2013.
scenario i režija:
Hany Abu-Assad
uloge: Adam Bakri, Leem
Lubany, Samer Bisharat, Iyad Hoorani, Waleed F. Zuaiter
Izraelsko-palestinski
konflikt je sveprisutan u kinematografiji. Više nije ni stvar u
hollywoodskim politički korektnim limunadama ili otvorenim
pamfletima od filmova, niti u evropskim “bleeding heart”
dramuljinama na manje ili više istim osnovama kao kod američkih
kolega. Sve češće se, i sve jasnije i glasnije, čuju glasovi sa
terena, iz Izraela, Palestine i okolnih zemalja. Ti glasovi mogu biti
difuzni i dosta zavise od autorovog ugla gledanja, a njihov primer
zavisi, pak, od gledaočevog ugla. Waltz With Bashir, Ajami,
The Attack (da pomenem samo neke) nisu nimalo nepoznati
filmovi, pre svega festivalskoj, arthouse i politički aktivnoj
publici.
A kada se o takvim
filmovima govori, ne sme se izostaviti Abu-Assadovo ime. On je autor
već jednog filma sa oscarovskom nominacijom, i jedinog palestinskog
filma sa takvim rezultatom, Paradise Now (2005). Nakon
neuspele hollywoodske avanture, vratio se na domaći teren i snimio
Omara, sa jednakim rezultatom.
Ono što se ne sme
zaobići u ovom uvodnom izlaganju je čudna vremenska podudarnost sa
izraelskim “parnjakom” Bethlehemom, sa kojim Omar
deli neke od tema: izvazove svakodnevnog preživljavanja (teško se
to može nazvati životom) na Zapadnoj Obali i procepom u koji
upadaju lokalci koji su naterani da rade kao doušnici izraelskih
snaga. Dva filma se razlikuju pre svega po uglu gledanja, Bethlehem
makar nedovoljno uspešno pokušava da ponudi izbalansiranu
panoramsku priču, dok je Omar mnogo intimnija i distinktivno
palestinska priča. Druga razlika je žanrovska izvedba, Bethlehem
je pre svega triler, dok je Omar (melo)drama. Treća razlika
je razlika u opsegu, izraelski film se, makar u najgrubljim crtama,
bavi politkom i palestinskim političkim strukturama, dok se
palestinski film ne pomera dalje od vizure svojeg naslovnog junaka.
On je Omar (Bakri),
pekar po struci i vikend-borac za slobodu (ili terorista). Nije on
nešto organizovan, on visi sa još dvojicom drugara, Tarekom
(Hoorani) i Amjadom (Bisharat), i njih trojica planiraju da snajperom
ubiju jednog ili nekoliko vojnika u obližnjoj kasarni. Kasnije ćemo
saznati da su oni povezani sa Al-Aqsom, ali u pitanju je beznačajna
i zakutna ćelija. Pored toga što šljaka, preskače zid koji deli
dva kvarta ili dva susedna grada i trenira terorističke veštine,
Omar se tajno sastaje sa Nadiom (Lubany), Tarekovom mlađom sestrom i
sa njom sanja o boljem životu, ali nijedno od njih dvoje u to baš i
ne veruje.
Stvari odlaze u
kiselinu kada trojica zgubidana izvedu svoj blentavi napad. Koliko
sutradan, Omar biva uhvaćen. Nekoliko dana kasnije, iako odbija da
izda svoje saborce, Omar biva nasamaren od strane izraelskog
obaveštajca Ramija (Zuaiter) maskiranog u arapskog zatvorenika.
Rastrzan između lojalnosti prijateljima i želje za slobodom, Omar
teška srca prihvata saradnju, a istovremeno o svojim koracima
obaveštava svoje drugare kako bi postavili zasedu i napali policajce
koji su došli da ih uhapse. Stvar će poći po zlu i Omar će ponovo
završiti iza brave, i ponovo će biti stavljen u možda i grđu
situaciju, jer će ga uceniti sa onim na šta je najslabiji.
A to je Nadia. I njegov
odnos sa njom polako propada, jer ona pomalo i veruje u glasine da je
Omar postao kolaboracionista. Uostalom, svi u to veruju. Zato će se
Nadia okrenuti Amjadu, što će pokrenuti dalju i dalju melodramu. Ne
bih dalje prepričavao, reći ću samo da je na rubu telenovele, i da
možda nisam najbolje pohvatao ko tu kome šta.
Ljubavna priča ima
“shakespearovske” zamahe, ali, po mom mišljenju, to nije najjači
kvalitet filma. On leži u “down to earth” perspektivi
svakodnevnog života. Ona je prisutna od početnog kadra sa išaranim
zidom kao asocijacije na berlinski u kasnoj fazi, ali i metafore za
veštačke podele među ljudima, narodima, prijateljima, životima.
Okupacija je grozna i traje jako dugo, toliko da već generacije sa
njom žive i pokušavaju da se snađu. Da se ožene, da se zaposle,
da zarade, da sagrade kuću, sve vreme se boreći protiv te
okupacije. Oni se s njom bore u sebi, čuvajući svežinu duha, a i
otvoreno, pokušavajući da naprave štetu okupatorima, bilo
napadima, bilo terorističkim zasedama, bilo prostom građanskom
neposlušnošću. Ono što možda ne shvataju, a možda ne
prihvataju, je činjenica da imaju jako slabe karte, da protivnik to
zna i da na duge staze ne mogu nikoga izblefirati. U takvom svetu
male dnevne pobede ne znače gotovo ništa. Igra je nameštena i oni
su izgubili. Čak ni pitanje lojalnosti cilju ili lojalnosti
prijateljima nije centralno, ako ne izda jedan, izdaće drugi i to
isključivo iz sebičnih interesa.
Realističnosti i
iskrenosti filma doprinosi vešta fotografija koja sjajno hvata
urbanu vrevu Zapadne Obale i stavlja je u kontrast sa golim brdima,
linijama razdvajanja i ogradama od bodljikave žice. A Abu-Assad
sjajno bira glumačku postavu sastavljenu većinom od naturščika i
polu-profesionalnih glumaca. Oni su vrhunski ležerni u svojim
ulogama, ali pitanje je koliko oni variraju sebe tu. Jedini
profesionalac je američki filmski i televizijski glumac Waleed F.
Zuaiter koji maestralno igra agenta Ramija. Abu-Assad je vešt
reditelj i ume da nam izazove emocije za svoje likove.
Problem je, međutim, u
strukturi filma. Ljubavna priča i “soap opera” razvoj događaja
ga potpuno preuzima i poništava druge aspekte. Omarov odnos sa
Ramijem je veoma “sketchy”, te se doima neiskrenim. Uostalom, svi
likovi nemaju više od dve-tri izražene osobine. A ni izrazito
anti-izraelski stav koji se ničim ne dovodi u pitanje tokom filma
neće baš svima prijati. Ali i pored toga, Omar
je jedan od onih filmova za koje vam neće biti žao da ih pogledate.
I svakao je primer filmske veštine u priličnoj meri.
No comments:
Post a Comment