kritika preuzeta sa www.fak.hr
2013.
režija: Calin Peter
Netzer
scenario: Calin Peter
Netzer, Razvan Radulescu
uloge: Luminita
Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Natasa Raab, Ilinca Goia, Florin
Zamfirescu, Vlad Ivanov
Pozitia copilului
je film koji zahteva podrobnu analizu, iako se čini da je u pitanju
tipičan rumunski festivalski film. Stil je tu, kamera iz ne baš
najmirnije ruke, duge kadar-sekvence, mnogo priče i malo dešavanja.
Tu su i tipični motivi: klasne razlike, težak život, birokratija i
korupcija. Tu je i ekipa, ko-scenarist i redatelj Calin Peter Netzer
možda nije prethodno bio mnogo poznat, ali je svakako tipičan autor
sa bukureštanske akademije, a može da se osloni na pisanje prvog
scenarista rumunskog novog vala Razvana Radulescua i na all star
postavu rumunskog glumišta (ovde ih predvodi maestralna Luminita
Gheorghiu). Pozitia copilului nam ipak donosi nešto
kvalitativno novo kada je u pitanju rumunski film.
Već sam naslov je
višesmislen i može se različito prevesti. U Hrvatskoj je igrao pod
naslovom Poza djeteta, u Srbiji pod naslovom Uloga deteta,
a može se još prevesti i kao Stav deteta, i nijedan od tri
prevoda nisu netačni. U pitanju je kompleksan film koji objedinjava
lične stavove i traume svojih likova, sa stavovima, traumama i
praksama modernog rumunskog društva, pritom nalazeći veoma fini
balans i izbegavajući zamke generičnosti sa svih strana.
U prvoj sceni vidimo
Corneliu (Gheorghiu) kako olajava nekog Barbua (Dumitrache) svojoj
prijateljici, rođakinji ili čak sestri (Raab). Obe žene su fino
obučene, sa finim manirima, i jasno je da su pripadnice visokog
društva, sa svim mogućim vezama, poznanstvima i privilegijama.
Cornelia se žali da joj se taj Barbu ne javlja, da je izbegava i na
trenutak to sve zvuči malo previše intimno i prisno, kao da bi joj
bio ljubavnik. Na to joj sugovornica odgovara da je trebala imati
dvoje, pa bi na jedno mogla da se pouzda, i shvatamo da joj je Barbu
sin. Ovo otkriće je verovatno šokiralo zapadnu publiku, ali mi
Balkanci smo sinovi upravo takvih majki-lavica koje se brinu za nas.
Posebno kada nam to ide na živce.
A jasno je da je
Cornelia prilično “nosata” mama i da je sinovljeva normalna
reakcija da mu takav stav ide na živce. Kada sama ne špijunira, ona
će poslati kućnu pomoćnicu, a zanima će je šta se dešava u
stanu, da li Barbuova cura kuha i posprema, ima li nekih novih
radova, pa čak i šta Barbu čita, jer mu je majka kupila dva,
možete misliti, nobelovca.
Radnja filma, odnosno
sled događaja se ubrzava tek kad Barbu skrivi užasnu prometnu
nezgodu i ubije četrnaestogodišnjaka koji je pretrčavao cestu.
Majčin prvi instinkt je da ga zaštiti, bilo da je on kriv ili nije,
pa ide odmah u policijsku stanicu, brblja u mobitel, zove ove i one,
od doktora preko advokata do tužioca i šefa policije. Zanimljivo,
Cornelia se o svom sinu izražava kao o “dečku” ili “malom”,
i zamišljamo da je možda u pitanju neki brucoš na nekom privatnom
fakultetu, balavac kojem mama i tata ionako sve rihtaju. Tu u
policijskoj stanici prvi put vidimo Barbua, starog indisponiranog
konja od preko 30 godina kako preko volje sastavlja izjavu i sprema
se da ode na pretrage krvi, dok majka preuzima kontrolu. Jasno nam je
da je u pitanju patologija.
Film dalje odlazi u
smeru studije karaktera i njihovih postupaka. Dominantna
majka-zaštitnica neće prezati ni od čega da sinu pomogne, jer
situacija je ozbiljna, a on je njoj jedina nada, uteha i spas.
Razmaženi sin će se instinktivno braniti od toga, nesposoban da
bilo šta sam uradi, ali principijelan jedino da ne želi majku u
svom životu, barem ne u toj meri. Otac (Zamfirescu) i sinovljeva
cura (Goia) će se držati po strani od takve nezdrave dinamike,
nemajući hrabrosti da je ikako prekinu. Ovde treba napomenuti da
nema klizanja u patetiku ili jeftinu psihoanalizu, edipove komplekse
i slična instant-objašnjenja.
Po drugoj strani, film
ispituje rumunsko društvo, od ustaljenih problema poput korupcije ne
samo zvaničnih institucija, nego i privatnih lica, kao što je
svedok nesreće (Ivanov) koji je u jednoj sjajnoj sceni spreman da
promeni iskaz za određenu količinu novca, pa sve do odnosa među
oštro podeljenim klasama. Međutim, ni tu nema skretanja bilo ka
trileru o pravdi i nepravdi, bilo ka socijalnoj drami ili moralnoj
pridici.
Ono zbog čega je
Pozitia copilului veoma poseban film je prikaz kako klasna
pripadnost utiče na samu ličnost, na rasuđivanje i prioritete.
Atipično za rumunsku kinematografiju, ovde društvo posmatramo s
visoka, očima Cornelie, a ne očima nekog običnog čoveka. Jasno
nam je da njena perspektiva nije pouzdana i da svoje ambicije
pokušava da iživi kroz sina, koji je za nju prepametan i bezgrešan
iako “ne voli svoju majku”, i šta je to dete imalo da pretrčava
cestu usred noći. Ona je zaista uverena da njen život i naročito
život njenog sina vredi više nego život nekog dečka iz
prigradskog naselja. Njeno ludilo kulminira u poslednjoj sceni kada
roditeljima pokojnom dečka govori o tome koliko je njen sin dobar i
sjajan. Da nije tragično, bilo bi farsično.
Jednako tako, sva
Barbuova nesposobnost je samo reakcija na majčino petljanje u sve
što je se ne tiče. On je produkt njenog odgoja, iako možda nije
uveren u svoju posebnost i nedodirljivost, svejedno je svestan da će
od svoje majke dobiti sve, čak iako joj ne ukaže ni mrvicu
poštovanja. Njih dvoje su udžbenički primer za dve generacije
tranzicionih bogataša: one gramzive i sposobne koji su dograbili sve
što su stigli koristivši sve rupe u sistemu, iako Cornelia i muž
joj nisu nikakvi tajkuni, nego prosto ugledni profesionalci, i onu
drugu generaciju indisponiranih, nesposobnih, neodraslih maminih i
tatinih sinova, iako Barbu možda i ne bi bio tako nesposoban i
nedorastao kada bi imao makar malo uticaja na vlastiti život. Tužna
je istina da će on ostati sa Stavom deteta, u Pozi deteta
i Ulozi deteta.
No comments:
Post a Comment