2013.
scenario i režija:
Giuseppe Tornatore
uloge: Geofrey Rush,
Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland
The Best Offer
je toliko miskoncipiran film da vrlo brzo postaje iritantan. Prati
rigidna pravila sub-sub-žanra (drama-triler o kolekcionarstvu) i
zato mora biti formuličan i predvidljiv: priča ide svojim tokom,
obavijena velom misterije, pri kraju imamo temeljni preokret “koji
nismo očekivali” i kraj. Problem sa takvim potrošenim materijalom
(scenario izgleda kao da je razvučen iz seminarskog rada od deset
strana od čega su bar trećina fusnote) je, pored potrošenosti,
pokušaj oneobičenja, koji je po pravilu besmislen ili trashy, ali
dugo nisam video ovako plitak i redundantan narativ.
Ono što ovde imamo je
u principu bajka bez pozitivca. Imamo frajera koji patološki skuplja
stvari, princezu zaključanu u kuli, linearni logički zadatak koji
treba rešiti i na kraju sveznajućeg kepeca koji izvodi deus ex
momenat. Naravno, imamo preokret-prevaru i hitchcockovsku misteriju
koja nam podgreva i podgreva očekivanja, pa kada se konačno otvori
ostajemo neimpresionirani. A sve to u službi površnog naklapanja o
autentičnosti i falsifikatu glede umetnosti, emocija i identiteta,
onako na nivou nadobudnog srednjoškolca.
Ali Giuseppe Tornatore
nije neki junoša kojem je ovo prvi film, nego renomirani reditelj
nagrađivan po festivalima, autor Oscarom nagrađenog Cinema
Paradisa i majstor pričanja različitih priča. Barem je on
morao znati za bolje od recikliranja već viđenog i nabijanja
najjeftinijeg simbolizma. Već smo imali hyperlinkast filmčić The
Red Violin, na momente fantastičan i patetičan, koji je makar
bio toliko inovativan da u centar postavi predmet, a ne likove.
Prošle godine smo imali Trance, koji je, istina, na trashy,
ali barem zabavan. Da ne pominjemo druge filmove sa sličnom
mehanikom.
Dakle, glavni lik je
Virgil (Rush), kolekcionar, vlasnik aukcijskog i procenjivačkog
biznisa, baziran negde u Evropi. Nigde nam se ne kaže gde, film je
sniman u italijanskoj produkciji na lokacijama od Rima, preko Milana
i Trsta do Beča, svi govore na engleskom jeziku sa ovakvim ili
onakvim akcentom. On živi sam sa svojom kolekcijom slika koje dobija
na muljažu uz pomoć jedinog pravog drugara Billija (Sutherland),
jede sam u istom restoranu i nikada ne skida rukavice. Redovno
odlazi u radionicu kod Roberta (Sturgess), sa kojim deli opsesiju
detaljima i tehničkom baštinom. Virgilov život će se promeniti
kada dobije poziv od čudne agorafobične naslednice Claire (Hoeks)
da proceni pokretnine koje je nasledila zajedno sa derutnom vilom.
Zbog prirode svog hendikepa, ona ne privređuje, a dolazi iz redova
olinjalih aristokrata i prinuđena je da nešto ili sve od toga
proda. Virgil je od početka zainteresiran za njenu kramu koja se
vuče po bezbrojnim sobama, podrumima, tavanima i tajnim hodnicima,
ali mu sve više raste interes za misterioznu gazdaricu, toliko da je
spreman da je špijunira i eventualno prestraši samo da bi je video.
Problem sa princezom u
kuli je to što, jednom kada je vidimo, ona nas jednostavno ne obara
s nogu, iza te mistike ne krije se bog zna šta. Ono što
potencijalno ima “wild factor”, a to je Virgilova kolekcija
ženskih portreta je otkrivena rano u filmu i okačena je kao ona
poslovična Čehovljeva puška. Umesto dinamike i otkrića, mi
zapravo imamo sitne cimove s vremena na vreme i puno
pseudo-filozofskog dijaloga među nemoguće plitkim likovima.
Naravno, ni izvedba
nije ništa posebno. Uloga koju je dobio Donald Sutherland je toliko
tipska da bi je mogao odigrati svaki stariji glumac. Rushova
adaptacija je trashy, ali tako je i lik zamišljen, više kao neka
kolekcija tikova i arogancije nego kao živa osoba. Robert je tup lik
koji služi kao lažno uho u koje Virgil istresa svoje misli, dok ne
postane oruđe zapleta u jednom zgodnom trenutku. Naravno, to ne
vidimo, nego čujemo iz druge ruke. Naravno, Jim Sturgess nije baš
majstor glume. Ne znam da li je problem u nedovoljno napisanom liku
Claire, ili je problem što Sylvia Hoeks ne zna da odigra
misterioznost, ali čim Claire ugleda svetlo dana, njena magija pada
u vodu.
I na kraju... Ozbiljno,
žena-kepec koja je autistična, sve zna, sve pamti i može da
prebroji koliko puta je ko ušao i izašao kroz neka vrata. Ne, ne
zajebavam se, ni ja nisamo mogao da verujem. Ako je to The Best
Offer, ja odustajem. Stvarno.
No comments:
Post a Comment