2013.
scenario i režija:
Laurie Collyer
uloge: Naomi Watts,
Matt Dillon, Norman Reedus, Tess Harper, Antoni Corone
Ako bismo postavili
pitanje ko bi od poznatih glumaca bio dobar izbor za uloge para iz
redova američke sirotinje, sumnjam da bi odgovor bio Naomi Watts i
Matt Dillon. Oboje su suviše odnegovani, hollywoodski prijatnog
izgleda, možda malo prestari za takve uloge i transformacije. Ipak,
oni daju sve od sebe i možda su najbolja tačka u ovom dosta teškom
filmu. Sunlight Jr. je smešten u okruženje ljudi koji
primaju neku vrstu socijalne pomoći ili rade za minimalac.
Davno pre Kena Loacha,
u Velikoj Britaniji je postojao val socijalnih filmova nazvanih
“drama sudopere” koji se fokusirao na likove sa margine i njihovu
svakodnevnu borbu za goli život. Možda zvuči podrugljivo, ali
likovi u Sunlight Jr. nemaju ni sudoperu, ni šporet na kome se kuva
jelo za brojnu familiju u jednom kazanu. Oni imaju večeru
sastavljenu od “junk fooda” spakovanog u stiropor, cigarete i
pivo u motelskoj sobi koja im služi kao baza.
On je Richie (Dillon),
invalid i alkoholičar, bivši građevinski radnik i majstor za
elektroniku koji provodi dane u mračnoj birtiji ili sa komšijama
koji su jednaki gubitnici kao on. Ona je Melissa (Watts), radi za
minimalac kao prodavačica u dragstoru (koji služi i kao naslov
filma), trpi maltretiranje od šefa (Corone) i od bivšeg frajera
Justina (Reedus) koji je proganja i visi joj na poslu. Da stvar bude
gora, on je diler – kokošar i ima nasilne epizode.
U jednoj od prvih
scena, nestane im benzina u autu dok je Richie vozi na posao. Napolju
pada kiša, ona mora da nastavi pešice ili javnim prevozom koji
nikako da dođe, a on vrti kolica sa kantom na kolenima. Ali to je
samo početak. Mi mislimo da je zdravlje najvažnija stvar u životu,
to nam serviraju u kući, školi i na medijima, ali ljudi poput
Richija i Melisse ne mogu da priušte odlaske kod lekara. A tek kada
im se dogodi neplanirana trudnoća, pa Melissin premeštaj u noćnu
smenu i otkaz... Kada zaglave u kući njene majke (Harper) koja drži
“farmu” dece bez roditelja ne bi li povukla nešto novca od
države...
Da, socijala, ilegala,
margina (vučem se k'o mrcina, što bi rekao Cane), ali to ne treba
da nas čudi imajući u vidu ko je autorica filma. Lauren Collyer iza
sebe ima težak socijalni dokumentarac Nuyorican Dream (2000),
i u svojoj biografiji navodi da je bila siromašna i u dugovima za
vreme studija, jer je posuđivala novac za svoje filmove. Opsesiju
socijalnim temama nastavlja i u svom igranom prvencu Sherrybaby
(2006), koji se bavi ženom koja se posle nekoliko godina u zatvoru
teško vraća u normalan život. U nekom narednom periodu će izaći
i njen prvi film na malo “lakšu” temu seksualnog oslobođenja
kod žena po romanu Erice Yong Fear of Flying.
Ne znam koliko je
smisleno ulaziti u polemiku i ocenjivati realističnost i smislenost
portreta glavnih likova i njihovog spiralnog pada u sve dublje i
dublje siromaštvo. I pored ubačenih vesti u pozadini, film ne
uspeva da njihovu sudbinu digne na univerzalniji nivo. I jednom i
drugom od protagonista se nudi neka vrsta napretka ili nadogradnje,
večernja škola ili kursevi, ali oni za to ne mare puno. Da li su
lenji i neinventivni ili su zaista izgubili svaku nadu?
U svakom slučaju,
njihova beda je prikazana grafično. Oseti se ustajali vazduh u
kafani, isparenje sa asfalta, sterilnost dragstora, i buđavost
hotelskih soba. Osim toga i prilično jednostavnog zaključka da
siromašni ljudi imaju sve manje mogućnosti da se izvuku i domognu
pristojnog života, Sunlight Jr. ne nudi bog zna šta.
Matt Dillon ima šarma i kao gubitnik, a Naomi Watts je lepa i bez
šminke, ali ipak neuverljiva kao siromašna i neobrazovana. Norman
Reedus je jedan od strašnijih negativaca, Corone je odličan kao
ljigavi šef, a Tess Harper kao majka-alkoholičarka. Scenario je
predvidljiv, režija u standardnom indie ključu. Problem je što ima
i boljih, potresnijih socijalnih filmova. The Motel Life je tu
dobar primer.
No comments:
Post a Comment