2012.
režija: Costa Gavras
scenario: Costa Gavras,
Karim Boukercha, Jean-Claude Grumberg (po romanu Stephana Osmonta)
uloge: Gad Elmaleh,
Gabriele Byrne, Natascha Regnier, Celine Sallette, Liya Kebede,
Hippolyte Girardot
Uzevši u obzir samo
fotografiju i “larger than life” muzičku podlogu, stiče se
utisak da Costa Gavras zna kuda ide sa svojim najnovijim filmom,
smeštenim u korporativno okruženje u vreme oko krize. Likovi
komuniciraju preko web kamera zakačenih na velike ekrane, izlaze iz
službenih vozila koja voze šoferi i ulaze u kancelarije. Viđaju se
po ekskluzivnim događajima, zabavama na jahtama, u skupim hotelima i
ušuškanim kabinetima. Ulaze u strateške, taktičke i svetonazorske
sukobe. Međutim, kada se malo zagrebe po površini, jasno nam je da
se Capital ne dešava u realnom svetu, nego u svetu pulp
korporativnih trilera koje možete kupiti po aerodromskim knjižarama.
Korporativni triler je
zanimljiv pod-žanr i čovek bi očekivao da će doživeti uspon u
ovo naše post-krizno vreme. Dobro, imali smo sjajni Margin Call
i nešto slabiji Arbitrage. The Wolf of Wall Street
je usmeren više na druge stvari nego na poslovanje svojeg glavnog
lika. Sinonim za filmove o velikom novcu ostaje Stonov Wall
Street, ali je njegov prigodni nastavak Money Never Sleeps,
tempiran na vrhunac krize u velikoj meri podražavao prethodnika,
oslanjao se na aparaturu zapleta i promašio ceo fudbal. Pravom
filmofilu ne bi bilo loše da uhvati negde sada već zaboravljeni
Rollover.
Gavrasovo domaće
okruženje je politički film. Z je na svim top-listama
političkih filmova. Missing ima kultni status u Americi, a
Music Box je film sa najžešćim preokretom na kraju. Ono što
čudi je to, da iako Capital ima veoma jaku političku poruku,
Gavras ne uspeva da nam je prenese, ali zato pokušava, i to
preočito, ne bežeći ni od otrcanog postupka sa naratorom.
Možemo za to kriviti
pulp roman kao predložak, ali pulp romani su obično pogodni za
filmske adaptacije, a scenaristi i reditelji mogu bez problema da
naprave inženjering likova. Recimo, The Godfather je
snimljen prema kičastom jeftino-senzacionalističkom romanu. Gavras
i društvo kao da ne znaju kako da ukotve glavne aktere događaja,
njihova motivacija je možda spomenuta, ali nikada objašnjena. Mi
ćemo videti njihovo ponašanje, ali nećemo videti razlog. Da li je
to pohlepa radi pohlepe? Da li je to volja za moć pre nego novac?
Ili je u pitanju igra adrenalina i živaca među nikad odraslim
dečacima?
Gad Elmaleh igra Marca,
sveže unapređenog direktora jedne francuske investicione banke. On
se posla prihvata željan uspeha kao mladi kadar okružen matorim
prdonjama, ali i sa nešto ideala u glavi. Njegov primarni cilj:
uspostaviti svoju vlast u upravnom odboru. Njegov sekundarni cilj:
odbraniti banku od špekulativnih napada iznutra i vana. Poslednje
će biti posebno teško, jer se američki hedž fond baš namerio na
banku i posao poverio veoma agresivnom Ditmaru (Byrne). Marcovo
poslovanje je predstavljeno formulično, kao i poslovanje banke,
slušaćemo zapletene ekonomske sheme ispričane suviše brzo. Valjda
nam nije cilj da njihovu ekonomsku logiku razumemo.
Film, međutim, pada na
planu studije karaktera. Nije bitno što su epizodni likovi zadati u
obliku da se ne menjaju, valjda je suština u promeni protagoniste. I
mi vidimo da se Marc menja, da sve više postaje hladni poslovni
praktičar na štetu svojih plemenitih ideala francuskog humanog
kapitalizma. Ali to nam je dato usput, pa se film čini kao veoma
pojednostavljeno ređanje događaja. S tim u vezi, potpuno je suvišan
zaplet sa manekenkom (Kebede), zbog koje on juri s kraja na kraj
sveta, troši kompanijski novac i pokriva njene račune i ekscese.
Njihova igra mačke i miša je destruktivna, ružan kraj ne dolazi
kao spoiler, ali to sve ne znači da taj “sub-plot” ima šta da
traži u filmu.
Naravno, u filmu koji
je prepun amoralnih muškaraca koji uživaju u igranju sa sudbinom
mnogih, nije čudo da su glas savesti dve žene. Prva je Marcova žena
(Regnier), aristokratkinja ili buržujka od relativno starog novca
koja nije nimalo impresionirana korporativnom kulturom i jurnjavom za
astronomskim ciframa. Negde pri početku filma ona će Marcu
predložiti nekonvencionalnu taktiku – maoističku čistku
višerangiranih direktora, da bi ga na kraju ucenila: ako ode na
odmor, ona će biti zadovoljna, ako ode u zatvor, čekaće ga, ali će
ga napustiti ako ostane na čelu sistema za eksploataciju. Druga
savesna žena je finansijska analitičarka (Sallette), stručnjakinja
za Japan, koja Marca upozorava na svu opasnost zamke koju su mu
postavili. Nažalost, Marcov odnos sa njom, kao i većina toga u
filmu, ostaje neistražen.
Šteta, pošto je
Capital imao potencijala da postane ikonički film ovog doba.
Smešten je u zanimljivo okruženje, tema ne prestaje biti aktuelna,
a trivijalnost izvornog dela je ostavljala mogućnosti za tumačenje.
Slagali se mi sa Gavrasovim viđenjem ili ne, činjenica je da ga
ovde baš i nije izneo. Iako se pažljivim gledanjem može utvrditi
par veoma oštrih komentara koji su na mestu. Ipak jedna
kontekstualna scena, ona na njegovom familijarnom okupljanju, nije
dovoljno iskupljenje za sve propuštene šanse.
No comments:
Post a Comment