2013.
scenario i režija: Jon
S. Baird (po romanu Irvina Welsha)
uloge: James McAvoy,
Imogen Poots, Jamey Bell, Shirley Henderson, Jim Broadbent, Eddie
Marsan, Martin Compston, Shauna Macdonald, Gary Lewis, John Sessions
Filth je, kako mu samo
ime kaže, jedan prljav, glasan i lud film. Smešten u Edinbourgh,
prati nekoliko dana u životu korumpiranog, pijanog, drogiranog i
maničnog policajca po imenu Bruce Robertson (McAvoy) u predbožićnoj
atmosferi. On je na putu bez povratka prema nervnom slomu i naš
nepouzdani narator. Drugi još manje pouzdani narator je njegova žena
Carol (Macdonald), koja deluje normalno, ali je nikada ne vidimo
zajedno s njim na ekranu, nego kao eteričnu prikazu u
visoko-stilizovanim scenama. Zvuči poznato?
Svaka meni čast, uspeo
sam da napišem prvi pasus a da ne pomenem Trainspotting. Ako vam dva
koncepta zvuče dovoljno slično da bi se doveli u kontekst jedan sa
drugim, to je zbog Irvina Welsha, autora oba romana. Trainspotting je
napravio dvostruku revoluciju, kao roman je izvukao na površinu onu
ružnu stranu Britanije koju su se “torijevci” trudili da
pospreme pod tepih, one drogirane, pijane besposlene kreature bez
šansi u životu, a kao film je postao slika i prilika Blairove cool
Britanije i postao verovatno prvi britanski mega-hit na svetskom
nivou koji ne uključuje rat, kostime i plemstvo. Nije da su
britanski autori izbegavali angažman, samo ti filmovi jednostavno
nisu dolazili do široke publike.
Welshovi romani su
posle Trainspottinga doživljavali filmske ekranizacije, svaka sa
nemalim očekivanjima, ali ona su ostala neispunjena. Acid House i
Ecstasy nisu dobro prošli kod kritike i publike, prava za Porno su
prodata, ali film još nije snimljen. Ništa bolje nije prošao Welsh
ni sa originalnim scenarijima. Tajna uspeha Filtha je što liči na
Trainspotting po okolnostima: nakon odustajanja velikih studija zbog
veoma mračnih sadržaja koje je, navodno, teško prodati publici,
film je snimljen sa skromnim budžetom. Glumci su se odricali dela
honorara za producentski “credit”, a Jon S. Baird je jednako svež
i ne baš poznat autor sa samo jednim filmom, huliganskom dramom Cass
iza sebe, kao što je to bio Danny Boyle kada je radio na
Trainspottingu. Uostalom, Filth možda nije kopija Trainspottinga,
nije ni izbliza tako cool, mladalački i živahan, ali jasno je da je
film nastao po romanu istog autora, samo je autorov svet još
mračniji i prljaviji, toliko da narkomani i besposličari deluju
veselo u poređenju sa policajcem Robertsonom.
Okidač za priču je
ubistvo japanskog sudenta, međutim film skreće ka Robertsonovom
životu i zabavi. Očekuje se unapređenje jednog od policijskih
detektiva u čin inspektora i za njega se utrkuje nekoliko njegovih
kolega. Robertson planira da ih nahuška jedne na druge, kako bi on,
možda malo lud, ali svakako simpatičan i “jedan od momaka” bez
problema pokupio unapređenje. Među kolegama je i mladi Lennox
(Bell) koji u Robertsonu vidi neku vrstu uzora, kao i detektivka
Drummond (Poots), koja Robertsona jedina čita kao otvorenu knjigu.
Naime, kada bi bio samo korumpirani i nekolegijalni policajac,
Robertson bi bio dosadan. On stvarno nije normalan, večito je pijan
ili drogiran, a nameštaljke koje radi sa kolegama su zezanje u
poređenju sa njegovim ostalnim aktivnostima. On serijski
zloupotrebljava položaj da bi maltretirao ljude (scena sa
iznuđivanjem oralnog seksa od maloletnice je gotovo legendarna), da
bi od svog prijatelja iz masonske lože Bladeseya (Marsan) pelješio
za lovu, drogirao ga i pravio budalu od njega (surealni put u
Hamburg), i da bi njegovu ženu Bunty (Henderson) maltretirao sa
telefonskim pozivima. Kako film odmiče, sve više se odlepljuje od
spoljnog sveta i sve više se dešava u glavi sve nestabilnijeg
Robertsona, bavi se njegovim halucinacijama, tragedijama iz
detinjstva i kasnije iz života, njegovim suludim razgovorima sa
imaginarnim psihijatrom (Broadbent).
