2013.
scenario i režija:
Chad Crawford Kinkle
uloge: Lauren Ashley
Carter, Sean Bridgers, Larry Fessenden, Daniel Manche, Sean Young
Volim kada me horor
natera na razmišljanje. To znači da ima makar elementarno razrađenu
ideju i da pokušava da kaže nešto. Uzmimo u obzir da je horor
jedan od najjednostavnijih žanrova i da ima tendenciju da se njegovi
elemnti vrlo brzo svedu na “trope”, te da se zbog toga mora
stalno inovirati i reinventirati. Ipak, određena količina klišeja
je obavezna za svaki horor film, pitanje je samo kako će ih autor
tretirati.
Jug Face se može
klasifikovati kao “backwoods” i “hilbilly” horor, i tu imamo
standardne elemente: malu, tesno povezanu zajednicu bogu iza nogu,
njihov primitivni religijski kult sa prinošenjem ljudskih žrtava,
strogi moralni kodeks, siromaštvo, prostaštvo i incest. Bitno je
kako to posložiti i kada se autor bavi tim temama, Jug Face
odaje utisak veoma ozbiljnog, studioznog filma. Film, međutim,
koristi i nepotrebne štake u vidu klasičnih horor rešenja, pa tako
imamo i čudovište iz jame, epileptične napade glavne junakinje
praćene vizijama i malo “gore” elemenata, sa sve jeftim maketama
udova zalivenih veštačkom krvlju.
Premisa je zanimljiva i
liči na antropološku studiju. Špica je prekrivena crtežima koji
nam objašnjavaju “religijsku” potku filma. U prvoj sceni vidimo
autističnog frajera (Bridgers) kako u nekoj vrsti spiritualnog
zanosa izrađuje “jug face”, totem-ćup sa ljudskim likom i
ubacuje ga u peć. Lice na ćupu je sledeća žrtva koja se prinosi
čudovištu koje živi u jami sa lekovitim blatom. Prva scena
žanrovski određuje film.
Sledećih nekoliko
scena su kontekstualne. Vidimo momka kako navaljuje na devojku,
kasnije će se za njih otkriti da su brat i sestra, vidimo njihovog
oca (Fessenden) koji je neka vrsta lokalnog šefa i fizički
agresivnu i rigidnu majku (Young) i saznajemo da je devojka Ada
(Carter) obećana jednom momku iz sela. Međutim, Ada je trudna, i to
sa svojim bratom, a to krši moralni kodeks da se devojka mora udati
nevina. Ali to nije Adin najveći problem, pošto poslednji ćup ima
njeno lice. Kršenje običaja je opasno, jer će onda čudovište
uzeti prve zgodne žrtve dok ne dobije zatraženu. Ada mora ili
pobeći ili pristati na žrtvu.
U ovakvom filmu je
ideja i atmosfera važnija od šoka i strave, i Kinkle tu prilično
uspeva. Atmosfera je sablasna, prema ovim ljudima ekipa iz filma
Deliverence izgleda kao društvance iz socijalnog kluba.
Atmosferi sjajno pridonosi i country/bluegrass muzika izvođena što
na violini, što na gitarama i improvizovanim instrumentima (rešetka
za rublje i pribor za jelo). Glumci su sjajni, uzevši u obzir da su
uglavnom nepoznati i polu-poznati, sa karijerom na televiziji i u B
filmovima. Izuzetak je jedino Sean Young, ostarela lepotica iz 80-ih,
u zastrašujućoj ulozi u kojoj demonstrira svoje umeće. Prosto je
zamenila nekadašnji “gothic” za “american gothic” koji ovde
pokazuje.
Međutim, sa pričom
imam i logičkih i tehničkih i moralnih problema. Tehnički problem
je to da u filmu nema dovoljno “mesa”, da je jasno da je priča
pisana za kratki film, pa je “razvučena na tanko”, iako film
traje samo nešto više od 75 minuta. Da se autor više posvetio
logici, uspeo bi da pojača i priču. Mi zapravo ne znamo skoro ništa
o poreklu tih ljudi (nisu Indijanci, morali su doći odnekle), osim
da prakticiraju primitivni ritual od “davnina”, od epidemije
boginja. Problem je u tome da je hrišćanski sistem napredniji i
razvijeniji u filozofskom smislu od totemističkog, i tendencija
društva je da se kreće od divljaštva po civilizaciji, a ne
obratno. Dakle, animisti i totemisti će se konvertirati na
hrišćanstvo i u to ubaciti nešto od svojih rituala, ali hrišćani
se neće spustiti do animizma i totemizma. Ta logička začkoljica bi
bila rešena kada bi likovi bili Indijanci ili makar indijanske
kulture.
Jasno se film može
uporediti sa We Are What We Are, koji je odlična studija
sujeverja i religijske zatucanosti ubačena u okvir kanibalizma i
socijalne izolacije. We Are What We Are je retko vešt, i
najvažnije moralno ispravan. Jug Face nije, jer čudovište
tretira kao datost, a ne kao sujeverje i iz sudbine glavne junakinje
se iščitava opasna moralna poduka da tradiciju treba poštovati, ma
kako bila krvava, opasna i nepravedna. Ipak, za debitantski
dugometražni film, Jug Face je svež, interesantan, pametno i
ekonomično smimljen film koji makar pokreće polemiku.
No comments:
Post a Comment