Dallas Buyers Club
2013.
režija: Jean-Marc
Vallée
scenario: Craig Borten,
Melisa Wallack
uloge: Matthew
McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto, Denis O'Hare, Steve Zahn,
Michael O'Neill, Griffin Dunne
Pri samom početku i na
samom kraju filma su dve veoma slične scene: Ron Woodroof
(McConaughey) se grčevito drži za leđa bika na rodeu. Prva scena
je jedna u nizu setting scena koje su tu da nas upute na činjenice o
Woodroofovom životu: on je kaubojčina i redneck, voli viski,
kokain, kurve i karte i za njega ne postoji sutra. Jednako tako, ne
voli džankije, pedere i strance, i, zajedno sa svojim jednako
zatucanim drugarima, ne plaši se da to javno demonstrira. Godina je
1985, Reaganova administracija je na vrhuncu i nikog nije briga za
manjine, homoseksualce i sirotinju. Poslednja scena filma opet
portretira Woodroofa na leđima bika, ali ona je višestruka
metafora: iako je pregrmeo svašta i potpuno promenio svoje nazore,
on i dalje ima onu neshvatljivu želju za životom na ivici. Sa druge
strane, taj bik koji će ga svakog trenutka zbaciti, je sve ono
odvratno i do sada ne promenjeno u Americi protiv čega je Woodroof
morao da se bori.
Dallas Buyer Club
je primer idealnog indie filma. Jasan je i direktan, direktno
snimljen u stilu bliskom veriteu, obojen mračnim tonovima, ali sa
plemenitom misijom da ispriča istinitu priču o herojskoj borbi
jednog čoveka sa svojim demonima, opakom pandemijskom bolešću i
šumom zlonamerne, ako ne i korumpirane birokratije. Na pojavnom
nivou, to je biopic o Ronu Woodroofu i njegovoj transformaciji od
rasiste i homofoba u AIDS aktivistu koji se bori za prava
homoseksualaca, prostitutki, narkomana i drugih nesrećnika na
dostojanstveno lečenje koje im iz sebičnog interesa uskraćuju
farmaceutski lobiji i FDA (Food and Drugs Administration –
regulatorno telo za hranu i lekove). Na tom nivou, Dallas Buyers
Club je pristojan, iako pomalo manipulativan, klišeiziran film
sa relativno plitkim ili ograničenim sporednim likovima koji služe
kao neka vrsta štaka glavnom liku.
Dakle, Ron živi svojim
uobičajenim opasnim životom sve dok mu se ne dogodi nesreća na
poslu, pa mora da ode u bolnicu. Kada ga doktori suoče sa
neprijatnom istinom, da ne samo da je HIV pozitivan, nego da je već
u poslednjem stadiju side, Ron će odgovoriti: “Nema šanse, nisam
ja Rock 'Pušikara' Hudson”, ali to ne menja činjenicu da je u
problemu. Van bolnice, Ron će se suočiti sa istom otrovnom
homofobijom koju je sam širio, pa će shvatiti da je sam na svetu.
Kako je jedini lek koji je blizu odobravanja od strane FDA veoma
limitirano efikasan, Ron će se zaputiti u alternativnu kliniku u
Meksiku, gde će isprobati alternativne lekove, minerale i vitamine i
dobiti ingenioznu ideju da ih prošverca preko granice i ponudi
drugim obolelima. Hvatajući se u koštac sa pravnim regulama,
Woodroof će, zajedno sa transvestitom Rayonom (Leto) pokrenuti klub
kupaca alternativnih lekova i na taj način pomoći bespomoćnima,
koliko je i sam u mogućnosti, i tako u perspektivi postati dobar
čovek.
Druga dva aspekta su
zanimljivija i od Dallas Buyers Cluba čine jedno od najboljih
filmskih ostvarenja prošle godine i mog tajnog favorita za Oscare.
(Iako tvrdim da je American Hustle možda i bolji film,
njegova razigranost se ne može porediti sa ozbiljnošću misije
Dallas Buyers Cluba.) Prvo, u pitanju je
klinički precizna, nezašećerena slika jednog ne tako davnog
vremena, prateće ljudske neobaveštenosti, fobije i skliznuća u
razne zaumne teorije zavere. Tada se u Americi mislilo da je HIV
virus koji prenose samo kurve, pederi i crnci, ali ih prenose na sve
moguće načine i uglavnom sa zlom namerom. Ni van-američke teorije
nisu bile ništa pametnije: te virus napravljen u laboratoriji sa
namerom da nas, je l', slobodni svet, uništi. Pravu i realnu
opasnost gotovo da niko nije uviđao i na nju upozoravao, da određeni
modeli ponašanja snose više rizika od oboljenja, ali da to nema
naročite veze sa rasom ili seksualnim opredeljenjem, koliko sa
nepažljivim petljanjem sa iglama i seksom bez zaštite. Ron od
drkadžije i bitange ubrzo postaje žrtva iste ignorancije koju je
sam prakticirao, a tek posle toga diskretni heroj. U tom smislu,
Dallas Buyers Club je vredan filmski podsetnik na to sramno
vreme, ali nema ambicije da izađe iz okvira jedne partikularne priče
i ponudi široku sliku.
