2013.
režija: Francis
Lawrence
scenario: Simon
Beaufoy, Michael Arndt (po romanu Suzanne Collins)
uloge: Jennifer
Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Sam Claffin, Elizabeth
Banks, Jena Malone, Stanley Tucci, Woody Harrelson, Philip Seymour
Hoffman, Donald Sutherland, Lenny Kravitz, Amanda Plummer
Ne volim blockbustere,
ne volim generičke formule po kojima se odvija priča, ne volim
šlepanje na efekte. Nije da imam išta protiv njih, moralno ili
drugačije, puno ljudi guta takve filmove i oni se prosto moraju
snimati. Kao i u svakom drugom poslu, cilj velikih produkcijskih kuća
je zarada, i matematika je jasna: treba naći materijal sa izvornom
fan-bazom (što je baza šira, to bolje) i ako je moguće iz dve
knjige iscediti tri filma, iz tri knjige četiri, i tako dalje. Treba
naći atrkaktivne glumce i pouzdanog reditelja, scenariste,
montažera, direktora fotografije, izabrati pravu muziku, odabrati
efekte (CGI ili mehanički), format snimanja, montirati “trailer”
i završiti sa “clifhangerom”, ne bi li se publika vratila
sledeće godine.
Imao sam čvrstu nameru
da pustim da The Hunger Games serijal prođe pored mene, kao
što su prošli i drugi serijali tog tipa, bilo o super-herojima,
bilo o teen vampirima, bilo o školici za čarobnjake. Iako volim
Tolkiena, rešio sam da me nije briga za razvlačenje Hobbita
kao svojevrsni “reboot” prethodne (u filmskom smislu) The Lord
of The Rings trilogije. Generalno ne volim filmove koji se
snimaju u nameri da se nastavljaju do u nedogled. U retkim
slučajevima me privuku određena glumačka ili rediteljska imena da
pogledam neki takav film. Iako sam popriličan fan Jennifer Lawrence
i mišljenja sam da devojka ima neviđen raspon uloga za svoje
godine, bilo mi je jasno da se uloga u The Hunger Games u
velikoj meri temelji na ulozi u Winter's Bone,
pa nisam hteo da rizikujem i pokvarim utisak.
A onda je jednog dana
Philip Seymour Hoffman otkrio da je najbolji način da napustiš ovaj
svet sa iglom u veni (što ne osuđujem), a The Hunger Games
serijal je njegova poslednja glumačka zaostavština. Hoffmana jako
poštujem kao glumca sa dosta karaktera, integriteta i versatilnosti,
kao glumca koji je studiozno pristupao svom poslu i uspevao da
ostvari veoma različite uloge sa dozom gracioznosti i suptilnosti.
Dakle, osećaj obaveze prema pokojniku me je naterao da pogledam The
Hunger Games, da nadoknadim propušteno (iako ga nema u prvom
filmu, serijal je koncipiran tako da je skoro nemoguće uskočiti u
radnju na drugom nastavku) i nastavim sa gledanjem.
Moram reći da me se
nije dojmilo ono što sam pročitao o književnoj trilogiji. Jasno su
se videli razni nabacani uticaji, od mitoloških (motiv žrtve kao u
mitu o Tezeju i Minotauru), preko istorijskih (aluzije na Stari Rim)
i književnih do filmskih. Ima tu svega, od Goldinga, preko svih
mogućih varijacija na temu postapokalipse, do kritike nasilnog
sporta i društva spektakla, pa čak do socijalnog i političkog
aspekta koji se može dvojako tumačiti. Sa jedne strane, podela
diktatorske države Panem na Capitol i Distrikte je jasna podela na
dekadentne bogataše i brojnu potlačenu sirotinju u stilu klasične
“Occupy” ideologije, dok je sa druge strane u pitanju podela na
obične ljude koji žele slobodu i svemoćnu centralističku državu
kojom upravljaju dekadentne elitističke pederčine, na tragu
klasične “Tea Party” ideologije. Prvi film je ostavljao
mogućnost tumačenja u oba ključa, jer su elita i predsednik Snow
(Sutherland) oslobođeni svakog ideološkog konteksta. Naravno, takvo
detinjasto kalkulanstvo ne može nikom biti privlačno, pa na kraju
vređa i dobrostojeće ljude različitih uverenja i životnih stilova
i gay populaciju, čija je kitnjastost poslužila kao stilski uzor za
elitu.
Da ne ulazim u priču o
prvom delu, to ipak nije tema ovde, samo bih istakao nekoliko
informacija i utisaka. Jennifer Lawrence je sjajan izbor za Katniss
zbog survivalističke komponente uloge, onoga što je već maestralno
demonstrirala u Winter's Bone, gde je delovala prirodno kao
naturščik koji igra samog sebe (Jennifer je već tada bila
profesionalna glumica sa stalnom newyorškom adresom, iako je rodom
iz Kentuckija). U prvom delu, ona je bila zvezda u nastajanju, kao
što je Katniss tek upoznavala prirodu sveta oko sebe i pravila igre.
U nastavku su obe porasle, Jennifer Lawrence je “oscarovka” i
mega-zvezda čije se ime može prevesti u nimalo skromne sume novca,
a Katniss je postala heroina nacije i simbol otpora, pobednica
smrtonosnog ritualnog takmičenja koja je uspela da prekrši pravila
i ostane nekažnjena. Isto tako je i franšiza porasla: budžet je
dupliran, a pored već atraktivnih imena su dovedena nova. Problemi
su otklonjeni u hodu, Gary Ross, reditelj sa solidnom reputacijom,
ali sa manjkom veštine za režiju akcionih scena je zamenjen sa
Francisom Lawrencom (I Am Legend), veteranom režije
video-spotova kome akcione scene i egzibicije sa efektima bolje leže.
