2013.
scenario i režija:
Woody Allen
uloge: Cate Blanchett,
Alec Baldwin, Sally Hawkins, Andrew Dice Clay, Bobby Cannavale,
Michael Stuhlbarg, Alden Ehrenreich, Louis C.K, Peter Sarsgaard
Blue Jasmine je
jedan od teže intoniranih, mračnijih filmova Woody Allena, ali to
što nije komedija ne znači da nije tipičan Allenov film. Suptilni
humor, cinizam i poigravanje sa klasnom pripadnošću izbijaju iz
svakog kadra. U pitanju je postmoderni “mash-up” klasične
američke drame A Streetcar Named Desire Tennessee Williamsa i
fikcijske razrade slučaja Madoff, jedne od otrovnijih finansijskih
muljaža u novom milenijumu.
Iako izvikan do
besmisla, Blue Jasmine nije loš film. Istina, Allenove
inteligentne ocene i intelektualne tlapnje gledamo već decenijama,
tako da Blue Jasmine, osim osvrta na poslednju krizu, ne
donosi ništa novo. Međutim, zlatna žica ovog filma je Cate
Blanchett koja igra dve uloge u jednoj osobi istovremeno, u trenutnom
toku radnje ona je propala bivša bogatašica koja mora da se suoči
sa realnim svetom i svojim sve težim psihičkim problemima, dok je u
flashbackovima ona blazirana gospođa sa Manhattana koja ide na jogu
i pilates i bavi se humanitarnim radom i organizacijom zabava.
Priča o Blanchettovoj
je zanimljiva, ona je pre nekoliko godina igrala Blanche u poslednjoj
velikoj produkciji dramskog klasika A Streetcar Named Desire,
a Allen tvrdi da tu predstavu nije gledao, nego da je scenario
bazirao na zapažanjima svoje žene o porastu broja žena koje su
nekada bile deo visokog društva, a čiji se status posle krize
srozao. Istinita tvrdnja ili ne, sličnost filma i klasične drame
nije nimalo suptilna. Malo trivije: Alec Baldwin, ovde u ulozi koja
nema veze sa Williamsovom dramom, je pre dvadesetak godina igrao
Stanleya Kowalskog u televizijskoj verziji A Streetcar Named
Desire.
Blue Jasmine je
izdeljen na razne dualitete: dešava se u New Yorku i San Franciscu,
u bogataškom i “plebejskom” okruženju, pre i posle krize,
glavni lik je psihički zdrav i psihički uništen, delom je priča o
bračnom paru Madoff, delom slobodno čitanje Williamsove drame. Iako
su radnje pozicionirane na dva vremenska nivoa i osnovna priča je
prepuna flashbackova, oni su dovoljno glatko ubačeni u glavni tok
radnje.
Prvi put kad vidimo
Jasmine (Blanchett), ona putuje avionom u San Francisco u posetu
sestri, i drži monolog gospođi na susednom sedištu o svom životu
u visokom društvu Manhattana sa svojim mužem Halom (Baldwin). Kada
avion sleti i gospođa ode svojim putem, shvatamo da se njih dve ne
poznaju od ranije, nego je Jasmine pomalo napadna psihički načeta
ludača. Za razliku od scena u New Yorku, ona u San Franciscu
pokazuje izgubljenost i nesnađenost. Kada konačno dođe u sestrin
skromni, ali topli dom, Jasmine trpi neku vrstu klasnog šoka.
Jasmine je snob, a Ginger (Hawkins) je malo nesigurna u sebe i pre
svega skromna, sa nogama čvrsto na zemlji. Njih dve imaju istoriju
odnosa. Jasmine sestri prebacuje da ima fetiš na grubijane i
gubitnike, dok Ginger tvrdi da je Jasmine prokockala njen novac i
novac njenog prvog muža Augija (Clay) i priliku da se makne iz
radničke klase. Prepucavanje će se nastaviti kada Jasmine upozna
Gingerinog novog muža Chilija (Cannavale), koga ona smatra malo
modernijom verzijom Augija i – gubitnikom. Jasno je da je Ginger u
procepu, pa pokušava da utiče na Jasmine da pokuša da napravi
nešto od ostatka života.
