2014.
režija: Paco Cabezas
scenario: Jim Agnew,
Sean Keller
uloge: Nicolas Cage,
Rachel Nichols, Peter Stormare, Danny Glover, Max Ryan, Michael
McGrady
Da razjasnimo prvo
dilemu oko naslova. Međunarodni naslov je Tokarev, prema
ruskom vojnom pištolju popularnom kod ruskih mafijaša. U matičnim
Sjedinjenim Državama film se daje pod naslovom Rage, jer,
suprotno popularnom uverenju, nisu svi Amerikanci napaljeni na oružje
niti su poznavaoci ruskog naoružanja.
Druga stvar, ovo je
akcioni film na poznatim premisama o ocu bivšem mafijašu koji se
sveti za otmicu i ubistvo svoje kćeri. Takvih filmova ima kao pleve
verovatno od uspostave akcionog trilera kao žanra, a u poslednje
vreme je sinonim za to franšiza francuske firme Europacorp pod
nazivom Taken, na engleskom jeziku i sa Liamom Neesonom u
glavnoj ulozi, klasična akcijada na zanimljivim evropskim lokacijama
u kojima se heroj juri, šiba i puškara sa mafijom. Ovde umesto
Liama Neesona igra Nicolas Cage, a to može biti i dobra i loša
vest.
Cage je nedvojbeno
glumac sposoban za velika dela, što je i nemali broj puta dokazao.
Za takva ostvarenja potrebno mu je vođenje od preciznog reditelja
koji zna šta hoće. Tako smo imali Raising Arizona,
Leaving Las Vegas, Lord of War, Adaptation i
najskoriji primer, Joe. Sa druge strane, kao akcioni heroj
čiji je zadatak da izvodi “stuntove” i izgovara jednostavne
rečenice, Nicolas Cage je još ubedljiviji nego kao glumac. Primeri
za to su Face Off, The Rock, pa i Gone in 60
Seconds. Ali Cage ne bi bio Cage kada ne bi ponešto i zajebao, i
najgore prolazi u filmovima u kojima se od njega zahteva i akcijanje
i gluma, a nema reditelja koji bi ga usmerio (a kome bi se to dalo),
pa onda Cage klizi u šmiranje, foliranje i preglumljivanje.
Takav film je Tokarev.
Cage nije sposoban odigrati dva sentimenta istovremeno, nije u stanju
da bude utučeni otac i surovi besni mafijaš spreman na osvetu.
Premisa filma je do samog kraja jednostavna, i pristup je do tada
“paint by numbers”, poduža ne baš briljantno napisana akciona
scena sa polu-pristojnim efektima, zatim red razgovora sa ovim ili
onim, zatim opet akciona scena, ovog puta sa drugačijom forom, pa
opet malo tupljenja. Osim Cageovog lika, ostali su na nivou statista
ili kulisa: tu je žena koja ga obožava (Nichols), stari obogaljeni
mafijaš koji ga tretira kao sina (Stormare), dva drugara (Ryan i
McGrady), policijski kapetan koji ga štiti (Glover) i surovi ruski
mafijaš sklon “tough guy” monolozima... Niko od glumaca nema baš
puno posla, većina deluje kao da spava dok glumi, dok neki od njih
užasno foliraju što se tiče akcenata i svega ostalog. U pitanju je
klasičan B film, pa ni očekivanja nisu previsoka.
Kada bi se autori
držali toga, ovo bi bilo još i pristojno, tipična žvakaća guma
za oči i mozak. Cage ne bi previše glumio, akcija bi bila “over
the top” i zabavna i film bi se posle jurnjave i konačnog obračuna
priveo kraju. Umesto toga, autori su rešili da pokažu ambicije, pa
puštaju glavnog glumca da glumata, i još pride ubacuju potpuno
neočekivan, ali zato ništa manje besmislen “plot twist” pred
kraj, te pokušavaju da zaigraju na tu kartu. U konačnici uspevaju
samo da pokvare ionako mršav utisak.
Tokarev će
svoju priliku svakako tražiti na video tržištu, jer sa ovako
slabim kritikama i zaobilaženjem američkih “mainstream” medija
u bioskopima nema gotovo nikakvih šansi. Iskreno, možda nismo
očekivali vrhunsku umetnost, ali Tokarev ničim ne pravda
relativno visok budžet za jedan B film. Cage je jedino veliko ime,
efekti su prisutni i mnogo ih je, ali nisu svi vrhunski, a nisu ni
svi baš najuspeliji. Reditelj Cabezas ima referenci u španskim i
argentinskim žanr-filmovima i nada se karijeri hollywoodskog
tezgaroša, a scenaristički dvojac stoji iza kontroverznog Gialla
i još nekoliko žanr-filmova. Usput, Tokarev je izašao u
pogrešno vreme, finansijski bi mnogo bolje prošao da je izašao sa
ostatkom đubreta u januarskom terminu.
No comments:
Post a Comment