tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2014.
režija: Josh C. Waller
scenario: Robert
Beaucage, Josh C. Weller, Kenny Gage
uloge: Zoe Bell, Doug
Jones, Sherilyn Fenn, Rachel Nichols, Bruce Thomas, Tracie Thoms,
Bailey Ann Borders, Rebecca Marshall, Allene Quincy, Rosario Dawson
Da je Raze
snimljen 70-ih ili ranih 80-ih, to bi jedan od onih opskurnih filmova
iz kojih bi Tarantino i Rodriguez vukli inspiraciju i krali sitne
pojedinosti. Ovako, to je samo eksploatacijski film snimljen sa manje
od pola mozga, sa isključivom namenom kurčenja, udavljen u
klišejima od petparačkih TV serija (a la Criminal Minds),
preko pomenutih Tarantina i Rodrigueza do “torture porna” (a la
Saw i Hostel).
Dakle, kao i u jednoj
epizodi Criminal Minds (ne pitajte me kako to znam), ovde
imamo underground tuče zatočenih i ucenjenih žena. Autor se na
početku malo zeza sa nama, dajući nam pozadinsku priču o Jamie
(Nichols) i njenom sastanku na slepo sa izvesnim gospodinom, posle
čega ona biva zarobljena i puštena da tumara hodnicima tamnice da
bi se u nekom sablasnom ringu pozukla i bila ubijena od strane
Sabrine (Bell). To bi možda bilo efektno, da na posteru već ne
stoji faca Zoe Bell. Priča nakon toga prati Sabrinu, koja je onaj
jaki i ćutljivi tip, kao u westernu. Upoznaćemo i ostale žene u
tom okruženju, jedna je svesna žrtva, jedna zbunjena devojka, jedna
je autistična, a jedna je psihotičarka koja trpi zlostavljanje od
detinjstva.
U zatvoru su same žene,
ali čuvari, doktori i ostalo osoblje su muškarci. To bi bio idealan
uvod za razrađeniju feminističku priču, gde se “punchline” sam
nameće: žena je zarobljena u okviru neke od svojih tipičnih uloga
(kćerka, supruga, majka, kurva, ludača) i primorana da se sa drugim
ženama bori za naklonost muškarca. Ili makar blaga aluzija na
“arenu” celebrity kulture, gde se mlade žene (ipak češće nego
muškarci) bore do smrti za naklonost publike. Ne, Raze je
film bez konteksta, i to se vidi po strukturi organizacije. Na njenom
vrhu je elokventni i obrazovani bračni par (Doug Jones i Sherilyn
Fenn) koji drži moralne pridike i motivacione govore sa referencama
na antičku Grčku, dok krvave mečeve gledaju dobrostojeći gosti
hotela na zatvorenom HDTV sistemu. Socijalna priča? Ma ne, samo
klišeji i loše pisanje.
Uostalom, dobar
eksploatacijski film ne mora da ima ni kontekst ni razrađenu priču
da bi služio svojoj svrsi. Eksploatacijski film nema potrebe ni za
dobrom glumom ili elementarnog logikom (recimo da bivša američka
vojnikinja govori sa američkim, a ne novozelandskim akcentom). Ali
eksploatacijski film mora biti stilizovan tako da služi svrsi. A
Raze baš i nije najbolji primer toga. Da, videćemo nešto
atraktivnih kadrova (najbolji je na početku, sa hodnicima
osvetljenim crvenim svetlom), videćemo i brutalne tuče žena (što
može biti zabavno), sa sve pucanjem kostiju i šikljanjem krvi i
sličnim “gore” elementima i to će, zbog fizičke spremnosti
glumica izgledati dobro. Ne zaboravimo, Zoe Bell je profesionalna
kaskaderka još od vremena Xene, a bila je dublerka i Umi
Thurman u Kill Bill. Međutim, sa takvom postavom, nema
potrebe za maničnom montažom i brzim zoomovima tako da u centru
pažnje bude povreda, a ne pokret, a film bi profitirao od malo
borilačkog baleta.
Sve u svemu, Raze
je zanimljiviji kao komad trivije i stavka u karijeri Zoe Bell i kao
dodatak filmskom svetu koji stvaraju Tarantino, Rodriguez, Eli Roth i
ostali iz te ekipe. Možda u nekoj meri Raze postane deo
obavezne literature za ljubitelje uske žanrovske niše
eksploatacijskih filmova sa tučom žena ili za fetišiste. Međutim,
u totalu, Raze je suviše udavljen jeftinim i izlizanim
klišejima da bi bio makar pristojan film. Niko ne može napraviti
“rip-off” epizode serije poput Criminal Minds i to
nazvati dobrim filmom. Voleo bih da vidim Zoe Bell u punokrvnom
akcionom ili borilačkom filmu, kad već i facu i postavu za to.
No comments:
Post a Comment