2013.
režija: John Wells
scenario: Tracy Letts
(po svojoj drami)
uloge: Meryl Streep,
Julia Roberts, Julianne Nicholson, Juliette Lewis, Ewan McGregor,
Dermot Mulroney, Benedict Cumberbatch, Sam Shepard, Chris Cooper,
Margo Martindale, Abigail Breslin, Misty Upham
Sećate se onih silnih
Band Aidova i sličnih “all star” postava u domenu pop i rock
muzike? Ono kada se skupe razni izvođači (tipa Bono, Sting, Eric
Clapton, Paul McCartney i ta ekipa) i za kraj naprave “jam session”
sa nekom evergreen pesmom tipa Hey Jude. Dobro, imali smo to na
filmu, i u zabavnoj varijanti laganoj za praćenje (pada mi na pamet
Ocean's serijal), i u nešto ozbiljnijoj varijanti, najčešće
u adaptacijama pozorišnih predstava. August: Osage County je
predstavnik druge varijante, snimljen po drami Tracy Lettsa koja je
sama po sebi moderni američki klasik, i film je pokupio najvišu
klasu glumaca.
Kao što rekoh, nije to
ništa novo, snimaju se filmovi po predstavama, naročito po
klasicima, neretko sa istom glumačkom postavom. Poslednje iskustvo
tog tipa je bio maestralni Carnage Romana Polanskog, sa samo
četiri lika i ograničen na jedan stan. Ovde imamo jednu pomalo
trošnu staru vilu u Oklahomi, disfunkcionalnu familiju i nekoliko
apsolutno filmskih momenata koji nagoveštavaju glatku tranziciju sa
dasaka na ekran. Međutim, kada se radi adaptacija drame ili drugog
književnog dela važno je da svi učesnici procesa (scenarista,
reditelj i glumci) tekst dobro razumeju i pravilno intoniraju.
August: Osage County tu prilično pada.
Dakle, jednog dana je
pesnik i profesor Beverly Weston (Shepard) angažovao Indijanku Johnu
(Upham) kao kućnu pomoćnicu da se brine oko kuće i njegove žene
Violet (Streep), obolele od raka. Situaciju je objasnio rečima: “Ja
pijem, moja žena guta tablete. Takva je situacija”, i otišao da
nestane. Imao je on taj običaj i ranije, reći će nam Violet, kada
usled najnovije familijarne krize sazove familijarno okupljanje. Tu
će biti njihova srednja kćerka Ivy (Nicholson), usedelica koja živi
u blizini i brine se za roditelje, najstarija Barbara (Roberts) koja
proživljava svoju bračnu krizu sa mužem Billom (McGregor) i sa
kojim se stalno svađa oko odgoja četrnaestogodišnje razmažene
kćerke Jean (Breslin), kao i najmlađa kćerka Karen (Lewis),
praznoglava i lakomislena slatkica sa svojim novim, dosta starijim
verenikom Stevom (Mulroney), za koga se iz aviona vidi da je
hohštapler i ljigavac. Naravno, okupljanju će prisustvovati i
Violetina sestra Mattie Fae (Martindale), sa svojim duboko
izgubljenim mužem Charlesom (Cooper) i njihovim sinom Malim Charlsom
(Cumberbatch), koji je popriličan luzer.
Kada se ispostavi da je
Beverly otišao u nameri da se samoubije, i kada se cela familija
zlobnih, sjebanih i sebičnih ljudi skupi pod jednim krovom, pičvajz
može da počne. Biće tu iznošenja prljavog veša, vređanja,
otkrivanja duboko zakopanih tajni i kostura iz ormara, sa sve daškom
perverzije i incesta (hej, ipak smo na ruralnom Jugu). Film će se u
daljem toku oslanjati na likove, odnosno glumce, što je i očekivano.
