eksplozive i lekar opšte prakse koji ide na pedijatarsku
konferenciju i to je sumnjivo, iako nije nimalo logično, ali koga
briga za logiku. Naravno da je on deo međunarodne zavere i da ima
lični motiv, a autori su verovatno smatrali da bi kakav ludi Rus ili
fanatični Arapin bio malo previše očit negativac, pa eto ga
rumunski doktor. Istočnoevropska post-komunistička gamad, to je
valjda bila logika scenarija.
Naša
Kate će biti u pravu, ali to će je uvaliti u nevolje. Moćna
korporacija ili ko god će alarmirati britansku policiju i vladu, oni
će, pak vršiti pritisak na ambasadu, ali Kate neće popustiti. To
će joj na vrat natovariti nesposobnu birokratsku ambasadoricu
(Bassett), korumpiranog nadređenog (Forster), nadrkanog i ne baš
bistrog pandura (D'Arcy), kao i beskrupuloznog sadističkog bomabaša
- plaćenog ubicu kodnog imena Urar (Brosnan) koji će je ganjati po
Londonu. Kada većina službenika ambasade pogine u eksploziji bombe,
ona će igrom slučaja biti par kuća dalje i ostati nepovređena i
tako postati glavni osumnjičeni. Srećom pa ima dvoje kolega
(McDermott i de la Tour) koji će joj bezrezervno verovati, a akcija
će i nju i nas furati od silnih prepoznatljivih londonskih lokacija
(da ne ispadne da je film sniman u Bugarskoj) do novogodišnje noći
na newyorškom Times Square-u.
Ovakvih
filmova bilo je masu, i to ne samo u poslednje vreme, od Three
Days of the Condor (1975) preko The Fugitive
(1993) do savremenih “neesonijada” u kojima nevino optuženi ili
ugroženi junak beži od svih živih i dokazuje zaveru iza cele
priče. Promena je jedino u tome što sada imamo ženu na toj
poziciji. Čini li to razliku? Niti ne, jer umesto Mille Jovovich
možemo tu zamisliti bilo kojeg glumca i glumicu. Ona čak nije
prikazana ni kao neka akciona heroina, iako glumica svakako ima
reputaciju jer se u pet nastavaka Resident Evil franšize
peglala sa zombijima i monstrumima (šesti je u planu) i “vozi se”
na ukupno dve fore: poznavanje lokalne geografije i zabijanje prstiju
u oči negativcima kad je sabiju u kut.
Retke
pozitivne strane filma su relativno kompetentna režija u čisto
zanatskom smislu kada dođe do akcionih sekvenci. John McTeigue je u
tom smislu veoma potkovan reditelj koji se praksirao kao asistent
režije na The Matrix trilogiji i koji je debitirao sa V
for Vendetta. Problem sa tim akcionim scenama je što su
funkcionalne samo i isključivo van bilo kakvog konteksta i što su
zapravo loše tempirane tako da je kraj svojevrsni anti-klimaks.
Zapravo,
kompletan kontekst filma je problematičan jer ga se ne može
uhvatiti ni za glavu ni za rep, a scenarista Philip Shelby ga menja
kako mu je kada zgodno. Vizura se u roku od nekoliko minuta menja od
izrazito kritičke prema američkoj vanjskoj politici i naročito
birokratiji do već oprobanog udaranja u patriotske gusle. Tako ćemo
u razmaku od nekoliko scena imati i teoriju da iz terorističkog
napada na Kule Bliznakinje stoje interesi velikih korporacija koje su
zaradile na zatvaranju i ponovnom otvaranju Wall Streeta (moram reći
da je to pomak u odnosu na “zeitgeist” teoriju po kojoj je Bush
skoro pa lično naredio terorističke napade kako bi ograničio
slobode građana) i pohvale na sve spremnim američkim sigurnosnim
službama koje su samo na teritoriji New Yorka sprečile preko 50
terorističkih napada.
Moram
priznati da je Survivor zabavan na jedan nenameran, trashy
način kroz tu svoju neuverljivost. Tome u velikoj meri pomaže
transformacija bivšeg Bonda Piercea Brosnana u lika nalik na
sadističke Bond-negativce sa malo do nimalo motivacije.
Transformacija je dodatno pojačana maskom koju povremeno, bez
ikakvog reda nosi u vidu tankih “švalerskih” brčića. Osim
njega, koji je koloritan glumac i to demonstrira, i poneke akcione
scene, te nešto nenamerno smešnih “one-linera”, dijaloga ili
čak čitavih pod-zapleta, Survivor je zapravo mučno
iskustvo. Postavlja se pitanje može li se uopšte gledati i kao
propaganda, jer čak i propaganda mora biti u najmanju ruku suvisla.
No comments:
Post a Comment