tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2013.
režija: Peter Hyams
scenario: Eric
Bromberg, James Bromberg
uloge: Tom Everett
Scott, Jean-Claude Van Damme, Orlando Jones, Linzey Cocker, Kris Van
Damme
Saradnja između Van
Damma i Petera Hyamsa nas vraća dve decenije u prošlost, kada se
piratska verzija filma Timecop (1994) besomučno vrtela na
srpskim TV kanalima. Peter Hyams ima jednu od najimpozantnijih
karijera u Hollywoodu, od početka kada je radio žanrovske filmove
na marginama Novog Hollywooda, preko nekoliko kultnih filmova 80-ih i
perioda štancanja akcionih i SF video-hitova 90-ih do potonuća u
zaborav u novom milenijumu. Enemies Closer izgleda kao
očajnički pokušaj ostarelog reditelja da oživi nešto od slave iz
prošlosti, i to donekle stoji, ali u pitanju je izjava, revizija
žanra i ubacivanje novih detalja u jednu modu.
Da počnemo od mode
snimanja B filmova po Bugarskoj. Većina njih su snimljeni direktno
za video i Enemies Closer, mada ima bioskopsku distribuciju (u
“dumping ground” januarskoj sezoni, doduše), održava taj
bugarski “straight to video” šmek. Druga moda koja ide u korak
sa “bugarenjem” akcionog filma je da su ostarele akcione zvezde
postale “samosvesne”, pa se beskonačno zezaju na temu svojih
nekadašnjih akcionih persona. To je započeo akcioni intelektualac
Sylvester Stalone sa The Expendables serijalom, napravivši
blender starih akcionih zvezda, na taj voz se ukačio i trasher
Robert Rodriguez sa Machete serijalom, i više nije neobično
videti akcione heroje podvučene hipsterskom ironijom. Pitanje je
vremena kada će internet meme Chuck Norris dozvoliti pametnijima od
sebe da ga ubace u mašinu i ironiziraju, dok će se Steven Segal sa
mozgom oštećenim od upotrebe alkohola, kokaina i ruskih kurvi
verovatno i dalje tvrdoglavo držati “straight to video bugaranja”
protivnika.
Možda je najveći
trash od sebe napravio Jean-Claude Van Damme u istoimenom filmu, ali
belgijski fajter i glumac je i ranije bio sklon hrabrim izjavama
(npr. da je sav taj sport koji je trenirao pičkin dim u poređenju
sa baletom po pitanju fizičkog napora). U Enemies Closer on,
za promenu, igra negativca, i to veoma trashy i kitanjastog, sa
ludačkom frizurom, blesavim tikovima i monolozima o ekologiji i
veganstvu, i sa neprejebivim ulaskom na scenu u najsmešnijoj
uniformi ikada, onoj crvenoj od kanadskih graničara na konjima.
Priča je prozaična,
počinje sa avionom koji pada u more pored nekakvog otočića za koji
saznajemo da je nacionalni park u kome žive samo jedan čuvar i
jedan ludi starac. Van Dammova banda krijumčara droge mora da pokupi
paket koji je taj avion prevozio. Oni su Quebecois (da se Van Damme
ne bi mučio da pravilno govori engleski, i ranije je često igrao na
kartu frankofonosti, igrajući Kanađane, Francuze ili Cajun likove),
i maskiranje u graničare je logičan potez. Van Damme održi prvu
govoranciju na temu ekologije i utamani celu postaju američkih
graničara golim rukama, a jednog od njih zakolje slomljenim CD-om
(kapa dole za ideju).
U međuvremenu,
upoznajemo se sa herojem, čuvarom Henrijem (Scott), koji je, gle
čuda, bivši vojni specijalac koji je došao u park da malo sabere
misli posle sranja u Afganistanu. On tako dočekuje i ispraća
turiste, i tu i tamo pomogne nekoj dami u nevolji, i baš te večeri
je bio pozvan na večeru kod jedne od tih zahvalnih dama. Međutim,
stvari se otimaju kontroli kada mu u kancelariju upadne bivši
robijaš Clay (Jones), brat jednog vojnika koji je poginuo pod
Henrijevom komandom. Clay želi osvetu. Dok se šibaju, njih dvojica
će naleteti na kanadsku bandu i sklopiti “neočekivani” pakt
kako bi preživeli ili pružili makar kakav otpor. Nadalje je
klasična “lovica” sa pomalo providnim, ali svejedno zanimljivim
“plot twistom” na kraju.
Ne treba posebno
isticati, ali Scott i Jones su dobili poprilično dosadnjikave
buddy-buddy uloge, sa sve otrcanim lajnama u pokušaju duhovitosti,
ali to svejedno nije njihov film. Ovo je film čak tri porodična
klana: scenaristi su braća i tu su najmanje bitni; Van Damme nastupa
sa sinom Krisom, a Peter Hyams je angažirao sina Johna kao
montažera.
Van Damme otac pokazuje
da je još uvek u formi da izvede old school akrobacije na kojima se
film zasniva, što je samo po sebi dobro, makar ne moramo da gledamo
tupave jeftine efekte i “outlandish” scenaristička “torture
porn” rešenja. Mnogi filmovi pate od toga - ja još uvek pokušavam
da izbacim iz glave De Nira i Travoltu u “chetnixploitation”
(s)hitu Killing Season. I mlađi Van Damme se iskazao kao
akrobata, fajter i sportista, i pokazao da je dostojni naslednik oca.
Gluma ćaći nikad nije bila jača strana, ali treba mu odati
priznanje za trud, makar se pustio sa lanca i samostalno kreirao
najapsurdnijeg negativca u poslednje vreme.
Ni Hyamsovi nisu
pomenuti bez veze, otac Peter pokušava da se vrati na akcionu scenu,
međutim, čini se da tim delom scene sada dominira njegov sin John,
reditelj u usponu i dovoljno hrabar da se uhvatio Universal
Soldier franšize i temeljno je obnovio, praveći od poslednjeg
Day of Reckoning svojevrsni arthouse akcioni film temeljnim i
pravilnim citatima Lyncha.
Da zaključim, Enemies
Closer je pristojna akciona zabava, na momente otrcana i tupava,
ali opuštajuća, kako i priliči B filmu. Međutim, ima tu još
nečega što film izdiže iz žabokrečine akcione video produkcije
novog milenijuma. Ima tu ironije, samosvesti, namernog i često
internog zezanja. Ko detaljnije pogleda, naći će tu uticaj svega i
svačega, od žanrovskih konvencija do Twin Peaksa.
Čudan film koji nudi mnogo više nego što se čini na prvi pogled.
No comments:
Post a Comment