Umesto napornog “shaky-cama” i nespretnih uglova, sada imamo
stabilniju sliku. Da napomenem još jednu stvar, prvi film je pomalo
patio od The Matrix sindroma: trećina ekspozicije u kojoj su
dati likovi i kompletna kosmologija i dve trećine dosadnjikave
akcije, dok je u Catching Fire situacija obrnuta: imamo dve trećine
šire priče, razvoja likova, njihovih odnosa, dok se samo poslednja
trećina bavi samim Igrama.
Dakle, Katniss i Peeta
(Hutcherson) su slavljeni kao heroji, ali su svesni da je ceo njihov
show bio namešten. Katniss pritom nije ravnodušna ni prema Galeu
(Hemsworth), koji dobija malo karaktera u odnosu na prvi deo. Za
razliku od Twilighta i sličnih pizdarija, ovde su životi u
igri, tako da ljubavni trougao između njih ne dolazi u fokus.
Katniss je iz Igara izašla oštećena, i svesna je da opasnost nije
prošla. Jasno joj je da je ona premala da promeni tok istorije, i
nikako ne bi da bude vesnik revolucije, kao što ne bi da bude
marioneta u rukama Capitola. Kao što običaj nalaže, Katniss i
Peeta moraju da odu na turneju po Distriktima i obrate se publici,
iskažu poštovanje za poginule protivnike i sve u tom stilu. U
Distriktima se sprema revolucija i predsednik ucenjuje Katniss da mu
pomogne da nemire smiri tako što će davati pomirljive izjave u
slavu Capitola. Da stvar bude rizičnija, sledeće Igre su 75. po
redu i predsednik ima pravo da na svakih 25 godina organizuje
specijal, a sada je rešio da to bude specijal sa bivšim
pobednicima, od kojih svaki može da predstavlja iskru otpora. A tu
je i novi “game master”, kreator igara po imenu Plutarch
(Hoffman), čovek uglađenih manira, ali ne baš čistih namera.
Kako ima više prostora
za priču i likove, tako se vraćaju stari poznanici: Woody Harrelson
kao Katnissin i Peetin mentor Haymitch, Elizabeth Banks kao
ceremonijal-majstorica Effie Trinkett, još uvek ludački stilizovana
kao mešavina Lady Gage i Marie Antoinette, Lenny Kravitz kao modni
kreator i Stanley Tucci kao TV voditelj sa čudnom perikom. Oni su
malo “utišani”, manje kitnjasti u odnosu na prethodni film, i to
je dobar potez. Tako je data šansa Donaldu Sutherlandu da zablista u
punom sjaju diktatorske zlobe, što je posebno vidljivo u scenama sa
Hoffmanom.
Novi likovi stupaju na
scenu u vidu drugih takmičara, bivših pobednika različitih namera.
Tu imamo razne likove, autistične tehnološki nadarene fajtere koji
su ubijali svoje protivnike pomoću scenografije i efekata u areni za
Igre, majstora za ubijanje u vodi, majstor za skrivanje... Isprva
nije jasno sa kim će se Katniss i Peeta udružiti i sa kim bi to
bilo najuputnije, ali je jasno da takmičari imaju različite namere
koje će doći do izražaja kako u ovom delu filma, tako i u
nastavcima.
Tu se vidi nezahvalna
pozicija drugog dela, koji služi kao vezivno tkivo između prvog
koji mora biti intrigantan i trećeg i daljnjih, gde će doći do
rasplamsavanja radnje, kulminacije i raspleta. Uzevši sve u obzir,
Catching Fire je jako dobar drugi deo, dosta bolji nego u
većini trilogija. Jedan od retkih nastavaka koji je bolji od prvog
dela i koji nije lenj po pitanju kosmologije i priče, i koji nije
samo i jedino vezivno tkivo. Bez potrebe za preteranim naglašavanjem,
u pitanju je spoj solidne akcije, širenja priče i karakterizacije
likova, posebno Katniss i negativaca, a Jennifer Lawrence i njene
starije kolege svoj posao rade bez greške, režija je stabilna, a
scenario jasan. Fotografija je ispravno obojena u hladne i tamne
tonove, a efekti su pristojni.
Catching Fire je
zabavan nastavak, može se ispostaviti i kao najbolji film u
serijalu. Treća knjiga Mockingjay je podeljena u dva filma, a
ako budu formata kao prva dva, dva sata i četvrt, slutim ogromne
količine praznog hoda. Nadajmo se da će scenaristi iscediti više
sadržaja nego što se čini da ga ima u knjizi. Sa drugim delom su
odabrali pravu meru, i čini se, još više nego knjiga referirali na
trenutno stanje u Americi i po svetu (meni je nekako Panem zaličio
na modernu Kinu – moćni gradovi i porobljena, siromašna
provincija bez prava glasa), na društvo spektakla i televiziju kao
opijum za mase. Znam da se može naći gomila logičkih zamerki
vezanih za društveno uređenje, ali to nije baš primereno raditi
kada je u pitanju SF, fantazija, postapokalipsa ili alternativna
istorija. The Hunger Games serijal žrtvuje unutarnju logiku
radi referenci na stvarni svet i to je potpuno u redu i legitimno.
A Hoffman? Dobar, kao
po običaju. Ali bih svejedno više voleo da mu je neki drugi film
bio poslednji, testamentarni. Postoje granice dokle glumac može
otići sa ulogom u blockbusteru.
No comments:
Post a Comment