2013.
režija: Emilio Aragon
scenario: William D.
Wittliff
uloge: Robert Duvall,
Jeremy Irvine, Angie Cepeda, Luis Tosar, Joaquin Cosio
Priznajem, fora je
videti Roberta Duvalla u glavnoj ulozi, iako je, i pored Oscara za
glavnu ulogu, najbolje upamćen kao epizodista. Da mu je Lt. Col.
Killgore (Apocalypse Now) jedina uloga, već bi imao moje
doživotno i maksimalno poštovanje. A Night in Old Mexico je
Duvallova saradnja sa scenaristom Wittliffom sa kojim je zajedno
ostvario hvaljenu, a meni dosadnjikavu western mini-seriju Lonesome
Dove (1990). Duvall se u poslednje vreme specijalizirao za
western i neo-western uloge ostarelih kauboja i rančera koji
prosipaju komadiće mudrosti iz stihova country pesama.
U ovom filmu bi
situacija bila slična da se Wittliff zapravo potrudio da uradi
karakterizaciju likova i nekakav scenario koji nije sastavljen od
samih klišeja iz više žanrova. Nakon uvodne scene u kojoj dvojica
dripaca ubiju i opljačkaju tipa, upoznajemo Duvalla kao Reda, starog
rančera kome se banka sprema da oduzme sve. Jasno nam je da je Red
neopevana budala koja ide okolo i vređa ljude, kako slučajne
prolaznike, tako i ženu iz susedstva koja se brine o njemu. U nekom
trenutku on reši da mu je dosta sranja, prisloni revolver na glavu,
ali ne uspe da stisne ni petlju ni obarač. U pravi čas se
pojavljuje Gally (Irvine) i predstavlja mu se kao njegov unuk.
I film skreće u
“bonding time”, sa jedne strane imamo dedu kojeg treba zatvoriti
u starački dom i kljukati sedativima da se smiri, a sa druge
uštogljenog unuka u lažnoj kaubojskoj odeći koja izgleda kao
kostim za gay paradu. I njih dvojica odlaze u “Stari” Meksiko
(Red insistira na tom terminu, ali ipak nije toliko star da New
Mexico smatra delom Meksika) da bi se deda proveo po poslednji put u
životu. Familijarna melodrama će, očekivano, opaliti još jednom u
“zgodnom” trenutku.
Ako ste se pitali šta
je sa onom dvojicom dripaca sa početka, njih će Red i Gally
pokupiti kao stopere, pa ih ostaviti pored puta. Dripci će ostaviti
torbu punu love u autu (vrlo ubrzo će i izginuti u već nekom
obračunu), a ta torba će poslužiti kao, pogodili ste, pokretački
motiv za jurnjavu sa meksičkim krimosima...
U međuvremenu će se
Red i Gally vući po nekom meksičkom gradu koji je, kada je zgodno,
veliki kao neki San Francisco u kojem žurka nikad ne prestaje, a
kada je zgodno mali toliko da se likovi mogu naći posle petominutne
vožnje. Njih dvojica će se svađati, prepirati, ići na kurve i
tekilu, šta već rade Gringosi u Meksiku. Tu će i upoznati lepu
pevačicu / striptizetu u noćnom klubu (Cepeda), a ona će se,
neočekivano, zaljubiti u nadrkanog polu-dementnog starkelju.
Naravno, i razni krimosi će juriti lovu i sve će teći prema
klišeiziranom kraju.
Duvall je u pristojnoj
formi, bilo za komičnu, bilo za lagano tragičnu notu koju ima
njegov lik. Problem je što je dijalog kretenski drven, a monolozi
dugi i besmisleni, pa Duvall, hteo to ili ne, deluje kao pajac.
Jeremy Irvine ne dobija priliku da pokaže svoje glumačke mogućnosti
i sve vreme je nešto između “mokre krpe” i blentavog klinca
koji nema pojma o životu. Angie Cepeda dobro izgleda i u svaku
rečenicu ubacuje psovku, i to bi bilo to. Tosar i Cosio su klišeji
zlikovaca i pograničnih krimosa, ništa bitno.
Iskreno, kada sam čitao
prve kritike, nisam očekivao ništa posebno. A Night in Old
Mexico je mogao da bude relativno simpatičan film sa lagano
kultur-rasističkom notom o dvoje ljudi koji u toku jedne noći
doživljavaju zgode i nezgode i zbližavaju se. A Night in Old
Mexico pravi nekoliko kardinalnih grešaka, likovi su
antipatični, njihovi razgovori nerealno glupi, i ceo film je
neverovatno dosadan. Pored toga, iako krade masu klišeja iz nekoliko
žanrova, nije baš najjasnije koji od nekoliko aspekata treba da
dominira. Tu su u jednakoj meri zastupljeni i “nightmare logic” i
komedija i ljubavna priča i porodična drama i neo-western i
neo-noir, sve smućkaj pa prospi.
Reditelj Aragon očito
nema iskustva (ovo mu je drugi film koji režira) i ne uspeva da
pronađe svoj glas, nego prosto realizuje očajan scenario. Wittliff
nije ni nepoznat ni loš scenarista, ali njegova specijalnost su
pitoreskne dramice širokog zamaha tipa Legends of the Fall.
Očito da se ne snalazi kada piše nešto što bi u teoriji moralo
biti dinamičnije.
No comments:
Post a Comment