kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2013.
scenario i režija:
Lake Bell
uloge: Lake Bell, Fred
Melamed, Rob Corddry, Ken Marino, Demetri Martin, Michaela Watkins,
Alexandra Holden, Nick Offerman, Geena Davis
Lake Bell je ženska
koju znamo po epizodnim ulogama u romantičnim komedijama, gde se
uklapa u “duhovito je isto seksi” kliše i po ulogama u TV
serijama. In a World... je njen autorski prvenac (pored
nagrađenog scenarija i režije, Bellova igra glavnu ulogu i
potpisuje produkciju), i to kakav... Prvo, tema je zanimljiva i do
sada neistražena, radi se o glasovnim glumcima koji prebivaju na
marginama Hollywooda, o jednoj ne baš najbolje plaćenoj, ali
surovoj industriji gde ima mesta za petoricu. Zašto petoricu, a ne
petoro, to je već stvar izraženog feminističkog podteksta ovog
filma.
Dakle, prošlo je
nekoliko godina od smrti legende “voice-overa” Dona LaFontaina,
koji je držao monopol na sintagmu “In a world...” na početku
najave za film. Iz silnog poštovanja, njegove kolege se nisu
usuđivale da tu sintagmu ponove. To se može promeniti kada se
producenti epskog spektakla a la Hunger Games odluče da
ponovo ožive sintagmu. Konkurencija je oštra, tu je ovogodišnji
dobitnik priznanja za životno delo Sam (Melamed), ali on bi se rado
povukao u korist svog protežea Gustava (Marino). Međutim i Samova
kćerka Carol (Bell) želi deo kolača.
E, sad, problem je u
tome da je svet glasovnih glumaca uglavnom muški klub, pa se
drugari, mentori i puleni sastaju u saunama i blebeću o seksualnim
uspesima, i to društvance ne bi pustilo nijednu ženu blizu svog
kruga, a Sam posebno ne bi pustio svoju kćerku. Umesto toga, on je
izbacuje iz kuće (“da joj pomogne tako što joj ne pomaže”) i
daje joj savet da se bavi akcentima i “vocal coachingom”, pošto
joj to ide (što je još niže pozicionirano od glasovne glume,
slabije plaćeno i sa manje redovnim tezgama). Film će voditi Carol
kroz šumu poslovnih i privatnih distrakcija, od ekipe iz studija u
kojem se snima i koji joj tu i tamo namesti neku šljaku do
snobovskih partija na kojima se Carol mora pojaviti iako radije ne
bi, a na privatnom nivou, videćemo kompleksnu sliku porodičnih
odnosa, od odnosa sa ocem koji sluša samo sebe i svoju mladu, slatku
ali priglupu ženicu (Holden), do odnosa sa sestrom (Watkins) i
njenim mužem (Corddry).
Ne bih spoilao dalje, u
pitanju je jedna organska i kompleksna komedija, prilično smešna,
brutalno iskrena i na momente poučna. Na marginama će se dohvatiti
nekih od problema, recimo pandemije odraslih žena koje govore u
“baby talku” i zvuče kao Minnie Mouse na helijumu, kao i
pandemije kretenskog “self-helpa” koji nam se servira po
internetu. Kontekst filma je izrazito feministički, i to se u jednom
momentu (Geena Davis kao producentkinja) nabija iz sve snage.
Suptilno? Nimalo. Potrebno? Itekako.
Scenario predviđa
interesantne likove, a casting je skoro savršen. Lake Bell se dosta
oslanja na svoju ličnost iz romantičnih komedija, ali ovde ima više
vremena na ekranu da lik digne iznad “trope” nivoa. Fred Melamed
krade show svaki put kada se pojavi. Činilo se da će uloga ljigavog
psihijatra u A Serious Man braće Coen biti vrhunac njegove
karijere, ali ovde otvrara potpuno novu dimenziju ljigavosti. Ostatak
glumaca, uglavnom televizijskih, je na solidnom nivou.
Naravno, film ima svoje
mane. Ima pod-zaplet ili dva viška, što malo razvodnjava osnovnu
nit priče, kao i nekoliko sporednih likova svedenih na stereotipe,
poput Samove nove trofejne žene ili “geeky” tonca koji je
potajno zaljubljen u Carol. Ništa od toga ne kvari uživanje
previše, a treba uzeti u obzir da je u pitanju autorski prvenac
jedne glumice koja se još uvek nije probila u hollywoodsku A ligu.
Ipak, In a World... je odlična, pametna komedija, a Lake Bell
je dovoljno pozvana da nam podari ovako inteligentan, insajderski
pogled u Hollywood. Nadajmo se da će je sreća pratiti u daljoj
karijeri, jer očito ima šta da pokaže.
No comments:
Post a Comment