2013.
režija: David O.
Russell
scenario: David O.
Russell, Eric Singer
uloge: Christian Bale,
Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Jeremy Renner, Louis
C.K, Michael Pena, Alessandro Nivola, Elizabeth Rohm, Shea Whigham,
Robert De Niro
American Hustle
je upeglani haos na ekranu, kitnjasti, gotovo barokni haos smešten u
70-te godine i centriran pričom o prevarama i prevarantima. Za mnoge
reditelje taj žanrovski okvir je rizičan, na njemu se opekao i
Tarantino sa Jackie Brown, ali David O. Russell u tom haosu
uživa, zabavlja se i pravi odlične filmove. To je težak zadatak,
filmovi prevare su žanrovski miks kriminalističkih trilera i
screwball komedije, i sa nama su još od Howarda Hawkesa i zlatnog
doba Hollywooda, svoje slavne trenutke su imali u Novom Hollywoodu
(The Sting Georga Roy Hilla), a i posle toga. Devedesetih smo
imali sjajne Usual Suspects, Fincherov The Game, kao i
nekoliko ludih vožnji braće Coen. Novi milenijum je pretio da
potopi žanr u “over-the-top” Ocean's trilogiji, ali
prevaranti su i to preživeli. Na kraju krajeva, i poslednji dobitnik
Oscara Argo je u svojoj suštini pre svega film prevare, pa
tek onda sve ostalo. Verovatno zato što je varanje zahtevan i
fascinantan posao, film nije ništa drugo nego sistematsko varanje
gledalaca, i naš život u ova postmoderna vremena se sastoji i od
dobrog procenta foliranja.
Ono što je fascinantno
u American Hustle je to da film nije nimalo suptilan, u bilo
kom smislu. Podtekst filma u roku od par scena postaje tekst, štos
koji je “telefoniran” u prethodnoj sceni će eksplodirati u
sledećoj, humor je očit već iz fizičkog izgleda likova i glumaca.
Film ima svoju inteligentnu poentu zabijenu veoma duboko ispod
radnje, u pitanju je ispitivanje varanja kao sastavnog dela američkog
sna, često je ciničan, ali nije zapravo mračan i beznadežan kao
što se čini na prvi pogled, zato što je na površini savršen spoj
nesavršenosti, “re-shuffle” gomiletine drugih filmova i
autorskih izraza, sa nekim veoma elaboriranim detaljima, dok su drugi
nabacani, izgleda, namerno aljkavo. Tako da je konačni rezultat za
nekoga sve, za svakog ponešto: picajzle će loviti očite logičke
greške (recimo, referira se na Estoniju koja u vreme dešavanja
filma nije postojala kao nezavisna država ili na self-help knjigu
koja je izašla tek u ovom milenijumu), filmski učenjaci će čitati
citate iz drugih filmova, manijaci za triviju i faktografiju će
loviti odstupanje od istinite podloge priče, ali je najpametnije
zavaliti se i uživati, i dozvoliti da nas film odnese.
Film počinje sa
karticom koja, inovativno i iskreno, kaže “Nešto od ovoga se
zapravo dogodilo”. To je odstupanje od sintagmi “prema istinitoj
priči” ili “stvarnom događaju”, i upozorava nas da ne uzimamo
sve zdravo za gotovo i obećava fikciju i zabavu. Originalna
Singerova verzija je ostala u domenu doku-drame, odnosno verodostojne
dramatizacije stvarnih događaja, FBI-jeve operacije AbScam
(skraćenica za arapsku ili Abdulovu muljažu) koja je uvela u praksu
saradnju sa prestupnicima u cilju otkrivanja finansijske i političke
korupcije, i koja je rezultirala hapšenjem šestorice kongresmena,
jednog senatora i gradonačelnika Camdena, New Jersey (predgrađe
Atlantic Citija). Tajna operacija se zasnivala na lažnim šeicima
koji su nudili masnu lovu u zamenu za političke i para-legalne
usluge oko dobijanja dozvola za gradnju, renovaciju i puštanje u
promet kazina u Atlantic Citiju, koji je u dobroj meri propao i hitno
mu je potrebna obnova. Russell u scenario unosi igrivost, ludilo,
zapletene ljubavne poveznice, dodaje mu još prevare, krivi rubne
činjenice, ostavljajući samo kostur od radnje i dodajući svoj
fikcioni sadržaj.
