2013.
režija: Bogdan Dreyer
scenario: Anusavan
Salamanian (po romanu And Then I Sentenced Them All To Death
Titusa Popovicija)
uloge: Gerard
Depardieu, Harvey Keitel, Laura Morante, Bogdan Iancu, Alexandru
Bindea, Nicodim Ungureanu, Gheorghe Visu, Hubert Damen
A Farewell to Fools
pokušava da spoji dva koncepta u jedan film. Prvi je izvorni roman i
njegova verna filmska adaptacija iz 1972. godine, koja u Rumuniji ima
status kultnog, ako ne i ponajboljeg filma iz socijalističke ere.
Roman i stariji film su ogled o ljudskoj zlobi i oportunizmu sa veoma
dramskim akcentnom, smešten u pitoreskno selo u vreme Drugog
svetskog rata. Nova adaptacija, snimljena za globalno tržište, u
širokoj koprodukciji, na engleskom jeziku i sa dva svetska
“headlinera” u glavnim ulogama, pokušava da ton filma okrene ka
lagano farsičnoj priči o odrastanju. Cilj je bio postići nešto
poput Amarcorda, ali rezultat je neduhovit film, naporan i u
svom kratkom trajanju od 80-ak minuta. Šta je sve pošlo po zlu?
Skoro sve što je moglo
poći. Istorijska nekorektnost (Rumunnija je bila nemački saveznik
za vreme Drugog svetskog rata, a ne okupirana od strane Nemaca) je tu
najmanji problem, nacisti se prepoznaju kao univerzalni bau-bau u
filmovima. Nije problem ni to što su od glavnog lika, seoskog idiota
i žrtve opake seoske intrige, napravili Francuza sa istorijski
netačnom pozadinskom pričom, ulogu su poverili Depardieu, a on je
takvih uloga odigrao milion. Problem je u nekoliko čisto filmskih
stvari: u generičkoj teatralnoj priči, teatralnom pristupu kroz ceo
film sa predugim statičnim masovnim scenama, teatralnoj glumi i
zbrzanom, ničim objašnjenom generičkom kraju. Ipak, možda i pored
toga A Farewell to Fools uspe u nekim od svojih namera, recimo
da privuče evropske i svetske producente na svoje pitoreskne
lokacije.
Priča bi išla
ovako... Alex (Iancu), dečak koji jako podseća na Toma Sawyera,
pokušava da ima bezbrižno detinjstvo na selu u vreme rata. Glavni
partner za igru mu je Ipu (Depardieu), Francuz koji je ranjen u glavu
u prošlom velikom ratu i od tada “nije sav svoj”, pa radi kao
pomoćni radnik na farmi. Alex i Ipu idu na pecanje ili se igraju
ratnih igara u kojima veličaju Napoleona i druge francuske vojne
pobede. Nemci su u selu već jako dugo da su postali deo inventara,
pa se Alex “druži” i sa njima, skuplja vojničke sitnice i
povremeno mu daju da vozi njihove motore. Nevolje nastaju kada dečak
vidi zaklanog mladog vojnika i to prijavi lokalnim žandarima.
Okupacija, kakva god
bila, ima svoja pravila: ukoliko se ne ubica sam ne javi do sledećeg
jutra, Nemci će streljati desetoricu najuticajnijih meštana
(doktora, popa, notara, gradonačelnika, šefa policije, kako to već
ide). Suočeni sa nevoljom, uticajni meštani shvate da je bolje
krivicu prišiti Ipuu (on je i tako “idiot” i nikome neće
nedostajati) nego zaista tražiti ubicu. Pop (Keitel) uzima na sebe
zadatak da Ipua obrlati da se sam preda...
Od tada se ređaju
teatralne masovke, prvo velika “rođendanska” večera na kojoj će
Ipuu ugledni meštani obećavati kule i gradove i status heroja ako
se žrtvuje za dobrobit mesta, pa zatim proba junačke sahrane, da
Ipu vidi počasti koje su mu namenjene, i na kraju neuverljivo finale
filma. Scenario je plošan, dijalozi plastični kao da su uzeti iz
dvesta godina stare drame, a gluma najčešće užasna. Harvey Keitel
se u svojoj ulozi snalazi kao riba van vode, slično važi i za Lauru
Morante koja grozno afektira, a rumunski ansambl je ispod svakog
nivoa. Svetla tačka je simpatični mali Bogdan Iancu koji ima onu
slobodnu dečju energiju, te donekle Gerard Depardieu. Veliki
francuski glumac ovakve uloge jede za doručak i očito mu leže
ćorave komedije, a ovde čak uspeva i da izvuče nešto empatije za
svoj lik.
Ništa od toga,
međutim, nije dovoljno da od A
Farewell to Fools napravi iole simpatičan i gledljiv
film. Čini se da Rumunima prosto ne leži populistička komedija kao
žanr. Uostalom, ako ste ikad pogledali neke njihove reklame, vrlo
dobro znate o čemu pričam.
No comments:
Post a Comment