2013.
režija: Ron Howard
scenario: Peter Morgan
uloge: Chris Hemsworth,
Daniel Bruhl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco
Favino, Christian McKay
Rush je svakako
dopadljiv film. Ako ste fan Formule 1, ovo je pogled u slavnu, opasnu
i vitešku prošlost kada su ginula barem dvojica vozača po sezoni,
kada su se auto-trkama bavili plejboji i kada je hrabrost bila
važnija od sigurnosti. Stariji se sećaju rivalstva između Jamesa
Hunta (Hemsworth) i Nikija Laude (Bruhl) kao jednog od većih u
istoriji automobilizma, i te lude i opasne sezone '76. Desetak godina
kasnije imali smo još jedan takav par (“čarobnjak” Senna i
“profesor” Prost) koji prosto vapi za ekranizacijom svog
rivalstva, 90-ih i prvih godina novog milenijuma imali smo Michaela
Schumahera koji je trkački nadživeo skoro sve svoje glavne rivale
(Damon Hill i Mikka Hakkinen kao najpoznatiji), ali formula više
nije bila tako ludački nesigurna, niti je bilo ko zbog rivalstva i
dokazivanja stavljao život na kocku.
Ono što čudi iz moje
perspektive (kao Evropljanina i ljubitelja Formule 1) je to da ovaj
predivni, tehnički doterani i glamurozni sport nije doživeo ipak
malo više ekranizacija. Dobro, pustimo sad Amerikance, koreni
auto-trka su drugačiji kod nas i kod njih: kod nas su se prvi trkali
plejboji, niže plemstvo i naslednici poslovnih imperija, a kod njih
su prvi bili šverceri viskija (tako je posle pada prohibicije nastao
Nascar). Film o formuli su mogli snimiti Britanci, Francuzi,
Italijani... Pa ipak, jedina dva igrana naslova većeg profila su
nastala u Hollywoodu, sasvim solidni tročasovni prikaz glamura i
dilema vezanih za formulu Grand Prix (John Frankenheimer,
1966), koji obiluje arhivskim fotografijama i duhom evropske
aristokratije, i dosta slabiji Bobby Deerfield (Sydney
Pollack, 1972), koji je klasična melodrama. Govorkalo se krajem
90-ih da će se snimati film o Formuli 1, čak je Sylvester Stalone
bio viđen na mnogo trka i u “paddocku” sa Schumaherom, a od
svega toga je nastao Driven (2001), klasična sportska drama
nabijena akcijom, smeštena u svet američke Formule Cart, dočekana
na nož od kritike i sa negativnim finansijskim bilansom na kraju.
Eto, nabrojah nešto naslova i dadoh par preporuka za ljubitelje
formule, pa mogu i da se vratim na posao.
Dakle, Rush je
do sada najbolji film o Formuli 1, ali slaba je to vajda ako niste
zaljubljenik u zaglušujuću buku i zemljotres nakon što bolid
prozuji pored vas. Zapravo ne, jer je u pitanju zanimljiva sportska i
ne samo sportska drama, priča o rivalstvu na stazi i van nje, o
sukobu različitih životnih stilova i filozofija, pa još znalački
obučena kao “period piece”. Za ne-ljubitelje formule, Rush
je nešto kao Amadeus na točkovima i u punoj brzini.
Nije to slučajno
poređenje, i Rush i Amadeus su zasnovani na istinitim
događajima i sličnom dramskom sukobu. Istinitost događaja, kao i u
Amadeusu, treba uzeti sa dosta rezerve, jer je istina retko
dramatična i zanimljiva kao film. Rush dosta vremena troši
na rivalstvo između Hunta i Laude van staze, što je u najmanju ruku
prenaduvano, uzevši u obzir da su njih dvojica jedno vreme bili
cimeri i da su, kao i svi vozači Formule 1 bili i kolege i drugari.
Sport je tada bio samo sport, što će reći igra. Jasno nam je da to
u igranom filmu tako ne ide, kao i da Rush nije dokumentarac,
zato je rivalstvo tu na stazi i van nje, stalna potreba za jurnjavom
i dokazivanjem. Howard se, dosta inteligentno, fokusira na
konferencije za štampu i borbene, čak uvredljive izjave, što nas
podseća na jednu drugu sportsku legendu – Muhammada Alija.
U čemu je osnovna nit
sukoba? James Hunt je zgodni, plavokosi jebivetar sa imidžom rok
zvezde, frajer koji je odjebao svoju aristokratsku familiju i biznis,
a zadržao nešto njihove love i bacio se na trkanje. Upoznajemo ga u
Formuli 3, 1970. godine na trkalištu Crystal Pallace. Tada vidimo i
Laudu, generalno nesimpatičnog, opsesivno preciznog tipa sa užasnim
socijalnim veštinama, koga je odjebala njegova aristokratska
familija, pa diže kredite da bi se trkao. Na njihovom prvom susretu,
pobedu odnosi Hunt nakon rizičnog manevra, ali Lauda prvi dobije
ugovor sa timom iz Formule 1. Huntov sponzor, slično zajebantski
nastrojen biznismen, reši da progura svog pulena i drugara tako što
osnuje svoj F1 tim, bez sponzora i sa otvoreno plejbojskim imidžom.