Svetska kritika
mehaniku filma vezuje za Martina Scorsesea i Goodfellas, mada
meni više asocijacija budi na Casino, prosto tematika je
sličnija. U tu svrhu imamo jednog glavnog naratora i dvoje pomoćnih
koji u nekoliko navrata objašnjavaju svoje misli i malo “spoilaju”
radnju. Kao naklon Scorseseu možemo izvući i ubacivanje Roberta De
Nira u tipičnoj “de nirovskoj” ulozi iz perioda kada je
intenzivno sarađivao sa Scorseseom. Da, on može odigrati mafijaša
i u snu, ali ovde je zaista strašan. Asocijacija na Scorsesea može
na duge staze potopiti American Hustle jer se kolidira upravo
sa Scorseseovim filmom The Wolf of Wall Street, koji, gle
čuda, u fokusu isto ima finansijski kriminal i prevaru. Nadajmo se
da će se ova dva filma iščitavati kao komplementarna, jer se ne bave
niti istim stvarima niti istim periodima.
Ipak, sličnosti u
domenu likova su iznenađujuće, u oba filma glavni lik se “prodaje”
za nešto što nije, za uspešnog biznismena i bogataša od
pamtiveka. Međutim, osnova glavnog lika u American Hustle je i
sirovija nego kod Scorsesea. U pitanju je Irving Rosenfeld (Bale),
sredovečni, zapušteno-podgojeni i proćelavi srednje-sitni
muljator. Njegova prva scena jasno opredeljuje zabavni ton filma: on
se budi, češka po povećem stomaku i brižljivo namešta tupe i
idiotski “comb-over”, još samo da se utegne u skupo odelo i
njegova persona je tu. U flashbacku (i ovde ih ima, ali malo i ukusno
su uklopljeni) će reći da je oduvek bio prevarant, da je kao klinac
razbijao prozore na radnjama u svom rodnom Bronxu, ne bi li pomogao
svom ocu staklorescu da mu posao ne propadne. Kada je odrastao,
nasledio je staklorezačku radnju, ali je otvorio i nekoliko radnji
za hemijsko čišćenje kao legalnu osnovu za svoj posao, dok je u
zadnjim sobama preprodavao kradene i falsifikovane umetnine i varao
ljude za učešće za nepostojeće kredite.
Ono što Russella
razlikuje od drugih reditelja je to da su mu ženski likovi jednako
važni i razrađeni kao i muški. I tako imamo Sydney (Adams),
prepametnu curu za svoj posao daktilografkinje u novinskoj redakciji,
koju život nije mazio i koja je spremna na sve za svoju šansu za
malo sreće. Ona će stvoriti elaboriranu personu, englesku plemkinju
Lady Edith koja će dodatno učvrstiti kredibilitet Irvingove
prevare. Njih dvoje će formirati neraskidivo partnerstvo, poslovno,
lično i seksualno, ali problem predstavlja to što je Irving
oženjen...
A njegova žena Rosalyn
(Lawrence) je luda k'o struje, manipulativna i majstor pasivne
agresije maskirana u domaćicu sa Long Islanda sa uvrnutom frizurom,
dugim noktima, agorafobijom i sklonosti ka izazivanju požara,
stvarnih i metaforičnih. Kasnije u filmu postaje jasno da je njena
nestabilnost najgori rizik za operaciju i da se njene lajavosti treba
paziti više nego mafije i federalaca zajedno. Jedna mjuzikl scena
gde ona čisti kuću i peva Live and Let Die je znakovita.
