2013.
scenario i režija:
Ethan Coen, Joel Coen
uloge: Oscar Isaac,
Carey Mulligan, Justin Timberlake, Ethan Phillips, Robin Bartlett,
Jeannie Serralles, Adam Driver, Stark Sands, John Goodman, Garrett
Hedlund, F. Murray Abraham
Inside Llewyn Davis
je i koherentan i konfuzan, pun referenci koje možda ne referiraju
ni na šta partikularno, smešten u prošlost i baziran na stvarnom
liku (Dave Van Ronk), ali nije naročito istorijski i bigrafski. On
se drži coenovštine, u smislu teme, stila i filozofskog stanovišta
(o kojem god periodu da se radi, za svakog koji je uspeo u nečemu,
stotinu njih nije, i koji god period bio u pitanju, život je težak,
bespoentan i apsurdan, ali može biti zabavan ili makar zabavan za
posmatranje), a opet odustaje o tipične coenovkse ironijske distance
prema likovima. Autori se identifikuju sa naslovnim junakom, i time
dodaju jednu zanimljivu autobiografsku opasku, da talenti i naporan
rad nisu garant uspeha, ta da su oni, četvorostruki oscarovci,
morali da traže finansijere preko Atlantika, a opet, kao i glavni
junak, niti žele, niti traže saosećanje za sebe. Jedan zaista
čudan film.
Radnja je smeštena u
1961. godinu, u New York, oko folk revival scene u Greenwich
Villageu. U pitanju je neka vrsta prelaznog perioda, kada su već
nestajali beatnici, a nije se još uzdigao hippie pokret, folk scena
oko Greenwich Villagea je pre uski kružok nego industrija, Bob Dylan
se ne nazire ni u tragovima. Naravno, postoje folk umetnici koji su
se probili pre svega flertujući sa pop scenom, ali Llewyn Davis nije
jedan od njih. Nekada član ograničeno uspešnog dua, posle
samoubistva partnera je ostao sam na sceni, bez krova nad glavom i
bez kinte u džepu, prepušten na milost i nemilost prijateljima,
poznanicima i kolegama.
Jasno nam je da će ga
Coeni provući kroz stroj za mučenje, jer je naprosto
atipično-tipičan coenovski luzer. Kao i Burton Fink, on je umetnik
čija je egzistencija ugrožena, ali za razliku od njega, ima
nedvosmisleni talenat za svoju granu umetnosti. Kao i Ulysses Everet
McGill (O, Brother Where Are Thou), on luta po nemilosrdnom
svetu, ali za razliku od njega, nema fiksni cilj. To nije odiseja, to
je klošarenje. I konačno, kao Larrija Gopnika (A Serious Man),
Llewyna tera neverovatni maler u životu, i “sve što on dodirne se
pretvara u sranje”, kako kaže jedna replika, ali tu nije u pitanju
kosmička ili religijska nameštaljka ili mogući greh predaka, nego
je za svoja sranja Llewyn odgovoran uglavnom sam.
U prvoj sceni u kojoj
ga vidimo Llewyn (Isaac) peva u klubu, njegov nastup je pomalo
arogantan, ali glas je bogovski i nesumnjivo ima harizme da veže
publiku za sebe. Međutim, kada prestane da peva i počne da govori,
magija prestaje. U sledećoj sceni dobija batine od tipa kojeg nismo
videli, koji dolazi iz mraka. Treća scena nas vraća nedelju dana
unazad, Llewyn se budi na kauču sa velikim žutim mačkom iznad
face, i jasno nam je da njegovo potucanje od nemila do nedraga tek
počinja, a da će mačak imati solidnu ulogu u baksuzu koji ga tera.
Tako se Llewyn uvaljuje
na kauče po New Yorku, kod univerzitetskog profesora i njegove žene
(Phillips i Bartlett), kod kolega muzičara Jima i Jean (Timberlake i
Mulligan), kod lažnog kauboja iz Jerseya Ala (Driver), stopira do
Chicaga i nazad, grebe se za cigarete i pokušava da izvuče neku
lovu od sestre (Serralles). Kada to ne radi, proziva i pljuje po
drugim kolegama muzičarima i svađa se sa svakim na koga naleti.