Zato je na trećem
nivou Dallas Buyers Club nešto najbliže savršenstvu u
prošlogodišnjoj filmskoj produkciji, jer prikazuje svu zlobu i sav
cinizam američke birokratije i do danas nepromenjeni zastareli stav
o zdravstvu, zaštiti i etici u tim slučajevima, gde je interes
kapitala uvek ispred interesa ljudskosti.To je oslikano u Ronovoj i
Rayonovoj borbi protiv kupljenih doktora, korumpiranog FDA-a i
pohlepnih farmaceutskih kuća. Kako to da, što se tiče finansijskog
sektora, vlada potpuna deregulacija, a lekovi ispitani i potvrđeni
od strane japanskih, francuskih ili izraelskih naučnika ne mogu da
se kupe u Americi kao nepouzdani? O prljavštini lobiranja u
poslednje vreme govori dosta filmova, ali često to čine dosta
stidljivo i na marginama. Dallas Buyers Club je
osvežavajuće otvoren u svom angažmanu i jasno na strani Woodroofa
i njegovog kluba. U ovom filmu se sudaraju dve Amerike, jedna
pohlepna, cinična i neosetljiva na dugoročnu štetu ako može imati
kratkoročni profit, i druga obespravljena, heterogena ali solidarna.
Film ukazuje na kontinuitet te borbe do današnjih dana kada jedna
mala, ali moćna grupica ljudi pokušava da osujeti možda nespretan,
ali preko potreban sistem zdravstvenog osiguranja. To odmetništvo u
cilju opšteg dobra je jedan od temelja Amerike, i jednako važno,
americane i američkog duha.
Ono zbog čega je film
dospeo u fokus javnosti su dvojica njegovih glumaca, obojica su sada
favoriti za Oscare, McConaughey za glavnu, a Leto za sporednu ulogu.
Obojica su opasno skinuli kilažu i izložili se riziku od dugoročne
bolesti za potrebu uloge, što otvara etička pitanje eksploatacije
glumaca, ali i jedno čisto stručno pitanje: šta je važnije u lovu
za nagrade – gluma ili transformacija. Ovde nema mesta nekakvoj
dilemi i raščlanjivanju, ovde transformacija ide zajedno sa glumom,
ne kao zamena za nju. Leto je imao manje zahvalan zadatak tipiziranog
pomoćnika, nesrećne i tragične kraljice drame, i svejedno je ulogu
odigrao maestralno i dirljivo. I drugi epizodni glumci su dobri,
koliko se to da, Griffin Dunne istupa kao nadri-lekar u Meksiku koji
traga za rešenjem da obolelima pruži makar pristojan život.
Jennifer Garner je dobila nezahtevnu ulogu doktorke koja se
premišlja, ali je njen lik zanačajan, jer doktorka preduzima put
paralelan sa Woodroofovim – od korporativnog izvršioca postaje
vernik Hipokratove zakletve, doktorka u službi ljudi, a ne
farmaceutske industrije.
Ipak je na kraju ovo
McConaugheyev film, u punom smislu te reči. Njegov Ron Woodroof je
uverljiv od početka do kraja, transformacija njegovog karaktera je
odigrana maestralno. Matthew McConaughey je trenutno jedan od
najznačajnijih glumaca na sceni, i poslednjih nekoliko godina je
veoma aktivan u značajnim i zanimljivim filmovima. Prošle godine
je, osim Dallas Buyers Cluba, snimio još i The Wolf of
Wall Street, gde je napravio ulogu o kojoj se priča sa samo
nekoliko scena, pretprošle Mud, inteligentan i intrigantan
film koji je imao nesreću da izađe van svake sezone nagrada, i za
iste izvisi. Godinu dana ranije, McConaughey se trijumfalno vratio na
scenu sa The Lincoln Lawyer i Killer Joe. Nakon
sjajnog početka karijere i godina lutanja po pritupastim romantičnim
komedijama, više nemamo razgloga da se plašimo za njegovu karijeru,
jer je postao jedan od karakternih glumaca.
Reditelju Jean-Marc
Valléeu je ovo prvi američki film. Za razliku od nagrađivanog i
zapaženog zemljaka Dennisa Villeneuva, koji je debitovao sa
visokobudžetnim Prisonersima i došao u Hollywood kao
zamalo-pa-oscarovac, Vallée je došao na indie scenu da snimi film
kakav želi. Nakon sjajnih filmova C.R.A.Z.Y. (2005), The
Young Victoria (2009) i Café de Flore (2011), koji su
snimljeni redom u Quebecu, Londonu i Parizu, Vallée je izabrao
Dallas Buyers Club za svoj projekat bez obzira na siću od
budžeta (5 miliona dolara, koliko danas košta prosečan teen film),
uspeo da okupi sjajne glumce, i na kraju pogodio u centar. On temi
pristupa sa upoznatošću lokalca, ali sa objektivnošću stranca, i
Dallas Buyers Club je zato jedan od najaktuelnijih i
najoštroumnijih filmova u poslednje vreme. Apsolutna preporuka.
No comments:
Post a Comment