kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2013.
režija: Blair Erickson
scenario: Blair
Erickson, Daniel J. Healy
uloge: Katia Winter,
Ted Levine, Michael McMillian, Jenny Gabrielle, Chad Brummett, Vivian
Nesbitt
Priznajem, horor kao
žanr ima sve manje i manje smisla za mene. Ako je cilj uterati strah
gledaocu, to se može postići sa nečim novim, neviđenim ili makar
dovoljno uverljivim. Kada je uspešan, horor je elegantan i strašan,
istovremeno. The Banshee Chapter je na momente takav horor,
iako se često vrlo nespretno (odnosno, dramaturški neobjašnjivo)
poigrava sa video-formatima, od “found footage” mode, preko
mockumentary stila do klasičnog narativnog igranog filma.
Pozadina priče je
prikazana kao dokumentarac o eksperimentima koje je CIA izvodila na
različitim subjektima. Radi se o ubrizgavanju raznih psihoaktivnih
supstanci sa različitim ciljevima, od podsticanja nelogičnog
razmišljanja i impulsivnog ponašanja koje će subjektu srušiti
kredibilnost u javnosti, do kontrole uma, izazivanja trauma, gubitka
pamćenja i permanentnih oštećenja mozga. Navodno, program je tekao
od 50-ih do Watergata, kada je promptno ukinut, a njegova
dokumentacija je uništena. Navodno je Ted Kennedy vodio istragu u
senatu o tome, a tek je Clinton priznao da je takav program postojao,
ponudio izvinjenje, ali nije ulazio u detalje.
Ostareli plejboj nije
tu slučajno, on je deo paradigme “zlatnih 90-ih” u Americi,
perioda kada je bilo čak i moderno prekopavati po prljavom vešu
državnog aparata po pitanju kršenja ljudskih i građanskih prava, a
posebno prava na dostupnost informacija. Drugi deo te paradigme je
kultna serija The X Files, koja je svakako poslužila kao
inspiracija za The Banshee Chapter. Poveznice su očite:
surove otmice, eksperimenti na nevoljnim subjektima, vlada koja krije
informacije, ludačko ponašanje, paranoidna subkultura teoretičara
zavere, opskurne šifrirane poruke preko amaterskih radio-stanica,
napušteni hodnici istraživačkih postrojenja, mračne prostorije
gde dopire samo svetlost baterijske lampe, razasuta dokumentacija na
kasetama, i nešto veoma opasno, natprirodno i neobjašnjivo.
Anna (Winter) i James
(McMillian) su bili dobri prijatelji na faksu, ali su im se putevi
razišli. Anna je postala novinarka na web-portalu u usponu, a James
je pokušao da se kao pisac izbori za svoje mesto pod suncem. U
jednom trenutku Anna dobije video-snimak na kojem James unosi u sebe
opskurnu hemikaliju, koja je, navodno, bila testirana na ljudima u
postrojenjima koja je kontrolisala CIA. Za hemikaliju kaže da su mu
je poslali “prijatelji iz Colorada”. James kaže da “nešto
dolazi”, i sav krvav manično beži i nestaje. Anna u tome vidi
potencijal za priču, pa se daje na put da to malo istraži. Šum i
šifrirane poruke na kaseti koje dolaze sa tranzistora u pozadini joj
daju ideju da se raspita kod stručnjaka za radio-amaterske stanice,
ali taj trag sam po sebi ne vodi nikuda. Kada u redakciji pomene
“prijatelje iz Colorada”, njena urednica (Nesbitt) je uputi na
paranodni kultni roman iz 70-ih “Prijatelji iz Colorada” i
njegovog autora Thomasa Blackburna (Levine).
Thomas Blackburn je
retka zverka, divljak, impulsivac i skandal-majstor koji živi na
rubu pustinje i poseduje neograničeni arsenal oružja i droge.
Verovatno su kao osnova za njega poslužio Hunter S. Thompson i
Timothy Leary. Njih dvoje će se susresti, i zajedno sa Blackburnovom
devojkom Callie (Gabrielle) probati tu super-tajnu drogu da vide o
čemu se tu radi. To će ih, kako to obično biva, dovesti na potpuno
novi nivo svesti, a droga služi da otvori um za razne podražaje
koje nije moguće registrovati trezan. To je standardni motiv, od
Lovecrafta i Huxleya do Crowleya i hippie književnosti. Anna i
Thomas nisu baš Mulder i Scully, ali mogu poslužiti kao čudan
tandem na putu ka otkrivanju istine. Reč “banshee” (furija) se
ne pominje eksplicitno, ali asocijacija je jasna na mitsko biće koje
vrišti pre nego što će neko umreti.
The Banshee Chapter
pametno koristi svoje vreme i uvlači nas sve dublje i dublje u
priču. U tome se oslanja na mešavinu naših stvarnih strahova,
istraživački duh, misteriju detektivske “who done it” priče i
na odlična glumačka ostvarenja. Katia Winter ima prisustvo na
ekranu kakvo se retko viđa i uloga istraživačke novinarke joj
stoji kao salivena. Njen glumački partner Ted Levine u priču donosi
malo staromodnog anarhističkog šarma i paranoje, a scenografija oko
njega podseća na njegovu najpoznatiju ulogu Buffalo Billa u Silence
of The Lambs.
Istini za volju, film
je veoma stilski neuredan. Igranje sa formatima i stalni prelazak iz
amaterskih snimaka u dokumentarce u narativni film i nazad su efektni
jedino kada su nečim potkrepljeni. Uvodna i zaključna dokumentarna
sekvenca imaju smisla, nešto od “found footage”-a ima smisla,
kada znamo kako i zašto su ga likovi našli, dok se nekada ne zna
koja je funkcija tog snimka u filmu. Čini se da Erickson nije baš
imao najjasniju ideju u kom pravcu će voditi film, što nije čudno
za debitanta.
Ipak, stilska zbrka,
manjak kontrole i očigledni uzori za priču ne mogu da pokvare
utisak o ovom filmu. Ne mogu da pokvare ni klasični šokovi
tempirani na kraj scene. Neke stvari su klasika. Ovaj film je više u
duhu The X Files nego oba The X Files filma, a mračni
hodnici i napuštene laboratorije su instantna injekcija adrenalina.
The Banshee Chapter je jedan od efektnijih i inteligentnijih
horora u poslednje vreme.
No comments:
Post a Comment