Jasmine nalazi posao
kao asistent kod zubara i pokušava da nauči da se služi
kompjuterom sa ciljem da se upiše na online kurs za unutrašnjeg
dekoratera. Moderna sekularna religija nam propoveda da nikad nije
kasno za novi početak i da nam samo treba volje i discipline. To je
možda tačno, ali Jasmine je nepopravljivo uništena, i nije takva
samo otkad joj se život sasuo. Njenu nestabilnost vidimo i u New
Yorku, vidimo da sumnja u to koliko su Halovi poslovi legalni, i
koliko joj je on veran, ali u javnosti okreće glavu na drugu stranu
i tu i tamo popije po neki xanax, magičnu tabletu današnjice. Svoju
naviku da se “krpi” lekovima Jasmine nastavlja i u San Franciscu,
samo što sada popije po šaku i zalije alkoholom. Čak i kad joj se
ukaže šansa za povratak u visoko društvo kada upozna ambicioznog
diplomatu Dwighta (Sarsgaard), ona će uspeti da odigra sve pogrešno,
prodajući se za ono što nije.
Kao i u prethodnim
filmovima, lokacija je jedna od zvezda filmova, samo je namera iza
toga ovde drugačija. Od San Francisca vidimo vrlo malo turističkih
atrakcija (kakve smo videli u Barceloni, Rimu i Parizu), a više
četvrti gde žive obični ljudi i tesne, natrpane stanove. U tom
kontekstu, jedan široki kadar u kojem je uhvaćen ceo zaliv sa
dominirajućim Golden Gate mostom, predstavlja Jasmininu nostalgiju
za prošlim životom u prostranim stanovima i vilama za odmor na
obali. New York je Allenovo stalni junak, ali sada je prikazan više
uzgredno.
Glumci rasturaju, ali
to nije iznenađujuće pošto Woody Allen ima glumačku pozadinu. Moj
utisak je da su njegovi filmovi profitirali od trenutka kada je
izbacio iz jednačine Woodija kao glumca i tipičan Woodijev lik.
Ovde Cate Blanchett prosto sija kao moderna, nadrogirana Blanche i sa
dve varijante jedne ličnosti je favorit za Oscara, jer Akademija
jako ceni transformaciju. I epizodisti su na vrhunskom nivou, Alec
Baldwin je u svom elementu kao ljigava finansijska ajkula koja laže
i vara sa osmehom od milion dolara na licu. Sally Hawkins je sjajna
kao submisivnija sestra, i uspeva da sjajno kontrastira Blanchettovoj
tamo gde bi druge glumice brzo ispale iz scene. Sarsgaard demonstrira
pasivnu agresivnost koja mu odlično stoji. Pa čak i glumci koji
imaju svega po dve-tri scene iz toga izvlače maksimum.
Uzevši sve u obzir,
Blue Jasmine je inteligentan, savremen film koji postavlja
prava pitanja. To nije samo čitanje klasične drame, studija
određene klase ljudi ili jednog određenog lika. To je univerzalna
priča o putu bez povratka u ludilo koje počinje onog trenutka kada
počnemo da obmanjujemo sami sebe. Jasmine se udala za bogataša,
daleko iznad svoje klase i svoj novi život prihvatila kao neupitnu
realnost. Bogataši su poznati u tome da žive u oblacima, zaštićeni
od realnosti.
Ono što je filmu
otežavajuća okolnost je činjenica da je to Woody Allenov film, i
da se u velikoj meri oslanja na njegov hermetični svet. Woody Allen
je prozivan da stalno radi jedan te isti film, i to donekle stoji. Sa
druge strane, osrednji film Woody Allena je i dalje bolji od većine
filmova nekih drugih autora. Blue Jasmine je upravo takav
film, ne donosi ništa novo, za standarde filmova kao takvih je
dobar, ali za standarde Woodijevih filmova je prosečan.
No comments:
Post a Comment