2013.
režija: John Lee
Hancock
scenario: Kelly Marcel,
Sue Smith
uloge: Emma Thompson,
Tom Hanks, Annie Rose Buckley, Colin Farrell, Ruth Wilson, Paul
Giamatti, Bradley Whitford, B.J. Novak, Jason Schwartzman, Rachel
Griffits
Pre godinu dana, u
dvoranama su igrala dva filma koja su nas vodila “iza scene”
epohalnih trenutaka XX veka. Hyde Park on Hudson nam je dočarao prvi
susret američkog predsednika i britanskog monarha kao susret dvojice
muškaraca (i to obojice sa hendikepom) sa preteškim bremenom na
nedovoljno jakim plećima, dok nas je Hitchcock odveo iza scene
snimanja filma Psycho. Saving Mr. Banks se u velikoj meri oslanja na
taj trik i specifičnost jednog događaja – dvonedeljnih
iscrpljujućih pregovora između književnice P.L. Travers
(Thompson), autorice kultne dečije knjige Mary Poppins i Walta
Disneya (Hanks) oko potencijalne filmske adaptacije.
Taj deo filma se šalta
između komičnog i dramskog tona, a za oba su odgovorne nepomirljive
razlike u karakterima i svetonazorima između uštogljene britanske
spisateljice i srdačnog “folksy” Ujka-Walta, kao i njegovog
osoblja, od šofera (Giamatti), preko scenariste (Whitford) do braće
kompozitora (Novak i Schwartzman). Nit sukoba je u različitom
viđenju adaptacije, Disney bi je po svaku cenu izveo jer je to
obećao svojoj deci i spreman je na skoro sve, dokle god konačni
proizvod bude spektakularni mjuzikl, dok je gospođa Travers
primorana da proda prava na adaptaciju zbog nedostatka novca. Shodno
tome, Disney i njegov tim imaju prilično “disneyevske” ideje
kako bi to trebalo da izgleda, od tretmana likova do songova i
koreografije, što sve Traversovoj ide na živce. Njoj se gadi
pevanje (u romanu ne peva dadilja, nego njen kišobran), ne podnosi
animaciju i ne želi da vidi crvenu boju. Centralna tačka sukoba je
tretman oca porodice, gospodina Banksa.
U brojnim i podužim
flashbackovima otkrivamo i zašto. Radnja nas vodi pola veka u
prošlost, kada je P.L. Travers bila devojčica po imenu Helen Goff
zvana Ginty (Buckley), koja je živela u australskoj teškoj
provinciji sa sestrama, naizgled hladnom majkom (Wilson) i razigranim
i nežnim ocem Traversom (Farrell). Stvari nisu nimalo idilične, jer
je otac nestalnog duha, jedva sposoban da sačuva posao u seoskoj
banci i pritom pijanac na putu samouništenja. I sam lik Mary Poppins
je zasnovan na tetki koja se pojavila niotkuda i iznenada, da bi
pomogla familiji pred skliznućem u provaliju. Za razliku od dela sa
pregovorima, flashbackovi su opterećeni melodramom u kojoj se jasno
vidi rediteljeva teška ruka. Iako su u nekoj meri neophodni za
objašnjenje radnje i, još važnije, pozadine lika
kompulsivno-opsesivne spisateljice, stiče se utisak da ih je previše
i da ponekad smetaju ritmu filma.
Epilog nam je poznat,
film je snimljen, a Walt Disney će se otvoriti pred Traversovom i na
svoj način joj poveriti da ni on ne dolazi iz miljea sreće i
obilja. Nekakva identifikacija dvoje glavnih likova kao sapatnika,
bez obzira na različite pravce u kojima ih je patnja uputila, biće
predstavljeni u nekoliko detalja, koji su tako predivno ljigavi i
tako začuđujuće iskreni.
Scenario je pitak, a
režija sigurna i predvidljiva, tako da je Saving Mr. Banks idealni
predstavnik žanra za koji smo mislili da je izumro u svetu visoke
produkcije – prazničnog filma. Hteli mi to da priznamo ili ne, naš
svet je dosta ciničnije mesto nego što je bilo pre pedesetak
godina. Danas filmovi poput Mary Poppins nisu mogući, niko ih neće
gledati. Razloga za to je mnogo, klinci su navučeni na akcione
figure i interaktivne konzole, pa im dadilja koja leti pomoću
kišobrana i pevanjem objašnjava život deluje kao živi davež,
posebno ako nije snimljena u 3D tehnici. Zato je Saving Mr. Banks
film za odrasle i, rekao bih, nostalgične.
Ono što ga diže iznad
proseka je kvalitetna produkcija i brojna “podvaljena” trivija
razasuta po filmu, kao što je mapa Floride sa zaokruženim Orlandom
na njoj koja visi u Disneyevom kabinetu, kao i vrhunska gluma. Tom
Hanks je majstor za tople, narodske likove i ima sluha za akcente, pa
je njegova interpretacija Walta Disneya bogovska. Paul Giamatti je
sjajno odigrao za sebe netipično veselu ulogu, a Schwartzman je
začuđujuće normalan. Ipak, heroina filma je Emma Thompson, žena
koja je uhvatila esenciju Traversove, ali i stereotipa Engleskinja
“starog kova”. Tome treba dodati i njenu naoko nežniju stranu
sabranu u strahovima od modernog sveta i trivijalizacije i
ridikulizacije njene duboko privatne uspomene. Zaista me čudi da
nije dobila nominaciju za Oscara, jer je sa ovom ulogom apsolutno
zaslužuje. Zaista ne bih mogao da izvučem iz rukava pet boljih
ostvarenja, ali čudni su putevi Akademije.
No comments:
Post a Comment