Film počinja kao veoma
crna komedija i skreće u nešto između tragedije i farse. Prema
kraju gubi reditelj gubi kontrolu ili to vešto fingira, a fluidnost
s početka klizi u popovanje i pokušaj da nađe opravdanje za tako
groznu kreaturu kakva je Robertson. Prema njemu oba Zla poručnika, i
Ferrarin i Herzogov deluju kao zabludele ovčice, prema njemu Hunter
Thompson i njegov “advokat” deluju kao trezvenjaci, prema njemu
Patrick Bateman deluje kao fini, konzervativni mladić. Ove reference
nisu pomenute bez razloga, Filth je pun referenci, za mnoge od njih
je potrebna pomoć Googla ili ekstenzivno poznavanje britanske
pop-kulture. Humor sa referencama je rizičan, jer zahteva prethodno
poznavanje materije, ali to ne znači da Filth nije zabavan, to znači
da je Britancima zabavniji nego nama, jer će, na primer, videti
glumce koji su već zajedno snimali neku sapunicu u potpuno
promenjenim ulogama.
Baird pametno koristi
inspiraciju od drugih filmova i u velikoj meri uspeva da realizuje
šta je zamislio. Vidljivi su uticaji Kubricka (Bruce Robertson se
može porediti samo sa Alexom De Largeom), pre svega u maničnim,
znojnim krupnim kadrovima na McAvoyevo izmučeno lice. Vidljivi su i
uticaji Terrija Gilliama, posebno u nadrealnim scenama gde je
Robertson već dobrano sišao s uma. Vidljiv je i uticaj Boyla i
njegovog viđenja Trainspottinga, posebno u ritmu koji je maničan u
prvo vreme, ali onda kao da gubi dah i u izboru muzičke podloge,
koja u Filthu nije ni izbliza tako cool kao u Trainspottingu.
Vizualizacija i igranje sa formatima slike (sekvenca u Hamburgu ima
šmek kućnog videa) je atrkaktivno. Ono što Bairdu mogu zameriti,
to je da ne ceni dovoljno intelekt svojih gledalaca, pa ponekad ide u
objašnjavanje očitog. Takođe, ponavljanje ključnih scena celog
filma sa nacrtanim životinjicama je malo otrcan detalj.
Najveću rezervu sam
imao prema Jamesu McAvoyu. Momak prosto izgleda suviše pristojno i
nevino za ovakav tip uloge, a njegovi pokušaji da bude opasan su se
završavali neuverljivo. Ovde to nije slučaj, iznad svakih
očekivanja je kao Robertson, uz veliku pomoć šminke koja je
deformirala njegov izgled. Oči su mu crvene, lice bledo i masno,
brada i kosa neuredne. Ostatak glumačkog ansambla je odličan i
kreativan. Imogen Poots je svakako “flavor of the year”, ili je
na putu da napravi ozbiljnu karijeru, Eddie Marsan je impresivan kao
naivčina, a Jim Broadbent je odličan kao nenormalni psihijatar.
Sve u svemu, Filth je
dobra, luda zabava, od početka pa skoro do kraja. Uspeh
Trainspottinga mu više šteti nego koristi, jer se mora porediti sa
njim. A štos je u tome da, sve i da je Filth bolji film po svim
aspektima (a nije), nikad neće biti kultni kao prethodnik iz razloga
prostog vremenskog okvira – veliki deo kultnosti Trainspottinga
izvire iz vremenskog konteksta 90-ih. Upravo kontekst nedostaje da bi
Filth bio upamćen na duže vreme. Ako je za utehu, Filth je prva
dobra ekranizacija nekog Welshovog romana nakon 17 godina, i to u
velikoj meri nefilmičnog romana. To je nešto!
No comments:
Post a Comment