Prava priča o AbScamu
počinje kada Irving i Sydney / Edith upadnu u mrežu ambicioznog
agenta Richija DiMasa (Cooper). Njegova ambicija se može porediti
samo sa kockarskom ovisnošću, jer se on nikada neće zadovoljiti
svojim plenom, ako igde postoji mogućnost za veći, pa će u glavi
skovati plan da iskoristi dvoje iskusnih prevaranata za AbScam, ne bi
li dokazao korumpiranost gradonačelnika Carmina Polita (Renner), za
početak, pa onda i većih političara i mafijaškog klana iz Miamija
koji reketira po Atlantic Citiju. Problem je u tome što njegova
ambicija ide u paketu sa njegovom ličnošću, a on je derište koje
se veoma agresivno duri kada nešto nije po njegovom, što sve izvire
iz njegovih frustracija iz mračnog doma gde sedi za stolom sa
viklerima u kosi i trpi izdrkavanje svoje dominantne majke...
Od svih likova, možda
najviše saosećanja zaslužuje upravo gradonačelnik Polito, koji,
iako je ultimativno korumpiran, ipak dobar čovek na plemenitoj
misiji spasavanja svog grada od propasti. On nije nikakav kriminalac,
nego očajnik koji samo želi da pomogne ljudima i da ga ti ljudi
vole, pa je spreman na razne ružne kompromise. Između njega i
Irvinga će se razviti nekakvo čudno prijateljstvo, bazirano na
sličnom klasnom poreklu i razumevanju, što je jedan od retkih
suptilnih detalja u filmu.
Ni još manji,
epizodniji likovi od nabrojanih nisu manje karikaturalni. Tu su
lokalni šef odeljenja za prevare u FBI, inače teška kukavica
(C.K), ambiciozni i slavoljubivi šef podružnice FBI (Nivola), agent
na tajnom zadatku, Meksikanac prerušen u arapskog šeika koji ne zna
arapski (Pena), Politova žena (Rohm) čija se kitnjastost može
porediti samo sa Rosalyninom... Pogrešan izbor u toj situaciji bi
bila prosta eksploatacija njihove karikaturalnosti, pa se Russell
odlučuje da ih tretira u “coenovskom” ključu i provlači ih
kroz mučenje i sramoćenje, kroz tretman kroz koji su prolazili
George Clooney, Brad Pitt, William H. Macy i Steve Buscemi kod braće
Coen, film za filmom. Međutim, dok su Coeni ultimativno cinični,
reklo bi se čak i zluradi što se tiče svojih likova i reputacije
glumaca, Russellu je ipak stalo do njih, više do glumaca nego do
likova. Glumci će od početka do kraja imati prilično slobode u
igranju svojih likova ili igranju sa njima, kako ko uzme, a likovi će
dobiti nešto nalik na “happy end”, ili makar šansu za
iskupljenje i optimizam.
