2013.
režija: Lee Daniels
scenario: Danny Strong
(prema članku Will Haygooda)
uloge: Forest Whitaker,
Oprah Winfrey, David Oyelowo, Mariah Carey, Vanessa Redgrave,
Terrence Howard, Cuba Gooding Jr, Lenny Kravitz, Robin Williams, John
Cusack, James Marsden, Minka Kelly, Liev Schreiber, Nelsan Ellis,
Alan Rickman, Jane Fonda
Lee Daniels je reditelj
sa autorskim potpisom koji ili volite ili ne možete da smislite.
Njegov film Precious (2009) sam zaobišao u širokom luku jer mi je
opasno smrdeo na patetiku viđenu u Oprah Show
(očekivano, Oprah je iskopala priču, upotrebila je u svojoj ogavnoj
emisiji i onda pride producirala film). Sledeći film, uvrnuta
trashina The Paperboy (2012) je recenziran na blogu, kao u najmanju
ruku ne sasvim uspeli trash, a posle testa vremena, ne ostaje u
pamćenju osim po bizarnim detaljima. U ta dva rada Lee Daniels je
pokazao autorsku nekonzistentnost, sklonost uzimanju inspiracije sa
nekompatibilnih mesta, oslanjanje na celebrity kulturu kao referencu
i za potrebe marketinga i nagnuće ka melodramatičnosti.
Ako je Tarantino
nekakav filmski DJ, Daniels je tip koji sedi ispred televizora i
menja kanale, i to najčešće one trashy. Jednom prilikom, u napadu
nadobudnosti sam pokušao da upored gledam dva filma, što se
pokazalo kao nepametna ideja, jer film nije tekma i nije presudan
rezultat na kraju. A ako je film još po istinitom događaju, to
znači da je u pitanju stara tekma čiji je rezultat poznat. The
Butler je kombinacija u suštini dva, hajdemo reći, filma
(iako segmenti liče na dve različite televizijske emisije), gde se
jedan segment bavi (afro-)američkom istorijom od vremena predratne
segregacije do izbora prvog crnog predsednika, a drugi (melo-)dramom
glavnog lika i njegove porodice.
Nije taj format ništa
neviđeno, gomila filmova je snimljeno na tu foru, ali The Butler
je jednostavno pretenciozan. Zapravo, po radnji funkcioniše kao
jedan štos iz Forrest Gumpa, to da Forrest Gump igrom slučaja
upoznaje trojicu američkih predsednika, razdužen na dva sata filma
sa elaboriranom pozadinskom pričom i zapravo Forrest Gump
mehanikom, gde je moron zamenjen crnjom. Štos je u tome da je
Forrest Gump mnogo bolji film, i zbog veselijeg komičnog
tona, smisla za humor i osećaja za ironiju, i zbog samog balansa
između ličnog i nacionalnog aspekta radnje. The Butler je
smrtno ozbiljno popovanje, sa retkim izletima u humor, ređanje
događaja kao po pokretnoj traci, njihovo brzo procesiranje i
zaboravljanje.
Nemojte da vas
upozorenje “bazirano na istinitim događajima” zavara, u pitanju
je melodrama, u kojoj je samo vremenski okvir zadat, dok se glavni
lik tumači slobodno. Ako tražite istorijske ličnosti, ovde će sve
vrveti od njih. Američki predsednici su svedeni na karikature.
Eisenhauer je neprimetni starac, Kennedy naivni mučenik, Johnson je
gruba kaubojčina koja želi da pitanje rasizma makar pomete pod
tepih, Nixon je paranoidni alkoholičar, Reagan je hollywoodski
šarmantan licemer. Pored njih, u filmu će se pojaviti ili makar
spomenuti svi borci i organizacije za ljudska prava Afroamerikanaca
od Martina Luthera Kinga, preko Malcom X, autobusa slobode, Crnih
Pantera do Mandele i institucionalne borbe kroz Kongres i Senat. U
tom aspektu, čak je i glavna uloga “cameo”, prosto je tako
zasnovana, jer je glavni lik batler u Beloj Kući Cecil Gaines
(Whitaker).
Drugi deo je melodrama
Gainesovog života, od stravičnih početaka na segregiranom Jugu,
ubistva njegovog oca i silovanja majke (Carey), preko njegovog
transfera iz polja pamuka u kuću kod gazdarice (Redgrave) gde uči
batlerski zanat, zatim odlaska u grad i karijere hotelskog
poslužitelja, selidbe u Washington i konačnog posla u Beloj Kući.
