2013.
režija: Ridley Scott
scenario: Cormac
McCarthy
uloge: Michael
Fassbender, Penelope Cruz, Javier Bardem, Cameron Diaz, Brad Pitt,
Bruno Ganz, Rosie Perez, Ruben Blades, John Leguizamo, Natalie
Dormer, Goran Višnjić
Mnogi će reći da
ideja na papiru deluje sjajno: značajni romanopisac McCarty kao
scenarista, uhodani reditelj Ridley Scott i all star glumačka
postava. Pritom se, naravno, zaboravlja da McCarthy nema iskustva sa
pisanjem scenarija, a da su ekranizacije njegovih romana bile ujedno
i žestoke adaptacije, kao ni to da Ridley Scott nije snimio dobar
film već jako, jako dugo, a filmove snima tempom od skoro jednog
godišnje. Za glumce nemam zamerki, ali glumac zavisi od napisanog
materijala i rediteljskog vođenja.
The Counselor bi
možda bio solidan roman, uz malo ili malo više poliranja u tom
smeru, ali kao filmski scenario je kriminalno loš i amaterski.
Prepun je heavy filozofskih dijaloga koji ne vode nikuda, ali zvuče
užasno pametno, likova od kojih bi svaki mogao da nosi po jedan
film, prepun je anegdota koje razvijaju periferiju likova, prepun
tinejdžerskog poimanja ljubavi i seksa, a radnja se većinom odvija
van fokusa filma. I kada se odvija, njena dramaturgija je zastarela,
svedena na čehovljevsku pušku iz prvog čina koja mora da opali na
kraju. Ovde je to “bolito”, električna omča koju pominje
Bardemov lik, kao i snuff videi koje spominje Pittov lik, i jasno nam
je da će barem dvoje od glavnih likova poginuti spektakularno, na
ekranu ili van njega. U međuvremenu, imaćemo Scottovu poprilično
hladnu i proračunatu viziju trashy blinga i pripadajućeg
ekscentričnog kriminalnog polusveta, za šta je većinom uposlena
Cameron Diaz.
Dakle, Fassbender je
naslovni lik (“counselor” ne znači savetnik, kako se to kod nas
prevodi, u pitanju je najviša instanca u advokaturi), ljigavi
pohlepni mamlaz koji naoko ima sve što mu ikada može zatrebati:
karijeru, lepu i dobru buduću ženu (Cruz), veliku kuću i sportski
kabriolet. Ali kreten kao kreten, on bi više od toga, pa se zato
druži sa svojim nekadašnjim klijentom Reinerom (Bardem sa glupom
frizurom, ali ne tako glupom kao u No Country for Old Men) i
sa njim je spreman da uđe u posao sa krijumčarenjem 20 miliona
dolara u kokainu za meksičke kartele. Nigde nije objašnjeno da li
je samo pohlepan ili je stvarno u dugoročnoj frci sa lovom, i to se
ponavlja i ponavlja kao pitanje barem do polovine filma. Njihov
kontakt za posao je Westray (Pitt), čovek koji poseduje
enciklopedijsko znanje o kartelima, i sam kaže da nema razloga da se
petlja sa njima, jer bi bio srećan i u samostanu. Na rubu tog deala
vreba i Reinerova trashy žena Malkina (Diaz), pitanje je koliko je
upućena u posao. Ona nam donosi izlive trasha, bilo svojim stilom
(tetovaža, zlatni zub, odeća, ophođenje), bilo svojim
ekscentričnim zanimacijama (gepardi kao kućni ljubimci i seks sa
luksuznim statusnim simbolima).
U centru radnje je,
kako ste pretpostavili, posao sa drogom koji se izjalovio, pošto je
neko klepio pošiljku od kartela namenjenu čikaškom tržištu, a
karteli sumnjaju na trojicu vanjskih saradnika i na tragu su im.
Nekoliko epizoda, koje ničim nisu akcentirane, pa se čine nevažnim,
objašnjavaju mehaniku tog posla, pa znamo kako stvari stoje, dok se
film bavi perifernim stvarima, moralnom dilemom i posledičnim padom
glavnog junaka, filozofskim raspravama i reciklažom većine toga
viđenog u No Country for Old Men, uz pojačanu dozu trasha
koja kulminira u sceni sa Cameron Diaz i žutim ferrarijem. Dakle ona
se jebe sa autom, ne u autu.