To nije nimalo čudno
kada se uzme u obzir “casting” najvećih uloga. Christian Bale i
Amy Adams su igrali u Russellovom Fighteru (2010), a Bradley
Cooper, Jennifer Lawrence i Robert De Niro u Silver Linings
Playbook (2012). Oni se ponašaju kao uigrana glumačka trupa kao
u putujućem pozorištu ili cirkusu, i Russell ih tako tretira,
deleći im uloge u kojima mogu pokazati najviše. Jeremy Renner je
“the new guy” u ekipi, ali izgleda da je dobrodošao. Efekat
trupe može dovesti do “typecastinga” u kojem glumci postaju
fah-idioti za jednu jedinu ulogu. Bezobrazno bi bilo nazvati De Nira
fah-idiotom, a njegova nepotpisana cameo uloga ovde nema veze sa
Russellom koliko sa glumčevom bogatom karijerom. Komičarsko ludilo
Bradleya Coopera je dosta na liniji na njegove uloge u Silver
Linings Playbook i on je tu najmanje inovativan. Sa Jennifer
Lawrence stvari stoje dosta bolje, ovde ima dosta manju ulogu koja se
zasniva na sličnim zadacima koje je imala u prethodnom Russellovom
filmu, i često se svodi na odašiljanje različitih, pa i suprotnih
emocija u istoj sceni i istom trenutku. Ipak, ona to radi na sasvim
drugačiji način, sa još više sigurnosti i dokazuje da je glumica
sa najviše potencijala, čak i kad joj je lik tipiziran
(prostakuša), i da, uprkos Oscaru, ima spremnost da uči i raste kao
glumica. Amy Adams dolazi sa iskustvom veoma mračne uloge u The
Master, uloge moći iz senke. Ovde nije toliko mračna, koliko
emotivno istrošena i na ivici implozije, i svoju ulogu nosi
znalački. O Christianu Balu ne treba previše trošiti reči, on je
jedan od najboljih glumaca svoje generacije sa neverovatnom moći
transformacije. Njegova priprema za ulogu ovde je suprotna od one za
The Machinist, umesto gladovanja i gubitka 20 kg, ovde je
verovatno morao da “trenira” prežderavanje brzom hranom i
sedenje na kauču ne bi li nabacio stomačinu i podbuhlo lice
prosečnog sredovečnog muškarca. Osim fizičkih zahteva, njegova
uloga je zahtevna i na drugim nivoima, reći ću samo da nije
jednostavno odigrati dijapazon različitih strahova, dve različite
emotivne ovisnosti, kao što nije najednostavnije odigrati
najpametnijeg frajera u sobi punih pametnjakovića. Bale sve to čini
sa radošću i lakoćom od koje je satkan ovaj film.
American Hustle
je možda najkompletniji Russellov film, svojevrsna sistematizacija
dosadašnje karijere, od indie komedija sa samog početka, preko ludo
zabavnog, mada predvidljivog The Three Kings (spasava
ga Clooney) i apsurdno-komičnog I Heart Huckabees koji
podseća na izraz Wesa Andersona do poslednja dva filma koja su
kasirala neke ozbiljne nagrade, među kojima i tri glumačka Oscara.
Russell je reditelj na koga se mora računati i u budućnosti,
posebno ako bude nastavio sa furioznim ritmog od po filma na
godinu-dve.
American Hustle
je jedan od najboljih i najzabavnijih filmova ove sezone. Ujedno je i
igriv i iskren, preteran, spektakularan, uvrnut i human. Osnovni
kvalitet su intervencije u priči, koje film sa radnje prebacuju na
likove, sjajni glumci i furiozni tempo. Ovo je film za uživanje i
namenjen je filmofilima. Neki će reći da mu nedostaje drame, ali to
je daleko od istine. Ovde nema fingirane drame “veće od života”,
što na prvi pogled film čini suviše površnim za lov na Oscare.
Gluposti, ako mene pitate, jer će vas ovaj film naterati da
razmišljate, i to pre svega o filmu. Na dodeli nagrada newyorških
filmskih kritičara (NYFCC) American Hustle je proglašen za
najbolji film, dobio je nagradu i za scenario, a Jennifer Lawrence je
nagrađena za najbolju sporednu ulogu, što mu daje dobre prognoze za
nastavak sezone nagrada.
Ne smatram da previše
lako delim pohvale. Naprotiv, mislim da su noviji filmovi lošiji
nego pre 30 godina, i da bi autorima trebalo dati malo više slobode
i malo zaboraviti na profit, profit, profit po svaku cenu, pa će on
doći sa kvalitetom. Takođe, moje čvrsto uverenje je da je lakše,
lepše i bolje napisati duhovitu pljuvačinu nego lažirati osmeh i
po svaku cenu nešto pohvaliti. Ali American Hustle je
dragulj od filma o kome ne mogu reći ništa loše. Obavezna lektira.
No comments:
Post a Comment