2013.
scenario i težija: Ti
West
uloge: AJ Bowen,
Kentucker Audley, Joe Swanberg, Amy Seimetz, Gene Jones
The Sacrament je pravi horor, ali u njemu nema
puno žanrovskih standardnih strašila poput vanzemaljaca, duhova,
vampira ili psihopata sa noževima. I to je malo neobično, jer
kreativni tim iza filma sačinjavaju dva veoma žanrovska autora: Ti
West, ljubitelj žanrovskih pulp klasika iz 70-ih koji se u svojim
filmovima uglavnom fura na retro i Eli Roth, ljubitelj ekstremnog
nasilja i jedna od najvećih “torture porn” faca. The
Sacrament ne liči na nešto što bi bilo koji od njih, a još
manje zajedničkim snagama snimili.
Pred nama je inteligentan i promišljen materijal
snimljen u mockumentary / found footage tehnici koji jedan stari i
poznati stvarni događaj (masovno samoubistvo u Jonestownu) od pre 35
godina dovodi u moderni kontekst. Iako je priča uglavnom poznata iz
informativnih medija, filmskih adaptacija i sa “true crime”
kanala, a tehnička sredstva skoro iscrpljena, The Sacrament
je izuzetno zanimljiv film, jedan od retkih u kojima je to što priča
toliko bitno da je moguće skoro potpuno zanemariti objektivne mane,
rupe u priči i odsustvo elementarne logike.
Link između stvarnog događaja i mockumentary
tehnike je stvarno postojeća medijska kuća Vice, poznata po
neobičnom i subjektivnom novinarskom pristupu zvanom “immersion”
(što bi se slobodno dalo prevesti kao uživljavanje). Radi se o
pristupu veoma subjektivnom (skoro nalik na gonzo), gde se stav i
lični doživljaj postavlja u centar, i na osnovu toga se traže
činjenice kojima se to potkrepljuje. To saznajemo na uvodnim
karticama.
Naravno, tu ima tipičnog monologa (“svega sam
se nagledao, ali ovo još nisam video”) i post-festum snimaka koji
nam pravi “spoiler” da nećemo gledati baš nađene snimke. Naš
protagonista i narator je novinar Sam (Bowen) koji istražuje priču
koju mu je nabacio fotograf Patrick (Audley). Radi se o Patrickovoj
sestri Caroline (Seimetz) koja se priključila zatvorenoj hrišćanskoj
komuni ne bi li se skinula sa dopa. Štos je u tome što je komuna
previše zatvorena da bi se smatrala bezopasnom, a i nedavno se
preselila negde sa Juga duboko u prašumu Južne Amerike. Sam
prihvata da to istraži, sa njim i Patrickom ide i kamerman Jake
(Swanberg).
Stvari ne deluju nimalo prijateljski kad konačno
stignu do ranča. Ima nekoliko punktova sa naoružanim stražarima,
meštani komune nisu raspoloženi za razgovor i izbegavaju kameru, a
sa razglasa se čuje autoritativni muški glas. Sva sreća pa
Caroline izgleda dobro i zdravo, vesela je i nudi se da upozna goste
sa vođom sekte, misterioznim Ocem (Jones). Ubrzo zatim se i neki od
lokalaca otvore i govore o tome kako su u komuni našli sreću ne
samo iz religijskih razloga, nego i u pokušaju da naprave jedan
novi, ekološki osvešćen, egalitarni i održivi ekonomski sistem.
Suprotni utisci su znak za alarm.
Otac će se pokazati kao jedna od onih tipičnih
američkih mitskih figura (od prodavaca zmijskog ulja do propovednika
u There Will Be Blood), sa južnjačkim akcentom, veoma dobro
osmišljenom pričom koja liči na “no nonsense” pristup. Svako
pitanje će okrenuti i poentirati na tome da je komuna jedini mogući
pasivni i pacifistički odgovor na imperijalizam, siromaštvo,
korupciju i rasizam u modernoj Americi. Kao i cela ta komuna, i Otac
je vrhunski sumnjiv lik, koji u jednom trenutku pokušava da obrlati
goste, a u drugom im polu-otvoreno preti.
Kroz nekoliko narativnih rupa, film će skrenuti u
tipični “found footage” klip sa neurotičnom kamerom iz ruke,
jurnjavom i bežanijom, a sve će kulminirati slabo objašnjenim
sukobima i samoubistvom. Ključni lik za razumevanje je Otac, ali
mnogo toga oko njega nije objašnjeno. Je li on zaista veruje u svoje
propovedi ili je samo prodavac magle? Je li masovno trovanje
planirano i sa kojom namerom?
Kamera je efektna, a kvalitet slike je
profesionalan, za šta su iskorišćene pozadine likova (novinari i
fotografi), a montaža fluidna, tako da sve zaista izgleda kao
kvalitetno novinsko istraživanje. Gluma je isto na visokom nivou, a
Gene Jones se u tome posebno ističe. Istina, on ima najviše
kvalitetnog teksta i materijala za odigrati, dok su ostali likovi
uglavnom jednodimenzionalni. Nevolje u dramaturgiji i logičkom
povezivanju su tu, i to čini potencijalno ubistvenu kombinaciju ako
je priča toliko poznata, ali ovde, začudo, ne smetaju mnogo.
The Sacrament je inteligentan film, iako ne
preterano inovativan i ambiciozan. Jedna njegova prednost je
aktuelnost, iako priča priču staru 35 godina. Autori pravilno
povezuju krize kapitalizma onda i sada, bazično je to ista, ciklična
stvar, i upozoravaju na fatalnu privlačnost harizmatičnih diktatura
i lepo sročenih zabluda. Komuna u filmu je nepoverljiva prema
strancima kao kakvo fašističko društvo, dok je njen svakodnevni
život, pa... komunistički u kojem svako radi koliko može i uzima
koliko mu treba.
Ali oprez: nijedno nazovi egalitarno društvo nije
potpuno jednako. O tome je pisao Orwell u briljantnoj Životinjskoj
farmi (“sve životinje su
jednake, ali su neke jednakije od drugih”), a i imali smo
prilike da se kroz istoriju uverimo. Takvi eksperimenti na nivou
celih država (Kulturna revolucija u Kini, Pol Potov režim u
Kambodži) su znali da odnesu na milione ljudskih života. Svaki
totalitarni sistem ima Vođu, poluge sile i masu. Pomislite o tome
kada poželite da se pojavi neko i sredi stvari.
Kao prilog za odbranu demokratije od svih
uzurpatora, The Sacrament ima moju apsolutnu preporuku.
No comments:
Post a Comment