2013.
scenario i režija:
Bobo Jelčić
uloge: Bogdan Diklić,
Nada Đurđevska, Ivana Roščić, Rakan Rushaidat, Sergej Trifunović
Letos sam bio u
Mostaru, a i u poslednjih godinu-dve sam upoznao dosta Mostaraca.
Prepoznam ih na kilometar po melodiji govora, više pevajućoj nego
otegnutoj. Video sam starije Mostarce kako žive sa nostalgijom,
koliko im nedostaje njihovo vreme u kojem su se snalazili. Video sam
i mlađe koji tamo i sada pokušavaju da nađu nekakav modus operandi
i da oplemene život u gradu. Čuo sam i jedne i druge kako se žale
na političare, mafijaše, muljatore i nedefinisan status grada, koji
je nominalno otvoren, ali suštinski podeljen Neretvom na bošnjački
i hrvatski deo.
Bobo Jelčić, više
teatarski nego filmski reditelj je Mostarac i razume Mostar. A Obrana
i zaštita je film o stvarnom Mostaru. Tu u fokusu nije ni
podeljeni grad, ni srušeni most, ni izgredi oko fudbalskih utakmica,
ni velika ni mala politika. To je priča o jednom običnom čoveku
koji vodi običan život u traumatičnim uslovima koji su toliko dugo
na snazi da su i oni postali obični. Jedino je dan koji je
portretiran u filmu malo stresniji nego obično i centralni lik filma
počinje da se guši u teskobi i paranoji.
Ima nečeg od modernog
teatra u filmu, ta off-off svedenost, napuštanje klasičnih rigidnih
koncepata, traganje za jednostavnim, efektnim i jeftinim rešenjima.
Kamera je u nivou likova, u pokretu, iz ruke, trese se i švenkovi
deluju malo grubo. Da ne prepoznajemo glumce, film bi prošao kao
dokumentarac o urbanoj fauni jednog nesretnog grada. Film počinje
relativno statičnom scenom umiranja u offu, vidimo cigaretu koja
dogoreva i teglu meda ili pekmeza i naziremo čoveka koji nepomično
leži iza tog krša na stolu. Vidimo i komšijsku frku i strku i
jasno nam je šta se desilo.
U sledećoj sceni
upoznajemo junaka filma. Ovo junak treba shvatiti uslovno, pošto je
Slavko (Diklić) sve pre nego junak, više bi prošao kao mali miš,
kao nemoćni pojedinac, poguren i paranoičan, koji ovisi o razvoju
situacije koja ga puni teskobom. Pokojnik iz prve scene je Slavkov
prijatelj Đuraga, očito prijatelj iz jednih prošlih vremena.
Slavko bi trebalo da ode na sahranu, jer mu tako moral nalaže i jer
žena Milena (Đurđevska) to od njega očekuje, međutim nije sve
tako jednostavno. Slavko čeka nekog Dragana da mu se javi oko nekog
posla, a Dragan se ne javlja pa ne javlja, a taj Dragan je neki
političko-funkcionerski bumbar, a još je neko prosuo priču da se
Slavko više miriše sa “njihovima” nego sa “svojima”.
Odlazak na sahranu u “njihov” deo grada može da ga
egzistencijalno ugrozi. A kao šlag na tortu, Slavko očekuje i sina
sa kojim nije u najboljim odnosima, koji dolazi u posetu.
U filmu se ne dešava
bog zna šta, izdeljen je na segmente koji bi sjajno izgledali u
teatru, ali Slavkov lik i Diklićeva izvedba su nešto maestralno,
magnetično, neodvojivo jedno od drugog (Diklić je majstor za
akcente i bez problema skida urbani mostarski sleng) i sasvim
dovoljan razlog da film bude zanimljiv. Iako deluje amaterski i
neuredno, na tragu tog chaos cinema, treba imati u vidu da je svaki
švenk na svom mestu, da su kadrovi namerno predugački i iz čudnih
uglova i da je osvetljenje namerno škrto. Naravno, filmu ne bi
škodio manji odmak od te filmske dogme započete u Rumuniji, i
profitirao bi od urednijeg izgleda, sa upotrebom stativa na par
mesta.
Na narativnom nivou,
nema se šta za dodati ili oduzeti. Dešavanje nije bitno kada su
likovi toliko životni i kada su njihove motivacije razumljive.
