2013.
režija: Abdellatif
Kechiche
scenario: Abdellatif
Kechiche, Ghalia Lacroix
uloge: Adele
Exarchopulos, Lea Seydoux
Pobednik u Cannesu.
Seksualna revolucija na filmu. Naturalistički tretman seksa.
Pornografski tretman seksa. Film o lezbejkama koji vređa njihova
osećanja. Prepucavanje po medijima posle snimanja. Brutalne metode
reditelja i surova seksualna eksploatacija glumica. Tri sata jedne
klasične ljubavne priče.
Sve to stoji, ali sve
to je nebitno. La vie d'Adele je jedan od najorganskijih,
najiskrenijih, najživljih filmova ikada snimljenih. Scene seksa, a
posebno THE scena od 6 minuta su eksplicitne, ali ne pornografske,
naprotiv, u svojoj napaljivosti su umetničke barem koliko i
skulpture u muzeju koje reditelj prikazuje. Svojom iskrenošću i
istinitošću film se približava idealima koje je isticala ekipa iz
Nouvelle vague. Seks je tu najočitiji, ali ne i jedini faktor, a
sporna scena oko koje su se po novinama popičkali Lea Seydoux i
Abdellatif Kechiche je bila (umetnički) vredna mučenja barem koliko
i scene u filmu Last Tango in Paris, kojeg je pratila slična
reputacija pornografije i eksploatacije.
Počnimo od činjenica:
film traje tri sata i prati jednu sasvim običnu ljubavnu priču. Ovo
nije gay film, ili barem nije samo i prevashodno gay film. Da, veza
je lezbejska, ali se njih dve ne bave gay aktivističkim pitanjima.
Adelino (Exarchopulos) “outanje” je tema za razmatranje i ostaje
neistražena, ali to nije nešto što Kechicha zanima. Osim toga i
percipirano negativnog stava Adelinih roditelja o njenoj seksualnosti
(u pitanju su srednje obrazovani i ne baš imućni ljudi jednog
industrijskog grada), njih dve nemaju specifičnih gay problema. Sve
ostalo je potpuno isto kao i u heteroseksualnim vezama: upoznaju se,
razvija se strast, emocija, ljubav, počinje podela na rodne uloge,
otkrivaju se nepomirljive razlike u karakterima, počinju problemi,
nastupa raskid i patnja... Ovde nije u pitanju “šta” ni “koliko”
nego isključivo “kako”.
Dakle, vrednost filma
je u njegovoj sporosti, u uzimanju vremena za prikazivanje svih tih
etapa, onoga što vezi prethodi i onoga što nakon veze sledi. I
Kechiche filmu pristupa delikatno i polako gradi kontekst, koji je u
ovom filmu i većini dobrih filmova važniji nego sam tekst. Adele je
normalna devojka koja kasni u školu, vozi se autobusom ili vozom,
sluša svu hype muziku i ne podnosi metal, druži se sa svojim
dosadnim drugaricama i očijuka sa jednim momkom. Vidimo je i kako
pokušava da uspostavi vezu sa tim momkom, a ni on nije ravnodušan,
međutim to naprosto nije to, jer Adele ne može izbiti iz glave
devojku sa kosom ofarbanom u plavo (blue, not blond) koju je videla
na ulici. Adele pada u depresiju, ali mlada je i voli sve što vole
mladi, ide na proteste i nema frku da ode u gay bar sa svojim
drugarom. U jednoj lezbejskoj jazbini će konačno upoznati devojku o
kojoj stalno razmišlja. Ona se zove Emma (Seydoux), starija je od
Adele i mnogo iskusnija, studira neku umetničku akademiju i obožava
slikarstvo i filozofiju. Njih dve će se upuštati u razgovore i
druženja i konačno započeti vezu.
Pitanja koja se
postavljaju u toj vezi su ista kao ona koja smo mi postavljali u
svojim vezama, podele su iste (bilo po pitanju iskustva, klase ili
rodnih uloga – uvek se jedno bavi operativnim kućnim stvarima dok
drugo ganja karijeru ili stvara umetnost). Naravno, uvek je tu i
problem ljubomore i percepcije budućnosti. Svaki detalj u filmu je
bitan i postavljen baš na pravo mesto, tako da nema ničeg suvišnog.
