2013.
režija: Gary Fleder
scenario: Sylvester
Stalone (po romanu Chucka Logana)
uloge: Jason Statham,
James Franco, Winona Ryder, Kate Bosworth, Izabela Vidović, Omar
Benson Miller, Clancy Brown, Frank Grillo, Chuck Zito
Sylvester Stalone zna
da napiše filmski scenario, posebno u domenu akcije ili fajterskog
filma, ali ima običaj da se primi režije, što mu baš i ne ide,
ili da ga ustupi potpunom ošljaru od reditelja. Imajući to na umu,
Homefront je još i dobro ispao, ima zanimljive glumce u
epizodnim ulogama, formuličnu priču i obilje tuče. Gary Fleder zna
da bude (kad mu je stalo) zanatski potkovan i artikuliran, posebno u
žanru trilera, ali je sklon svaštarenju, ošljarenju i
zanemarivanju detalja, posebno onih koji se odnose na zdrav razum i
logiku.
Film počinje nenamerno
komično: Jason Statham sa dugačkom kosom, obučen po motorističkoj
modi. Naravno, to mu stoji kao svinji sedlo, izgleda kao policajac na
tajnom zadatku i ne znam kako je uspeo da se infiltrira među
motorističku bandu koja valja drogu. Eksplozija jedna, eksplozija
druga, kolege naprave sranje umesto da ga poslušaju i eto nama
pičvajza. Ova uvodna scena možda služi da pokaže glavnog lika
kako je sposoban da se mlati, puca i taktički razmišlja
istovremeno, ali ćemo kasnije shvatiti da nije samo u pitanju
portret, nego da je scena važna i za radnju. Pomalo očekivano, ali
svejedno zanimljivo.
Fast-forward, dve
godine kasnije Broker (Statham), sada sa uobičajenom frizurom, je
udovac koji sa kćerkicom (Vidović) pokušava da živi povučeno na
velikoj plantaži duboko u močvarama Louisiane, dok mala Maddy ne
demonstrira zavidno znanje samoodbrane kada je u školi napadne
siledžija. E, sad, na Jugu smo, i tu porodične svađe i osveta
znaju da se vuku u nedogled, a detinjarija poput klinačke tuče će
povući niz događaja. Prvo će siledžijini roditelji pokušati da
reše stvar, ali će otac dobiti po pički od Stathama. Onda će
majka (Kate Bosworth u dimenzijama svedenim na Kate Moss), nervozna
korisnica meta-amfetamina, u priču uključiti svog brata Gatora
(Franco), lokalnog “kuvara” i dilera većeg formata.
Ovu formulu je provalio
Sam Peckinpah još u Straw Dogs, i od tada je reciklirana
nebrojeno puta: mirni došljak će se naći na meti nazadne, zaostale
i agresivne zajednice. Varijacije na temu nisu strane, stranac može
biti kukavni knjiški moljac, ali može biti i ratni veteran, ili
bivši policajac. “Backwoods”, “Southern Gothic” i slično su
opšta mesta u kinematografiji, i često se, nažalost, svode samo na
grube skice. Kada se to uradi kako treba, detaljno i u dubinu,
dobijemo Winter's Bone ili Shotgun Stories,
filmove sa nekakvom socijalnom i/ili psihološkom potkom. Akcioni
žanr to ne podrazumeva, može da prođe i bez dubine, ako je
atmosfera pogođena, ako je sama akcija zabavna, ako je heroj
uverljiv, a negativci zanimljivi ili obrnuto.
Najjače oružje
Homefronta je veliki broj dobrih glumaca u epizodnim ulogama.
Od mršave Kate Bosworth, preko “folksy” Clancy Browna u ulozi
ljigavog šerifa, Franka Grilla i Chucka Zita u ulogama zajebanih
krimosa do Omara Bensona Millera kao crnog “sidekicka”, junakovog
drugara i lokalnog informatora na temu ko je ko u okrugu. Međutim,
glumci od kojih se najviše očekuje su ispod željenog nivoa. Winona
Ryder je otišla potpuno van svoje tipične uloge, ovde igra Gatorovu
povremenu devojku, partnerku u zločinu i vezu sa motorističkom
bandom. Ona nije imala običaj da igra negativce, posebno ne trezvene
i proračunate, i to joj ne stoji. Ono što je dobro, vidi se da se
sjajno zabavljala kreirajući svoj lik, ali ispada loše to što se
previše zabavljala, zezala i eksperimentisala, pa je uloga ostala
neuverljiva. James Franco je sposoban da odigra negativca, ali ovde
to ne uspeva. Da, glumi ludilo i pomalo reciklira lik Aliena iz
Sprinbreakers, ali njegovo ludilo je više od smešne nego od opasne
sorte. Budimo realni, žgoljav kakav je, teško može uplašiti
žgoljavu Winonu Ryder, ali u obračunu sa Jasonom Stathamom, Franco
ispada neravnopravan protivnik.
Međutim, Statham je
tek priča za sebe. Budimo realni, on nije neki glumac širokog
raspona, svaka njegova uloga liči na prethodnu. On zna da se šiba i
da izvede neke fizičke akrobacije. Dok se bavi time, on je uverljiv
i zabavan, iako je sve to repetitivno. Međutim, kada pokuša da svom
šibadžiji da karakter, ostaje neuverljiv. Statham ne može proći
kao miran i povučen čovek koga je muka naterala da se brani zato
što, prosto i jednostavno, neskriveno uživa u tuči, i ima onaj
ludački sjaj u očima kad god treba da se potuče. Kada takvu ulogu
imaju Chuck Norris ili Steven Segal, očito loši i nikakvi glumci,
to se može protumačiti ironično i parodično i ima komični
efekat. Kada takvu ulogu dobije Stalone ili Clint Eastwood, i uopšte,
neki glumac sa makar malo karaktera i znanja, to izgleda pristojno.
Statham je ni tamo ni 'vamo, niti je toliko nikakav glumac da služi
kao materijal za viceve, niti je dovoljno dobar glumac da bi mogao da
odigra više od jedne uloge. Kao Broker je neuverljiv do bola,
nesposoban da odigra nijednu složeniju emociju, nesposoban da govori
sa američkim akcentom (tu ciljam na Schwartzenegger / Van Damme nivo
nesposobnosti) i da se odlepi od “cockney” huliganskog imidža.
Kod akcionih sekvenci,
reditelj se uglavnom oslanja na Stathamove akrobacije i njegovu
fizičku spremu. Par eksplozija i nešto CGI-ja su sasvim dovoljni da
pokvare ionako mršav utisak, prosto izgledaju jeftino i naivno.
Kamera je dosta muljava, i prilično manjka stilizacije. Da je film
ekonomičniji sa resursima, možda bi zaličio na radove Waltera
Hilla, da je malo ekstravagantniji i rastrošniji, možda bi prizvao
u sećanje raskošne “over-the-top” spektakle Johna Wooa.
Homefront od
početka do kraja liči na nesrećno, nesuđeno, kompromisno,
“srednje” rešenje. Pristojan je, može se pogledati, posebno ako
se isključe nervni centri za zdrav razum i logiku, i ima “payoff”
na različitim mestima. Međutim, mogao je biti mnogo bolji. Razvija
mi se teorija u glavi da je Stalone zapravo hteo da napiše film za
sebe i da peti deo Ramba sa ovakvom nekakvom pričom vrati
nazad u Ameriku i na trag prvog dela. To bih voleo da vidim.
Homefrontu se bih vraćao.
No comments:
Post a Comment