Verovatno da će ovaj film komunicirati bolje sa domaćom publikom,
ali ni stranoj nisu zatvorena vrata, samo će im manje toga sa
margina biti jasno. Neće prepoznati Mostar kao lokaciju i paradigmu,
ali priča je moguća u svakom drugom podeljenom gradu u post-ratnom
periodu. Neće razumeti Diklićevu potrebu da trtlja u prazno, da
naklapa samo da ne bi ćutao, jer kad zaćuti, more ga crne misli
(tipično za balkanske muškarce određenih godina), neće možda
razumeti zašto je Jelčić propustio da poentira (ironično) u
jednom trenutku (samo švenkom prelazi preko nekog panoa sa reklamom
na kojoj piše “zauvek zajedno”), iako je to naoko glavna tema
filma. Na drugoj strani će svetska publika naći nekoliko sasvim
pristojnih univerzalija, recimo besmislenu i napornu šumu
birokratije koja izaziva korupciju, sa čime se i završava film, ili
starenje i neprilagodljivost novim vremenima, posebno ako su promene
skokovite ili obrnute na glavu.
U tom smislu je
znakovita i razlika u regionalnog i internacionalnom naslovu. Odbrana
i zaštita je naziv školskog predmeta iz socijalističke prakse koji
je od građana morao stvoriti vikend-vojnike spremne da se odbrane i
zaštite od domaćih i stranih neprijatelja. Kako je to prošlo,
videli smo, a generacija glavnog junaka i dalje ne zna koji su koji
neprijatelji, niti od koga da se brani i štiti, što kod njega
stvara paranoju. Tu dolazimo do internacionalnog festivalskog
naslova, koji bi bio možda efektniji na francuskom: L'Etranger,
zato što gledaoce šalje u smeru Camusa i njegovog genijalnog
romana. Da, Slavko je taj Camusov stranac, stran samom sebi, svom
okruženju, svom prostoru i vremenu i u konfliktu sa svima.
Moram istaći sjajne
glumce, predvođene Bogdanom Diklićem i ceo njegov “low key”
performans na temu čoveka koji nije sposoban da upravlja svojim
životom jer je produkt jednog prošlog, zauvek izgubljenog vremena.
On će mirno ćutati dok ga žena i sin teraju u kurac, zato što zna
da su u pravu, i zato što bi on sam sebe, takvog kakav je, oterao u
kurac, samo da ima snage za to. Taj pogrbljeni stav konstantne patnje
niskog intenziteta je nešto što se teško da opisati rečima. Ni
ostali glumci nisu loši, niti su oterani sa ekrana, nego pristojno
prate Diklićev ritam i inteligentni Jelčićev scenario. Još jedan
od značajnijih fakotra je genijalna, efektna fotografija Erola
Zupčevića, koja se fokusira na smeđe-sive tonove porušenog i
nikad do kraja obnovljenog Mostara, daleko od očiju turista i TV
kamera, daleko od obnovljenog mosta i ušminkanog centra. Enterijeru
je posvećena ista pažnja, tu su socijalistički stanovi i bezdušni
prostor neke od brojnih javnih ustanova čiji broj eksponencijalno
raste.
Slažem se da je rat u
Bosni, sa sve svojim posledicama, tema koja mi je sve manje i manje
zanimljiva na filmu, i da se nemilice troši u nadi da će se neki
film na taj način domoći festivala jer kao govori o nečemu važnom.
Ali prošla godina je bila izuzetak. Imali smo prenaglašenu
tragediju Haliminog puta, imali smo širok razmah Krugova,
i sada jednu intimističku priču sa Obranom i zaštitom. Ta
intimnost i insajderska, iskrena pozicija, bez upiranja prstom i bez
previše osvrta na sam rat (ne više od toga koliko isti boji svetove
likova u filmu) čine Obranu i zaštitu bitnim post-yu filmom,
a autorski stav filma je neupitan.
Problem nastaje sa
estetikom i mehanikom filma. Potpuno je jasno da ovo nije film za
svakoga, čak ni za široku publiku, a ugođaj potpuno zavisi od
gledaočevog stava prema stilu. Hitchcock je film nazvao životom bez
dosadnih delova. Jelčić, čovek teatra, se ne drži Hitchcocka,
nego Čehova, i od naizgled dosadnih, svakodnevnih rutina i ljudi
uspeva da izvuče dramu, ali i malo humora na neočekivanim mestima.
Meni dovoljno.
No comments:
Post a Comment