Slaba je to uteha, jer će Lauda prvi dohvatiti veliki tim, i to
Ferrari, zahvaljujući svom inženjerskom znanju i poverenju koje u
njega ima stariji kolega Clay Ragazzoni. Huntov transfer u McLaren će
ići teže, uz uvrtanje ruku i mnogo pohvala samom sebi. I tako, eto
nas u toj sudbonosnoj 1976. godini (ko zna, zna, a ko ne zna, neću
mu spoilati), Lauda je šampion koji brani titulu, a Hunt ludi
izazivač. Međutim, jedna trka i jedan udes će promeniti njihov
odnos za sva vremena...
Film izgleda savršeno,
sa kombinacijom modernih tehnoloških dostignuća u slici i zvuku,
što se vidi na neretkim scenama trkanja, pritom sjajno montiranim,
dok sa druge strane imamo sveopšti retro šarm vezan za momente van
staze, lagano zrnastu fotografiju i odlični rock soundtrack. Iako su
prečesti, momenti sa komentatorima, ispred kamere i u off-u, nas
asociraju na stare televizijske prenose.
I glumci su na visokom
nivou, Hemsworth, poznat kao Thor, je odigrao svoju prvu
karakternu ulogu i to kako! On izgleda i ima nastup kao mladi Brad
Pitt, sa britanskim umesto južnjačkog akcenta, i sjajno nosi Jamesa
Hunta. Neki će reći da je Hunt i u životu i na filmu dosta
jednodimenzionalan lik, ali to nije istina. Howardova režija i
Hemsworthova gluma jasno odvajaju njegovu medijsku personu od
stvarnih razmišljanja. Primer za to je sekvenca oko razvoda sa Suzy
Miller (Wilde), kada novinarima daje svoju tipičnu “cocky”
izjavu, nakon prilično emotivnog rastanka. Već u sledećoj sceni
merka stjurdesu u avionu. Bruhl ima nešto “plemenitije” glumačko
poreklo, koje uključuje Good Bye Lenin (2003) i Inglorious
Basterds (2009), među ostalim filmovima, pa je manje
iznenađujuće da briljira kao Lauda. Imajmo u vidu da Laudin lik
nije ispočetka baš sjajno napisan, i da se u velikoj meri svodi na
genijalnost i autističnost, loše socijalne veštine i preku narav,
ali prema kraju uviđamo da je to možda njegova medijska persona, a
da je sam Lauda sposoban za dublje odnose sa ljudima. Bruhl se onda
okrenuo istraživanju, skinuo Laudinu pozu, mimiku, gestikulaciju i
govornu shemu i na kraju ostvario svoju do sada najbolju ulogu.
Kod njihovih devojaka
stvari stoje drugačije. Olivia Wilde nije dovoljno iskorištena kao
Suzy Miller, i njen lik je u velikoj meri sveden na trofejnu žensku,
manekenku sa minimumom mozga da se popne po društvenoj lestvici.
Stvari stoje malo bolje sa Alexandrom Mariom Larom u ulozi Laudine
žene Marlene, ali samo malo bolje. Ona ima jedan od spektakularnijih
ulaza na film, a scena u kojoj njih dvoje stopiraju je možda jedini
zaista komični momenat u filmu. Od toga dalje, ona uglavnom ne
govori i izgleda zabrinuto. Jedini epizodni likovi koji istupaju iz
gomile su Clay Ragazzoni (Favino), kao dobroćudni, na momente
priprosti Laudin timski kolega i Lord Hasketh (McKay), kao Huntov
sponzor i ekscentrični bogataš rešen da se kocka na veliko, ako se
već kocka. Problem sa ovakvim filmovima je u preširokom scenariju
koji zahvata panoramsku sliku jednog vremena i jednog načina života:
epizodista je jednostavno previše da bi nam značili.
Ipak, u prenosu izvorne
priče, scenario je dovoljno vešt i elokventan, mada malo
standardni. Zapravo, oslanja se na prethodnu Morganovu i Howardovu
saradnju, film Frost/Nixon (2008), koji je isto priča o
rivalstvu i sujeti, u tom slučaju intelektuanoj. Howard je prilično
atipičan reditelj, metodičan, veliki radnik (u proseku izbaci po
jedan film na dve godine) i svi njegovi filmovi su pristojne
produkcije i uglavnom pristojnog kvaliteta. Naravno, imao je
promašaja tu i tamo (uspeo je da utupi najfilmičniji književni
best-seller svih vremena The Da Vinci Code), ali je pokupio
Oscare sa A Beautiful Mind i bio relativno jak kandidat sa
Frost/Nixon. Ipak, uvek je više delovao kao učen, precizan i
pouzdan, nego kao genijalan ili makar inovativan, i teško je navesti
jedan njegov film koji je briljantan. Po prvi put, to je Rush,
iako i on ostaje u poznatim filmskim okvirima.
U svakom slučaju, Rush
je jedan od slojevitijih i zanimljivijih filmova u poslednje vreme,
naročito u žanru nekakvog spektakla. U pitanju je emotivan,
intelektualan i ujedno zabavan film pun napetih scena i divnih
kadrova i tako autentične buke. Snimljen u velikoj
hollywoodsko-evropskoj koprodukciji, film se više obraća evropskoj
publici nego američkoj i to je očito uspešna strategija. Kritike
su skoro listom izvrsne, i film je hit kod publike. Topla preporuka,
voleli formulu ili ne, ovo je film za dva sata čistog uživanja, a
vi možete da navijate ili ne.
No comments:
Post a Comment