Ako The Spectacular Now realno i dostojanstveno tretira svoje
tinejdžere, onda je La vie d'Adele gotovo dokumentarac o
prirodi, a Adele i Emma su subjekti svog života i objekti našeg
posmatranja. I to ovaj film čini ultimativnom životnom istinom.
Reč-dve o kontekstu
filma. Naime, pojavio se u osetljivom trenutku široke rasprave o
legalizaciji gay brakova u Francuskoj. Iako mi iz zabiti mislimo da
je Zapad potpuno emancipovan i liberalan, znamo da to nije tako
jednostavno. Da, javne škole jesu nacionalno i rasno mešovite, gay
parade ne obezbeđuju specijalci i ne posećuje nekoliko aktivista,
nego su ulične žurke, ali u Francuskoj kao i svugde ima
konzervativaca. U filmu su to Adelini roditelji pred kojima su Emma i
Adele samo prijateljice, a Emma pomaže Adele sa školskim obavezama,
ali i većina Adelinog društva koji postaju ugroženi saznanjem o
Adelinoj novo-otkrivenoj seksualnosti. Iako oni ne love homoseksualce
po ulicama da ih umlate, nije im prijatno gledati osobu koja je
“promenila” seksualnu orijentaciju. Napredniji, liberalniji
slojevi o njihovoj seksualnosti niti ne razmišljaju, recimo Emmini
roditelji i njeni umetnički krugovi prijatelja.
Drugo, film je
ekranizacija stripa, ali pozor, to nije tek neki artsy alternativni
strip. Svojim realnim izrazom, Blue Is The Warmest Color je
blizak već ekranizovanom Ghostworldu, samo je dosta teži,
čak morbidniji, nimalo naivan u percepciji realnosti. Prve dve
trećine film se drži stripa, ali od raskida nadalje kreće svojim,
i dalje teškim, ali svakako vedrijim putem nego što je to situacija
u stripu. Zato je i ime promenjeno u verziji za francusko tržište,
i predstavlja varijaciju na Adelin omiljeni roman “La vie de
Marianne”, jedan nezavršen spis na jednak način kao što ni
ovaj film nije završen. Nedostaje mu ono što se u Hollywoodu zove
“closure”, ta neka definitivnost. Da, cure će doći do nekakvog
razumevanja, ali to ne znači da će time išta “rešiti”. Život
jednostavno teče.
Baš tu na kraju se
vidi glumački genije Adele Exarchopulos, debitantkinje u svetu
filma. Kruži priča da je Adele kao devojčica bila toliko stidljiva
da su je roditelji upisali na glumu kao neku vrstu terapije. Pokazalo
se kao uspešno, Adele više nije nimalo stidljiva, prijatno joj je i
u goloj koži pred kamerom. To je manje bitno kada je u pitanju
glumačka karijera. Možda se njena gluma u prvoj trećini može
objasniti nekakvim “method” postupkom gde ona ponovno proživljava
svoje maturantske dane. Možda se u sredini filma gluma obeju glumica
može svesti na golo telo i eksploataciju. Ali Adelin treći čin je
nešto genijalno, vrhunsko i retko viđano na filmu, poslednji put
kod Jennifer Lawrence u Winter's Bone. Lea Seydoux ima dosta
više glumačkog iskustva, dovoljno je navesti Midnight in Paris
i zanimljivu zahtevnu ulogu u filmu Sister. Njen izgled i
hrabrost su njeni aduti barem koliko i senzualnost, a u ovom filmu
daje sve od sebe, svojom ili rediteljevom voljom.
La vie d'Adele
je sjajan film, a zamerka na trajanje može biti samo što bi zapravo
mogao biti i duži, a da ne bude dosadan. Dobro, možda bi bilo
moguće “ošišati” pola sata nekih scena koje nisu mnogo bitne
za kontekst, ali ni to nije neophodno. Ovo je filmofilski film za
uživanje, nešto što se ne viđa stalno. A blesavi Francuzi ga nisu
poslali na Oscare...
No comments:
Post a Comment