2013.
režija: Scott Cooper
scenario: Scott Cooper,
Brad Ingelsby
uloge: Christian Bale,
Casey Affleck, Woody Harrelson, Zoe Saldana, Sam Shepard, Willem
Dafoe, Forest Whitaker
Ako gledamo objektivno,
Out of The Furnace je film sa apsolutno sjajnim glumačkim
ostvarenjima, sjajnim okom za detalje i do jednog sjajnim segmentima.
Ipak, kao celina je predvidljiv, prepun osnovnih motiva iz drugih
filmova i ne baš najbolje posložen.
Sa svojim režijskim
prvencem, sjajnim filmom Crazy Heart (2009), Cooper, inače
bivši glumac, dokazao je da zna da radi sa glumcima (Jeff Bridges je
nagrađen Oscarom za glavnu ulogu) i da ume da ispriča jednostavnu
ljudsku priču. Za razliku od Crazy Heart, koji se doimao kao
trominutna country balada pretočena u film, Out of The Furnace
odaje utisak ekranizacije ranog Springsteenovog albuma. Sve je tu:
okruženje čeličana u okolini Pittsburgha, heroji radničke klase,
vojni veterani upotrebljivi koliko i oštećena roba, ekonomski
pritisak i beznađe u kojem se jednostavni, pošteni ljudi dave.
Međutim, transfer pesme na film je moguć bez ikakvih koncepcijih
problema, jer dobra balada, kao i film, ima ekspoziciju, zaplet,
vrhunac i zaključak. Albumi su drugačije složeni, imaju po
nekoliko ekspozicija i vrhunaca, a pojedinačne pesme na albumu
najčešće variraju u tematici i koncepciji. Ima konceptualnih
albuma koji nedvosmisleno tvore jednu celinu, ima i rock opera i
simfonija, ali su to izuzeci. Kada kažem da je pogrešno posložen,
to znači da Out of The Furnace prati ritmiku albuma i to
jednostavno ne funkcioniše.
Film traje dva sata i
sastoji se od slabo povezanog prologa i četiri poglavlja, od kojih
su barem dva ekspozicija, što znači da se zaplet razvija tek na
sredini. Prolog je u “drive in” bioskopu, gde kriminalac iz
zabite planinčine Harlan (Harrelson) maltretira svoju devojku
nabijajući joj u grlo celi hot dog. Neko iz susednog auta dolazi da
se umeša u situaciju, Harlan izlazi iz auta i prebija ga na mrtvo
ime, pita je l' nekom nešto nije jasno, izbacuje devojku iz auta i
odlazi. Razumem, ta scena nam predstavlja negativca u svoj njegovoj
zlobi i ludilu, ali on će postati značajan tek negde na polovini
filma, pa nam taj prolog kvari iznenađenje. Produžena ekspozicija u
dva dela se bavi braćom Baze, Russom (Bale) i Rodneyem (Affleck).
Russ je ćutljivi, otvrdli šljaker u čeličani koji se nakako
probija kroz život, uz pomoć dobre devojke (Saldana), mudrog strica
(Shepard) i poneke čašice viskija. Rodney je potpuno sjeban,
veteran rata u Iraku sa PTSP-om i potpuno nesposoban da se ponaša
kao socijalno odgovorna osoba i zarađuje za život. On se zato
kocka, petlja sa lokalnim muljatorom i kamatarom (Dafoe), pa mu vraća
usluge tako da se šiba sa sličnim zgubidanima u lokalnoj ligi za
ilegalni boks. Naravno, kad god zapadne u nevolje, Russ je tu da mu
pomogne koliko može.
To se menja kada Russ
zaglavi u ćorki zbog saobraćajke koju je skrivio u pijanom stanju.
Tamo preživi torturu, u međuvremenu ga ostavi devojka i ode sa
lokalnim pandurom (Whitaker), umre mu otac i ono malo što je imao od
života se pretvori u teško sranje. Rodney, međutim, ne postane
bolja i samostalnija osoba, a bez brata se uvali preko glave u dugove
i reši da odradi jednu poslednju borbu za svog ortaka kamatara, i
reši i svoj dug prema njemu i njegov prema Harlanu, koji ima prste u
svemu od proizvodnje i rasturanja droge do organizacije ilegalnih
boks mečeva. Rodney i kamatar će, naravno, nastradati, a Russ će,
potpomognut stricem, jednim poslovođom u kamatarevom kafiću i
dobronamernim, a uglavnom beskorisnim pandorovim savetima, krenuti
putem osvete protiv svih šansi. Film će se, naravno, pretvoriti u
festival nasilja sa predvidljivim ishodom.