Llewyn je grozni drkadžija i pitanje zašto bi ga iko trpeo, posebno
zašto bi neka žena ikada spavala s njim, a pride ima i običaj da
napumpa neku nesrećnicu, pa ima kontakt za doktora koji izvodi
abortus za razuman keš. Film je prepun hronološki povezanih
vinjeta, a Llewynove nevoljne mis-avanture neretko skreću u
“nightmare logic”, koji nije ni izbliza zabavan i veseo kao u A
Serious Man ili u Scorseseovom After Hours.
Te vinjete nam ne
donose ništa novo i nećemo biti prosvetljeniji kakav je Llewyn kada
nije drkadžija, da li takav Llewyn uopšte postoji, zašto je takav,
šta ga je navelo i kakve sve traume nosi. Jim se trudi da mu bude
dobar prijatelj, i da mu namesti poslić da bude u pratećem triju za
snimanje nove zabavne pesmice koja kritikuje svemirsku trku. Llewyn
će izabrati brzi keš umesto tantijema, a pesma će gotovo sigurno
postati hit. Jean mu je manje naklonjena, pošto ju je Llewyn možda
napumpao, a ne želi da nosi dete gubitnika i parazita. Sestra mu
kenja, i to za stvari za koje mu treba kenjati (da batali karijeru,
ako se već ne isplati i nađe posao makar da pokrije troškove), ali
barem dvaput u filmu, i to u istoj postavci scene: ona iznad
sudopere, sa vrećom iz nabavke u ruci, kenja li kenja. Donosi nam i
mnoštvo veoma uvrnutih likova, poput anti-ratno nastrojenog vojnika
i pevača u slobodno vreme, koji uživa u disciplini koju mu vojska
nameće ili bizarnog stalnog gosta ili menadžera u klubu Gaslight.
Ipak najbizarnija ekipa su stari, drogirani džezer (Goodman) koji
arogantno naklapa, bocka Llewyna štapom i vređa ga i njegov
sluga-beatnik (Hedlund, koji se može tumačiti kao referenca na
Neala Cassidija, pošto ga je igrao u On The Road).
Događaji u Chicagu su
posebno bitni, jer nam daju uvid u funkcionisanje scene pre nego što
je folk rock postao popularan. F. Murray Abraham je sjajan kao Bud
Grossman, vlasnik promoterske kuće i povećeg kluba kojem je Llewyn
već poslao ploču. On će tražiti od Llewyna da zapeva nešto sa
ploče, i biće dirnut njegovom pesmom i njegovim glasom, ali će
konačna presuda biti da od toga nema love, i da bi bolje bilo kada
bi se Llewyn pridružio nekom sastavu i smanjio dozu melanholije u
svojim pesmama i okrenuo se više pop formatu. Llewyn nije spreman na
kompromis, čak ni po cenu poraza i to ga određuje u najvećoj meri.
Iz pop-kulture znamo šta će se desiti za koju godinu, samo je
moguće da Llewyn Davis neće biti tamo da unovči plodove svog rada.
Oscar Isaac je sjajan
glumac i u njegovoj izvedbi, Llewyn je životan, realan i kompleksan
lik. Isaacovu melanholiju nije teško kupiti, njegova harizma
prevazilazi i loše manire i gadan karakter, i postaje nam stalo do
njega. A i njegov kristalno čisti tenor upotpunjuje sliku. Ono što
je jedno od neverovatnijih otkrovenja filma je da Justin Timberlake
zna da peva, ali stvarno. Glumci iz filma su sami pevali svoje
delove, a sjajni soundtrack potpisuje genijalni T-Bone Burnett,
majstor country i folksy melodija.
To bi čak mogao biti
problem, pošto je soundtrack još bolji od filma i postoji opasnost
da ga zaseni. Inside Llewyn Davis je i nije mjuzikl, i može
biti pokušava da kaže nešto na previše tema. Ako želite
pred-istorijat folk rocka, ovde ćete naći “bits and pieces”
toga. Ali ne očekujte nostalgiju, ovo je film braće Coen, pre
svega. Očekujte hladnu newyoršku zimu uhvaćenu briljantnom
fotografijom, i glumačke bravure više zahvaljujući veoma preciznom
castingu što se tiče epizodnih uloga.
I ako vam se film na
svidi na prvo gledanje, ništa zato. Kao i svi mračnije intonirani
filmovi braće Coen, Inside Llewyn Davis nije film za jedno
gledanje i treba mu dati šansu. Tek posle nekoliko gledanja možete
pokupiti sitne dragulje rasute po filmu. Možda ga nećete voleti kao
njihove uvrnute i otkačene komedije, ali ćete razviti jedno
specifično poštovanje.
No comments:
Post a Comment