2013.
režija: Stephen Frears
scenario: Steve Coogan,
Jeff Pope (po knjizi Martina Sixsmitha)
uloge: Judy Dench,
Steve Coogan, Sophie Kennedy Clark, Michelle Fairley, Anna Maxwell
Martin
Ovo je istinita priča,
toliko da ni imena nisu promenjena. Ovo je priča o nesrećnoj
sudbini Philomene Lee, žene koja je provela dobar deo mladosti u
samostanu za “posrnule devojke” u Irskoj i njenoj potrazi
pedesetak godina kasnije za izgubljenim sinom. Nemojte da vas siže
zavara, ovo nije melodramuljina sa Hallmarka nego studiozan i
originalan film koji problematizira jednu od najvećih sramota
katoličke crkve u Irskoj.
U poslednje vreme, oko
crkve se otkrivaju brojni, poprilično brutalni skandali. Na površinu
su isplivale silne pedofilske afere, nehumani uslovi u crkvenim
sirotištima, korišćenje štićenika i štićenica kao ropske radne
snage. Philomena (Kennedy Clark) je žrtva jedne takve skandalozne
prakse. Naime, ona je ostala trudna kao maloletna i neudata, i to sa
slučajnom simpatijom, seoskim momkom kojeg je upoznala na vašaru.
Familija je se odrekla i poslala je u samostan za posrnule devojke,
gde je rodila sina Anthonija, prethodno potpisavši da se u
potpunosti odriče starateljstva nad detetom. Kada je Anthoniju bilo
tri godine, on je usvojen od strane bogate američke familije, i
Philomena ga nije nikad videla.
Pedeset godina kasnije,
Philomena (Dench) i dalje svakodnevno misli na svog sina, iako ima i
novi život i kćerku. Ona je bivša medicinska sestra u penziji,
tradicionalna irska bakica i još uvek posvećena katolkinja. Slučaj
je hteo da upozna Martina Sixsmitha (Coogan), bivšeg laburističkog
spin-doktora koji je primoran da se vrati svom originalnom pozivu –
novinarstvu.
Njih dvoje će postati
čudan tandem u potrazi za Anthonijem, oboje iz svojih duboko ličnih
razloga. Philomena je jednostavna osoba, naivna i prostodušna i
spremna da oprosti opaticama tretman koji je od njih dobila. Ona
uživa u jednostavnim zadovoljstvima (simuliranoj gostoljubivosti,
ljubavnim romanima i blentavom televizijskom programu) i samo želi
da sazna šta se desilo sa njenim sinom i je li on dobro. Martin je
intelektualac, razočaran u religiju, duboko ogorčen i ciničan,
pomalo čak i snob i njegov motiv je raskrinkavanje sramne prakse
katoličke crkve, ali i dokazivanje da je i dalje sposoban novinar –
reporter, iako ga ne privlače “male ljudske priče”. Njih dvoje
će štošta otkriti o Anthoniju i njegovom životu, a na meti
kritičke oštrice filma će se naći različite stvari, pored
opatica, njihovog tretmana štićenica kao nižih bića, crkve i Boga
generalno, tu će se naći mesta i za republikance i njihove sramne
prakse iz ne tako davne prošlosti. Ostalo bi bio spoiler, ali (hint,
hint) pogledajte i Dallas Buyers Club.
Stephen Frears ima za
sobom dve nominacije za Oscara za režiju (The Queen, The
Grifters), a pored toga je potpisao brojna zanimljiva ostvarenja
(Dangerous Liaisons, High Fidelity). On je predstavnik
britanske “stare škole”, pre filma se kalio na televiziji i
usvojio pomalo staromodni, linearni narativni stil i “nevidljivu
ruku” u režiji. Istina, u flashbackovima Frearsova ruka odjednom
postaje pomalo teška, a upotreba retro formata 16 mm snimka priziva
u sećanje eksploatacijske filmove. U tim okvirima jako zavisi od
materijala sa kojim radi, kao i od glumaca, i sa tim je ovog puta
imao puno sreće.
Philomenin
scenario nije spektakularan, ali je čvrsto postavljen i kvalitetno
napisan, toliko da je u konkurenciji za Oscara za adaptirani
scenario. Philomena je glatka i fluidna vožnja kroz žanrove,
od klasne komedije, preko trilera potrage, do ozbiljne drame, od
scene do scene. Steve Coogan, glumac i scenarista, se jako potrudio
da ograniči prisustvo svojih ranijih (uglavnom komičnih) uloga u
filmovima. To ne znači da nema humora, ponekad očitog, ponekad u
niskom ključu, a ponekad i uvredljivo-sarkastičnog, a većinu tih
linija donosi Martin, lik kojeg je Coogan pisao za sebe. Film ipak
ima samo jednu zvezdu i to je Judy Dench, takođe nominovana za
Oscara. Navikli smo da je gledamo u ulogama ozbiljnih intelektualki,
ili osoba na komandnim položajima. Odigrala je kraljicu Victoriu i
kraljicu Elizabethu I, kao i Bondovu šeficu M. Uloga Philomene Lee
je atipična za Denchovu, ali joj pristupa studiozno, sa poštovanjem
i nimalo jeftine parodije na dobru, jednostavnu i naivnu stariju
gospođu.
Philomena nema
mnogo šansi u trci za Oscara, i tu je da popuni “neameričku
kvotu”. Takođe, ne donosi ništa spektakularno u domenu filmske
umetnosti. To nikako ne znači da je u pitanju loš i recikliran
film, naprotiv. Philomena je jedan od najboljih filmova ove
godine, sa veoma iskrenom i inteligentnom pričom i pažljivom
izvedbom. U pitanju je ispravan tretman jedne velike, škakljive i
ozbiljne teme. Philomena je film sa stavom, svoje osude ne
izriče olako, ali pokazuje ogoljenu istinu i sa punim pravom daje
komentar na nju.
No comments:
Post a Comment