Daleko od toga da se drama tu završava, tu ćemo imati njegov odnos
sa ženom (Winfrey) i sinom (Oyelowo), kao i sa komšijom (Howard) i
kolegama na poslu (Gooding i Kravitz). Dramski potencijal svega toga
je uništen. Njegova žena Gloria je crna srednjeklasna gospođa sa
crnim srednjeklasnim problemima koji se sastoje od brige za
zabludelog sina i ljubavi prema piću. Sa kolegama Gaines drvi o
politici i pravima, kao i sa komšijom i prijateljima. Međutim,
osnovna nit sukoba je sukob između oca i starijeg sina Louisa baš
oko politike i vizije budućnosti crnog čoveka u Americi. Otac je,
naravno, pomirljivi realista koji se drži toga da pognutu glavu mač
ne seče i da crnci samo žive u belačkoj zemlji. Sin je, očekivano,
idealista koji će promeniti sve žive vizije otpora od pasivnog
građanskog sa Martinom Lutherom Kingom preko radikalnog sa Crnim
Panterima do konačno institucionalnog, na kraju filma Louis je
uspešni političar.
Problem sa dva segmenta
filma je što su oba prevelika i premoćna da bi se sabila na po sat
vremena svaki i tek tako preplela u priču. Vremenski zamah je
preobiman, pa su događaji, bilo istorijski ili privatni, samo
navedeni, nikako razrađeni. Iako se pod to prodaje, The Butler
nije slika istorijskog progresa građanskih prava Afroamerikanaca od
zakucanosti za poziciju slabo plaćene radne snage do potpune
emancipacije i crnog predsednika, za šta se prodaje, nego je suho
nabrajanje. Samo u jednoj sceni vidimo i promenu u glavnom liku, koji
je na pozornici istorije prisutan, ali statičan i nevidljiv, tako da
to nije ni studija uticaja politike na čoveka. Jedna od
intrigantnijih tema koje se retko obrađuju u Hollywoodu je ovde malo
više u fokusu: u pitanju je klasno i političko raslojavanje
Afroamerikanaca koje počinje još u ropstvu (kućne i poljske crnje,
kako se to onda govorilo), da bi se nastavilo na integrisane,
srednjeklasne i obespravljene, siromašne i konačno na “čiča-Tome”
i revolucionare. To raslojavanje se reflektuje i na različit
mentalni sklop i pristup borbi, pa će Martin Luther King lično u
jednoj sceni objasniti Louisu da su kućne crnje, posluga i batleri
odradili veliki posao za svoj narod, rušeći negativne stereotipe
svojom blagom naravi, besprekornom radnom etikom i sposobnošću
učenja. Nažalost, kada bi taj sukob oca i sina bio toliko fokusiran
i razrađen, The Butler bi bio daleko bolji film.
Sve vezano za The
Butler je marketinški sračunato iživljavanje, od
navodne priče o sporu oko imena i dodavanja rediteljevog imena u
naslov filma, preko spina da će se Obama lično pojaviti u ulozi
samog sebe na kraju filma do najdužeg spiska poznatih glumaca i
drugih poznatih ličnosti u manjim ulogama. Dok je Forest Whitaker
apsolutno sjajan izbor za Gainesa, inteligentan, metodičan glumac
sposoban da glumi i pogledom i postavom sjajan, kao i izbor Oyelowa
za Louisa, ostatak poznatih glumaca u manjim ulogama su imali
različit uspeh. Recimo, ma koliko antipatična bila u svojoj emisiji
za dokone domaćice, Oprah Winfrey je pokazala zavidan glumački
talenat i sigurnost izvedbe. Dobro, možda joj i nije bilo preteško,
s obzirom da nema velike razlike između uloge Glorie u melodramskim
scenama sa njenom medijskom personom brižne majke unesrećenih. Što
se američkih predsednika tiče, njihov tretman je pojednostavljen do
otrovne uvredljivosti, Kennedy je jedini iole dobro prošao, i nije
mi jasno kako su takvi glumci pristali da glume takve budale ili
amorfne mase od likova, pritom još sa jako malo vremena za svakog od
njih. Terrence Howard nije ni izbliza iskorišten kao pohotni komšija
muljator, što je šteta za takvog glumca. Dati ulogu Nancy Reagan
Jane Fondi je hvale vredan štos, ali nedovoljan da ispere gorak
ukus. Mariah Carey i Lenny Kravitz su nepotrebni u filmu, njenu ulogu
je mogao da odigra statista, a njegovu bilo koji glumac.
Sve u svemu, The
Butler je pretenciozan film, kome trpanje u biografski,
istorijski i politički žanr služe kao maska objektivnosti.
Trenutka kada film počne sa onom slikom dvoje obešenih i sloganom
da se protiv mraka treba boriti svetlošću, postaje nam jasno šta
možemo da očekujemo: poigravanje sa stereotipima i igranje na lake
poene melodramatične patetike, iznuđivanje suza i gađenja i
nabijanja osećaja krivice belcima. The Butler je pritom stilski
neujednačen i bez fokusa, doduše sa nekoliko stvarno dobrih fazona.
Nije više ni pitanje šta je autor hteo da kaže, jer je drzak i
bezobrazan, kakav već je, hteo da kaže sve i da bude sve i svja u
svetu afroameričkog filma, i grandiozni propovednik kao Spike Lee i
prizemni zabavljač kao Tyler Perry i sve između. Na kraju, nije
ništa od toga, a osim trenutnog, kratkotrajnog efekta, neće postići
ništa ni sa ovim filmom.
No comments:
Post a Comment