2013.
režija: Phil Morrison
scenario: Melissa James
Gibson
uloge: Paul Giamatti,
Paul Rudd, Sally Hawkins, Amy Landecker
All Is Bright je
zamišljen kao pametna, apsurdna crna komedija napunjena smehom
niskog intenziteta, u čijem centru je sveže bivši robijaš, lopov
koji u “prazničnom duhu” odlučuje da nadalje živi pošteno,
ali upada u niz bizarnih situacija koje ga teraju na zločin. Film ne
uspeva da bude zabavan, uglavnom je dosadan, pasivan i repetitivan, a
najsmešniji štos je to što je božićna muzika svedena na “muziku
za liftove”, dakle svedena na midi instrumentale.
Dakle, Dennis (Giamatti
u jednoj od retkih glavnih uloga) je robijaš o kome je reč. On je
odavno potrošio zalihu sreće, i posle četiri godine pokušava da
se vrati kući. U međuvremenu, žena (Landecker) ga je ostavila,
rekla ćerkici da joj je otac mrtav, i sada živi baš sa tipom zbog
kojeg je Dennis i završio u zatvoru. Dennis je bez krova nad glavom,
bez posla i šansi za posao, čak i bez cipela, rešen da živi što
je moguće poštenije, a njegov jedini talenat je pljačkanje. Zbog
toga odlazi kod Renea (Rudd), bivšeg kolege u zločinu i novog
ljubavnika svoje žene, kojeg emocionalno ucenjuje da ga ubaci u
posao sa preprodajom jelki. Njih dvojica natovare kamionet i zapute
se u New York.
E, sad, njih dvojica su
Quebecois, francuski Kanađani, što bi trebalo da bude komično
(verovatno se puca na pesmu “Un Canadian Perdu” Leonarda
Cohena otpevanu u tvrdom montrealskom slengu), a Dennis ima zabranu
da napusti okrug, a kamo li zemlju. E, sad, prodaja ne ide dobro,
odmah do njih se namestila ozbiljna konkurencija koju Dennis zastraši
i otera. Film je pun takvih rupa, Dennis se ponaša krajnje nelogično
za nekoga ko je na uslovnoj slobodi, a pride još ilegalno u stranoj
zemlji, i taj šablon ako je i bio smešan prvi put, već drugi nije.
E, sad, osnova humora
bi trebalo da bude prepucavanje između Dennisa, patetičnog,
melanholičnog gubitnika sa izrazom lica kao u baseta i logorejičnog
Renea, koji se još i ponaša kao ne baš najbolji amaterski glumac.
(Fora sa izmišljanjem priča kako su njih dvojica Quebecois drvoseče
i da su sami posekli te jelke je čak umereno smešna.) Međutim,
ping-pong se nikad ne razvije, jer je Dennis previše patetičan i
stalno cvili o bivšoj ženi.
Drugi komični zaplet
je “topla ljudska priča” koja se dešava izmeu Dennisa i njegove
prve mušterije, ruske kućne pomoćnice Olge (Hawkins u jednom od
WTF casting momenata, kao da nisu mogli da nađu pravu
istočnoevropljanku za ulogu stereotipne lajave imigrantkinje), koja
ga pušta da tu i tamo prespava i presvuče se u kući njenih
poslodavaca, i ne buni se što on malo bunari po stanu i trpa sitnice
u džepove. Njih dvoje se razumeju na jednoj socijalnoj, odnosno
klasnoj ravni.
Treći izvor zabave bi
mogao da bude samo živahno okruženje Brooklyna, oličeno u
mušterijama različitih rasa, nacija i socijalnih statusa, nešto u
stilu Smoke i Blue in The Face, ali kao da je
finansijska konstrukcija bila prenategnuta, pa umesto glumaca imamo
ni po čemu posebne statiste iz kataloga. To ne samo da je bezveze,
nego i otupljuje socijalni komentar filma.
Giamatti solidno
koristi činjenicu da je i producent filma i solidno igra ulogu
Dennisa. Problem je sa likom koji je po deafultu dosadan i sklon
cmizdrenju, i koji nije naročito prijatan prizor za gledanje. Rene
je zanimljiv lik, ali Paul Rudd kao da se nije saživeo sa njim, pa
njegovo potencijalno zanimljivo blebetanje odlazi u prazno.
Osnova svih problema sa
filmom je užasan scenario bez ikakve dinamike, pa čak i bez priče.
Melissa James Gibson je pozorišna spisateljica i vidi se da je sa
tim iskustvom pisala scenario za film, pritom gledajući da se svidi
žirijima raznih “artsy” festivala, i potpuno promašila poentu.
All Is Bright nikako ne funkcioniše kao film.
Možda bi, fokusiran na likove, bio uspešniji kao neka
off-off-Broadway predstava, i to samo sa puno improvizacije od strane
glumaca.
No comments:
Post a Comment