2012.
scenario i režija:
Paul Andrew Williams
uloge: Terence Stamp,
Gemma Arterton, Vanessa Redgrave, Christopher Ecclestone
U britanskoj
kinematografiji, ali vidim da se taj trend širi, relativno nedavno
je skovan jedan novi sub-žanr geranto-eksploatacijskih filmova. U
pitanju su slatko-gorke mešavine komedije i drame o šašavim ili
džangrizavim starcima koji se na “quirky” način nose sa svojom
starošću i perspektivom smrti. Navikli smo da filmovi o starijim
ljudima budu smrtno ozbiljni kao Amour, ali Britanci imaju običaj da
sve izvrnu na neko zezanje.
Problem sa Unfinished
Song je njegova bipolarnost, jer klizi od generičke euforije do
generičke depresije. Oba pola su dovedena do ekstrema kakve viđamo
na Hallmarku i sličnim kanalima, samo u odvojenim filmovima. Prosto,
slatkasti motivi su previše zašećereni, često neduhoviti i skloni
ponavljanju, a momenti postavljeni da nam izvuku emocije su patetični
preko svake mere, pa se njihova svrha gubi u karikaturalnosti.
Dakle, glavni lik je
Arthur (Stamp), džangrizavi starac koji na celom svetu voli jedino
svoju umiruću ženu Marion (Redgrave) i unuku. Sve ostalo mrzi, kako
bi to mrzeo lik iz crtanog filma. Na tom spisku posebno mesto
zauzimaju njegov sin James (Ecclestone) – razlozi nikad objašnjeni,
pa čak ni navedeni, i dobrovoljni pevački hor, Marionina poslednja
vesela ludost. Marion je njegova sušta suprotnost, vesela i pomirena
sa sudbinom, žena koja samo želi da preživi svoje poslednje
trenutke što je moguće srećnije. Kada ona umre, Arthur će se
nenadano zbližiti sa mladom i veselom voditeljkom hora Liz
(Arterton) i postati neizostavni deo hora.
Scenario je, kao što
smo videli, predvidljiv, i to ne samo u generalnim crtama, nego su
čak i veoma sitni detalji otrcani. Stariji ljudi koji pevaju “Let's
Talk About Sex” ili “Love Shack” nisu nikakav komičarski
novitet, a od svega se na kraju stvara transfer neprijatnosti. Štos
sa penzionerima koji su obučeni u heavy metal stilu i pevaju “Ace
of Spades”, pa se jedan od njih ušine izvodeći pokret je efektan
prvi put, drugi put je već suvišan. Sjajno uštiman i vrhunski
ozbiljan hor na takmičenju kao dežurni “bau-bau” za poslednji
čin filma je već viđen štos iz hollywoodskih filmova o
simpatičnim gubitnicima. Ako i postoji generalno simpatična nota u
filmu, onda je to odnos Arthura i Marion, ali to se završava na
polovini filma, sa njenom smrću.
Zapravo, Song for
Marion bi bio užasan film, dobar jedino da zabavite svoju mamu na
jedno kišno nedeljno popodne da nije glumaca. Terence Stamp je jedan
od najpotcenjenijih glumaca, a svu genijalnost je pokazao u filmu The
Limey, kada nas je kao ostareli žestoki momak iskreno vezao za sebe
i držao prikovane za ekran. Ni ovde nije ništa slabiji, a njegov
lik ne klizi u zamke jednodimenzionalnosti. Njegova džangrizavost je
ljudska i opravdana. Kao Marion, Vanessa Redgrave pokazuje zašto je
toliko dobra glumica. Gemma Arterton je čudo ležernosti, sposobna
da bude tako ista, dopadljiva i lična u toliko različitih uloga, od
debilnih adaptacija bajki preko žanrovskih limunada do filmova koji
od nje zahtevaju posvećenost. Christopher Ecclestone je isto sjajan
u vrlo maloj ulozi uspeva pokazati dovoljno emocija.
Rezultat je polovičan,
predvidljiv i formuličan film koji bismo mogli da otpišemo bez
problema, samo da nije izuzetnih glumaca. Oni su ti koji unose život
u dosta blesavo napisane likove. Zato i pored svega Unfinished Song
ostaje sasvim gledljiv film. Samo nemojte očekivati previše, jer je
emocionalna manipulacija ponekad preterano ljigava.
Nije pogodan za bilo
kakav re-make, Song for Marion je film koji je moguć samo u
Britaniji, zemlji koja poštuje svoje ostarele glumce, iako možda ne
poštuje svoje penzionere. Ne pokušavajte to kod kuće, kako već
piše na upozorenjima.
No comments:
Post a Comment