I ta scena je paradigma
svega pogrešnog u filmu. U rukama nekog duhovitijeg ili potentnijeg
reditelja, i tu ne mislim samo na postmoderne autore poput Tarantina
ili braće Coen, a ne impotentnog i od smisla za humor oslobođenog
Scotta, ta scena bi bila ili seksi, ili duhovita, a ne samo bizarna,
kao što bi i druge trashy scene ili našle funkciju u filmu, ili bi
bile okrenute ka humoru ili prosto izbrisane. Tu smo na tragu
problema, scenario je loš, ne-filmski, ali ima nekoliko momenata
zbog kojih je možda vredan spasavanja. I zato je potreban bolji
reditelj, sposoban da napiše poslednju ruku scenarija, skrati ili
pobriše tupljavinu od dijaloga, približi materijal glumcima i
osmisli film. Ne tvrdim da je Scott sam po sebi loš reditelj, ali je
svakako neko o kome se sve da iščitati iz prostih biografskih
podataka.
Dakle, Ridley Scott se
kalio na televiziji i kao producent reklama, a sa dva filma iz rane
faze u karijeri (Alien i Blade Runner) je dostigao
status velikog autora koji će bez problema naći angažman, ako ga
traži, i od kojeg se puno očekuje. Ridley je nastavio sa snimanjem
zanatski korektnih, neinspirativnih filmova i dosta je ovisio o
kvalitetu materijala sa kojim radi. Tako je Thelma and Louise
dobar film, a Black Hawk Down ne. Nažalost, više je bilo
muljavih, osrednjih, štancanih filmova nego dobrih u njegovoj
karijeri, a Robin Hood i posebno Prometheus (nedovljno
osmišljeni prequel za Aliena snimljen da bi evocirao uspomene na
jedan od najznačajnijih filmova kasnih 70-ih) su bili i ostali LOŠI
filmovi. Ridleyevo štancanje ništa ne može zaustaviti, The
Counselor je pretrpeo samo nekoliko dana odlaganja u snimanju
zbog samoubistva Ridleyevog brata Tonija, a i posle ovog promašaja
od filma, Ridley Scott ima najavljen biblijski spektakl o Mojsiju.
“Bottom line” je da ga nije briga kakav će film snimiti. A uvek
se može vratiti televiziji, njegove dve serije (pristojna A Good
Wife i ajde-ne-tako-užasna Numbers) se smatraju
uspešnima.
Glumcima je uvaljen
vruć krompir od likova. Penelope Cruz ima najdosadniji lik u
savremenoj kinematografiji, lik dobre žene i dobre katolkinje koja
nema pojma čime se njen verenik bavi. Michael Fassbender je osakaćen
sa pasivnim anti-herojem, u neo-noir filmu čija je poenta da je
čovek stalno na raskršću, a svaki smer je pogrešan, što će isti
shvatiti tek kad bude prekasno. Šta je filmski lik, posebno noir
protagonista bez izbora? Cameron Diaz nije glumica dovoljno velikog
kalibra da karakterno odigra jedan trash lik, i da ga drži pod
kakvom-takvom kontrolom, a ne ide joj u prilog ni krajnje naporan
dijalog koji mora izgovoriti. Javier Bardem uspeva da oboji lik
Reinera, ali ni to nije dovoljno, pošto Reiner priča kao navijen i
to uglavnom potpune gluposti koje deluju suviše rigidno bez
rediteljske intervencije. Brad Pitt se jedini potpuno opušteno zeza
sa svojim likom i dodatno ga ironizira, pokazujući svoj glumački
talenat koji retko upotrebljava birajući lako izvedive, ali
neinspirativne uloge.
Ako ste mišljenja da
jedna scena ili neki periferni aspekti mogu spasiti miskoncipiran
film, onda pogledajte The Counselor, jer je fotografija
vrhunska, neke scene su atraktivne, a finalna scena ubistva je možda
“smrt godine” u Hollywoodu. Ali moram vas upozoriti, imaćete
potrebu da zaustavljate film svaki čas i odmorite se od njega. Da,
toliko je naporan.
No comments:
Post a Comment