članak originalno objavljen na www.fak.hr
2013.
scenario i režija:
Ryan Coogler
uloge: Michael B.
Jordan, Melonie Diaz, Octavia Spencer, Kevin Durand, Ariana Neal
Fruitvale
Station je film koji je podigao puno prašine (nagrade na
Sundance festivalu i u Cannesu) i koji zauzima jasan, nimalo
kalkulantski stav o jednom od tragičnijih događaja u novijoj
američkoj istoriji – ubistvu crnog momka Oscara Granta od strane
belog policajca na stanici Fruitvale u okolini San Francisca. U
pitanju je oštar, tendenciozan i veoma hrabar film.
Hrabar
je više zbog postupka nego zbog teme. Logičan izbor postupka u ovom
slučaju bi bio relativno jeftini dokumentarni film s akcentom na sam
incident i koji će usput slaviti Oscarov život. Međutim, autor se
odlučio za igrani film, uglavnom fiktivnu rekonstrukciju Oscarovog
poslednjeg dana sa znanim ishodom. Ishod toga je topao i malo
zašećeren portret Oscara kao mladog čoveka sa svojim manama, ali
čije je srce na pravom mestu.
Nakon
mutne i konfuzne uvodne scene na stanici Fruitvale koja izgleda kao
snimak mobilnim telefonom i prikazuje sam usudni događaj, vidimo
Oscara (Jordan) i njegovu devojku Sophinu (Diaz) u nečemu nalik na
jutarnju rutinu. Ona ga napada zbog neverstava kojima je bio sklon i
jasno nam je da on nije nikakva cvećka. Rutina se menja kada na
scenu stupi njihova kćerka Tatiana (Neal), i njih dvoje se
pretvaraju u brižne roditelje. Oscar potom vozi kćerkicu u vrtić,
ženu na posao i počinje da obavlja svoje dnevne obaveze. Kroz te
obaveze ga i upoznajemo.
U
jednom flashbacku ćemo videti da je Oscar bio u zatvoru (reditelj
nam ne govori zašto - u pitanju je nimalo naivan zločin, posedovanje oružja bez dozvole - što je režijski legitimno, ali pomalo neiskreno). U
nekoliko scena ćemo upoznati njegovu situaciju, odnos sa majkom
(Spencer), činjenicu da je makar rekreativni diler trave i da je
nedavno otpušten s posla zbog kašnjenja. Upoznaćemo i njegove
osobine, konstantni “downplay” situacije u kojoj se nalazi,
spremnost da pomogne rodbini, prijateljima, pa i zgaženom psu na
ulici, ali i njegovu preku narav i lažljivost. Oscar ne zna da se
drži ispod radara, nosi se kao baraba i fura se na gangsterski stil,
iako to možda nije, i iza sebe ima životno iskustvo upadanja u
nevolje. Valjda ne zna drugačije.
U
tim kontekstualnim scenama glavni glumac Michael B. Jordan pokazuje
da ima izraženi talenat i da se razvija u izuzetno karakternog
glumca. On Oscara boji onako kako redatelj želi, i to sa puno
osećaja za nijanse. I ostatak glumaca je na vrhunskom nivou, Melonie
Diaz ostvaruje uverljiv portret žene sa realnim problemima i ne zna
koliko u tome može računati na partnera, a Octavia Spencer je
apsolutno briljantna kao majka čvrstih stavova i oštrog jezika.
Uporedo sa sjajnom glumom, treba istaći i veoma pažljivo složen
audio-vizuelni identitet filma, sa nestabilnom, verite fotografijom i
suvremenom hip-hop muzikom koja dopire iz ambijenta.
Međutim,
prema kraju film polako gubi kontrolu i suptilnost u želji da ispali
poantu kao parolu. Scena instant žurke u vozu na putu prema San
Franciscu za novogodišnju proslavu je jednostavno preterano
euforična, a društvance previše šaroliko. Kao takva stoji u
oštrom kontrastu sa scenom povratka, masovne tuče na vozu i haosa
koji sledi. Tome ne pomažu ni jednostrani prikazi policajaca, a pre
svega počinioca (Durand) kao agresivnih sirovina i izdvojenih crnih
momaka koji sa njima ulaze u sukobe. Ni jedni ni drugi nisu u stanju
da se obuzdaju. Sam sled događaja nam nije nimalo jasniji, scena u
bolnici deluje kao anti-klimaks, a sami završni kadrovi kao ne baš
argumentirano popovanje.
Fruitvale
Station je dobar film kome samo malo fali da bude odličan. U rukama
umerenijeg i elokventnijeg autora bi možda to i bio, ali moramo
uzeti u obzir mladost i relativno neiskustvo Ryana Cooglera. U jednom
intervjuu on je rekao da ga je ubistvo Oscara Granta pogodilo osobno,
kao čoveka koji je rastao u okolini za koju je mislio da je
tolerantna i nimalo rasistička. Veliko srce je sjajna osobina mladih
autora, i to se vidi u prve dve trećine filma. Pad u poslednjoj je
posledica nedovoljne spretnosti da se poruka uputi na suptilniji
način.
No comments:
Post a Comment