Problem nastaje kada
glumačka veličina poput Meryl Streep ne razume svoj lik ili hoće
da mu potpuno promeni karakter. Violet je zamišljena kao zla,
cinična, sebična baba, sa lakšim oblikom demencije, ali uglavnom
prisebna i otrovna. U predstavi je intonirana kao sjebana, ali
zabavna i okidač za humor. Predstava je crna komedija, po svim
pravilima žanra, iako ponekad klizi u melodramu. Problem sa izvedbom
Meryl Streep je u tome što ona pokušava da joj, u svoj njenoj
zlobi, da ljudskost i elegičnost i umanji karikaturalnost, a to
menja ton celog teksta.
Snažniji reditelj od
Wellsa, recimo William Friedkin koji je već ekranizirao Lettsov
komad Killer Joe, bi možda našao snage da glumačku
divu obuzda i usmeri u ispravnom pravcu. Međutim, Wells prepušta da
mu glumica preuzme film, a drugi glumci moraju to da prate, kako
znaju i umeju, i u tome se uglavnom snalaze, ali na par mesta film
ispada iz koloseka. Posebno je simptomatična scena fizičkog
obračuna između Violet i Barbare, koja je nasledila majčinu
sadističku crtu, za koji nije baš jasno šta je: da li je to
parodija, tragedija, melodrama ili samo običan trash? Naći će se
još nekoliko momenata nevešte režije, recimo kada stariji Charles
konačno pokaže malo kičme i usprotivi se Mattie Fae koja stalno
vređa sina, i ode sa scene. U pozorištu bi to izgledalo potentno,
ali Wells ga iz nekog razloga nakon odlaska dugo drži u kadru,
okrenutog leđima kako se šeta po dvorištu.
To i dalje ne znači da
je film dosadan, previše konfuzan ili negledljiv, daleko od toga.
Još manje se može osporiti bravurozna gluma. Iako Violet tumači na
pogrešan način (recimo kad ona priča o svom teškom detinjstvu i
pokušava da izazove emocije u publici, nakon što je napravila
gomilu pizdarija koje su je odaljile od publike i od ljudskosti),
Meryl Streep to čini maestralno i pokazuje zavidnu količinu talenta
i znanja, što joj je donelo nominaciju za Oscara. Najveće
iznenađenje je Julia Roberts, “American sweetheart” koju nismo
navikli da gledamo u karakternim ulogama. Ovde je potpuno lišena
glamura i slatke naivnosti, nego je sa sedom kosom, cigaretom u
ustima i preke naravi suprotnost svom tipu uloge. Možda joj je to
put povratka na vrh Hollywooda, u jednom zrelijem izdanju sa dosta
više integriteta. Akademija je to prepoznala i dala joj zasuženu
nominaciju. Margo Martindale je sjajna kao Violetina mlađa sestra
koja samo malo bolje prikriva svoju zlobu, a Chris Cooper je sjajno
prati kao letargični muž. Abigail Breslin je sjajna kao mala
samoživa Jean. Sam Shepard zapravo ima samo jednu scenu, na samom
početku, ali kakva je to scena!
Naravno, neki glumci
nisu bili pravi izbor za svoje uloge. Dermot Mulroney Steva tumači
na vrlo jednostavan i stereotipan način. Ewan McGregor je skoro
neprimetan kao Billy, a Benedict Cumberbatch je potpuno promašen kao
Mali Charles, od akcenta nadalje. Poslednja dvojica su se našla u
filmu verovatno sa namenom da privuku britansku publiku.
Sve u svemu, August:
Osage County je solidno filmsko iskustvo, ali nikako savršeno.
Osnovni razlog da ga pogledate je dobra gluma, uz materijal koji
nastavlja tradiciju klasične američke drame. Usput ćete se i
zabaviti, naročito ako vas likovi u filmu podsete na paklenu verziju
vaše familije ili familije vašeg bračnog partnera. Što se mene
tiče, iako je film solidan, voleo bih da pogledam predstavu.
No comments:
Post a Comment