2013.
scenario i režija:
J.C. Chandor
uloga: Robert Redford
Da se ne lažemo, i ja
sam skeptičan prema eksperimentalnim filmovima, onima bez radnje,
likova, dijaloga ili svega navedenog. Neka ispadnem debil, ali moja
prva asocijacijacija na to je smaranje. Kada sam čitao o All Is
Lost, sa jedne strane sam željno iščekivao da vidim
najzahevnije i najbolje glumačko ostvarenje Roberta Redforda od
Condora do danas, dok sam se sa druge strane pribojavao
“settinga” u kome to dolazi: on doživi nesreću na otvorenom
okeanu i bori se da preživi, potpuno sam, bez reči.
Taj “setting” nije
ništa novo, ove sezone smo već imali Gravity, prošle The
Life of Pi, pre toga je bio Cast Away i gomila drugih
filmova na sličnim premisama. Dakle, dogodi se nekakva nesreća,
avionska, pomorska ili svemirska, i naš junak ili junaci moraju da
prebrode silne nedaće u planinčini, pustinji, tundri, na moru ili u
svemiru i nekako prežive. Zabrinjava me trend po kome se smanjuje
broj uključenih likova, ide se ka minimalizmu i budimo iskreni,
gušenju.
Cast Away je
imao Toma Hanksa koji je pričao sam sa sobom i sa imaginarnim
prijateljem, loptom za odbojku po imenu Wilson. The Life of Pi
je imao makar tigra. U Gravity je Sanda Bullock prvo
komunicirala sa svemirskim kaubojem Clooneyem, pa onda sama sa sobom,
kao da se preslišava. Robert Redford ima kratki monolog na početku,
gde kao narator objašnjava trenutno stanje, pokušaj komunikacije
preko radio-veze i jednu-dve psovke na kraju filma. To je sav tekst,
bukvalno. Ostatak vremena, naš junak krpi brod, uči orijentaciju
pomoću zvezda, ili pokušava da preživi, ili gladuje i očajava,
manje ili više u tišini.
Štos je u tome što je
All Is Lost, iako na momente dosadnjikav i nalik na umetničku
onaniju, uglavnom gledljiv i sa nemalim emotivnim nabojem. Za to se
moramo zahvaliti maestralnom Redfordu, koji se uspešno izborio sa
glumačkim izazovom, pokazujući kako u praksi izgleda mikro-gluma,
kako se glumi stavom, gestom, mimikom ili samo izrazom lica.
Zanimljivo, ali Redford
ima samo jednu nominaciju za Oscara za glumu, iako pamtimo gomilu
njegovih sjajnih uloga, i kad uzmemo u obzir da je za režiju dobio
statuu već u prvom pokušaju sa Ordinary People (1980), da
ima još dve nominacije, kao producent i reditelj za Quiz Show
(1994), kao i jednog za životno delo. Možda sa ovom ulogom konačno
dobije Oscara za glumu, ali to nije mnogo verovatno s obzirom na
trendove kod Akademije, ali mislim da bi izostavljanje Redforda iz
društva petorice sa nominacijama bilo ravno zločinu.
Koliko je All Is
Lost jak glumački, toliko je manjkav i pešački u pogledu
scenarija i režije. Iako nisam nikakav pomorac, nikako me nije
zadovoljila postavka priče i odsustvo logičnog objašnjenja kako se
naš čovek našao u sranju. Mi samo vidimo da se on budi jednog dana
dok mu voda ulazi u trup broda usled udarca izgubljenog plutajućeg
kontejnera. To mu je usralo električne instalacije, pa je prinuđen
da pokuša da preživi sa mehaničkim instrumentima. Sve je to u
redu, ali retko ko jedri potpuno sam Indijskim Okeanom, još manje
bez redovne komunikacije sa nekim na kopnu, bilo preko radija ili
satelitskog telefona (vidimo da ga ima), i to na dnevnom nivou. Tako
bi neko znao gde je i u slučaju prekida komunikacije bi poslao
nadležne da ga traže. Čak ni najblesaviji i najbesmisleniji pohodi
nisu bez ikakvog pozadinskog osiguranja. Ekipa sa Kon-Tikija je
stalno komunicirala preko radija, a ljudi su jedrili oko sveta, ali
su imali i podršku na zemlji “za ne daj Bože”. Ima tu još
detalja, recimo nigde ne vidimo kompas, a svaki brod mora da ima
barem jedan, a ja ga imam zakačenog za ručku od jeftinog kineskog
kofera. Dobro, postoji univerzalni izgovor, “ima svakakvih budala”,
ali pozivati se na njega je eklatantan primer intelektualne i
dramaturške lenjosti.
To što nije verovatan,
ne znači da nije moguć. Dobro, ni to što je moguć još ne znači
da je dobar, pošto je sveden na minimum filmskih izražajnih
sredstava. All Is Lost nije loš film, i gledljiv je, iako
ponekad naporan, razvučen ili nategnut. Da, imali smo takve filmove
i držali su nam pažnju na različite načine, emotivno su nas
vezali za sebe, ili su nas zabavljali ili oduševili efektima. Ali
nikada nismo imali skoro nemog Redforda.
All Is Lost je
kraj jednog puta i eksperiment doveden do ekstrema. Pohvale Redfordu
za ulogu, autoru Chandoru za hrabrost da napravi ovakav drugi film,
nakon sjajnog ostvarenja Margin Call. Samo se nadam da se neće
naći još neko hrabriji da napravi još ekstremniji film, recimo bez
reči teksta, ali ni to nije isključeno. Najviše se bojim autora
koji ne razumeju medij i koji bi samo preuzeli neki od značajnijih
literarnih komada. Chandor se učtivo naklonio velikoj literaturi, na
polici našeg junaka vidimo Melvilla i Hemigwaya. To ne znači da ih
ne treba ostaviti na miru, literatura pruža mogućnosti koje se ne
mogu ni sanjati na filmu, i obrnuto. All Is Lost se izvukao,
neki sledeći film verovatno neće.
No comments:
Post a Comment