Toliko o radnji, ali
radnja je manje bitan deo priče i služi samo kao okosnica koja će
nekako držati skupa malo previše likova, poznatih situacija i
rediteljskih intervencija u kojima on odašilje lične stavove o
odrastanju u propaloj industrijskoj zoni, muškom prijateljstvu,
bratskoj i familijarnoj etici. Russ je grešnik, ali više su se
drugi ogrešili o njega, pa deluje da se bori sam protiv sveta. Za
protagonistu intoniranog tako epski, on deluje previše zbunjeno i
čak pomalo glupavo.
Ipak, u pozadini i
atmosferi se povlače i interesantne teme za razmišljanje, a Out
of The Furnace služi kao ogled o društvu i kuda se ono kreće.
U jednoj od scena, reditelj fiksira vreme filma u 2008. godinu, u
toku Obamine predizborne kampanje, neposredno posle izbijanja
globalne krize i podseća nas na ničim opravdan nalet nade u promene
i bolje sutra, “Yes, we can!” i slična sranja. Junaci filma
nemaju vremena da se s tim zamajavaju, zauzeti su borbom za
preživljavanje sa neizvesnim ishodom. Drugačije, film bi mogao biti
smešten i u rane 90-te, godine grunge muzike, ekonomske krize i
Prvog zalivskog rata, ili u kasne 70-te nakon Vijetnama, ili recimo
kraj 40-ih, kada se u velikim gradovima pojavljuju prvi beatnici, pa
čak i u period nakon Prvog svetskog rata. Neke stvari se ne menjaju:
sjebani, istrošeni ratni veterani, eksploatacija radnika koji večito
strepe za budućnost i imperativ da se nađemo bližnjima.
Koliko je glavni lik
previše napisan, toliko su svi ostali nedopisani. Harlan je skup
slučajno izabranih karakteristika redneck kralja kriminala, Dafoe
nema previše posla oko svog kamatara mekog srca sa izraženim
osećajem za etiku, Shepard opet igra onu ugroženu vrstu belih,
starijih, poštenih macho tipova koji ne trpe sranja, Whitaker kao
pandur ponavlja svoje “stuntove” mikro-glume, a Zoe Saldani je
uvaljena tipična uloga devojke koja je sa novim tipom, ali ga nikad
neće voleti kao prethodnog. Nagoveštaj višedimenzionalnosti bez
preterivanja vidimo jedino kod lika Rodneya.
Naravno, sa ovakvom
glumačkom postavom i pravom mešavinom slobode i kontrole od strane
reditelja, ostvarenja su sjajna. Bale je možda odigrao ulogu života,
držeći se niskog ključa. U nekoliko antologijskih scena ima sjajnu
podršku od Afflecka koji mu sjajno parira, a emotivni vrhunac filma
je scena sa Saldanom na mostu, verovatno jedna od najboljih ljubavnih
scena snimljenih u poslednje vreme. Za razliku od poznatijeg Bena,
Casey Affleck bira uloge i oko svake se trudi maksimalno, a ovde je
na vrhunskom nivou kao nesnađeni veteran i večiti mlađi brat čiji
je pogled uperen ka starijem. Harrelsonu sjajno stoje uloge
negativaca sa širokim spektrom čudnih karakteristika koje idu uz
sirovost, tako da prosto briljira kao Harlan, ali ima dovoljno obzira
da ne krade scene kolegama.
Milje beznađa nije
ništa novo na filmu, a postaje pravi trend u indie kinematografiji u
poslednje vreme. Zato je prava umetnost ubaciti nešto novo i
neviđeno u takve filmove. Out of The Furnace tu pada: iako
deluje iskreno, priča ispričanu priču koristeći se poznatim
sredstvima. Ono što je zapanjujuće, čini se da reditelj nije
svestan da je pokrao nekoliko momenata iz The Deer Huntera,
uključujući i scenu lova (čovek, puška, jelen, oklevanje), ili
scenu upadanja u kuću iz Silence of The Lambs, ili
metamfetaminsku “kulturu” u američkoj zabiti iz Winter's Bone
ili zaplet sa tučom iz mase filmova. Ovde nije u pitanju bezočna
krađa, jer Cooper to tretira kao normalno, kao jedini način na koji
se to može predstaviti. Ali nije to ni postmoderni pastiš, jer
konteksti ostaju nepromenjeni, niti je u pitanju citiranje. Pre bi se
reklo da se Cooper oslanja na klišeje.
Moj konačni utisak je
polovičan. Sa jedne strane, Out of The Furnace je sjajno
odglumljen i možda ultimativni socijalni film, a svakako mnogo bolji
i spretniji od The Place Beyond The Pines i A Single
Shot. Ipak, predvidljivost radnje, nespretno ubacivanje elemenata
drugih filmova, pogrešna kompozicija i likovi koji sputavaju glumce
kvare utisak. Trebaju nam ovakvi filmovi, sa pristojnim budžetima i
na socijalno-relevantne teme, ali nam trebaju bolji nego što je Out
of The Furnace. Moj prošlogodišnji favorit je Ain't Them
Bodies Saints. Tako se to radi.
No comments:
Post a Comment