tekst preuzet sa www.fak.hr
2013.
scenario i režija:
Jeremy Saulnier
uloge: Macon Blair, Amy
Hargreaves, Devin Ratray, Kevin Kolack, Eve Plumb, David W. Thompson,
Brent Wezner, Stacy Rock, Sidne Anderson
Na prvi pogled se čini da se filmovi poput Blue
Ruin pojavljuju relativno često u poslednje vreme, te da su tema
i “setting” arhetipski. Tema je dugotrajna, lančana krvna osveta
u familijarnim svađama (nešto što percipiramo kao tipično za
polu-plemenska društva je sasvim uobičajena pojava u Americi).
Okruženje je, očekivano, “backwoods”, primitivna ruralna zabit.
Pa ipak Blue Ruin je poprilično jedinstven
film, snimljen sa veoma skromnim budžetom uz pomoć kickstartera,
nagrađen na festivalima (nagrada FIPRESCI u Cannesu prošle godine
je najzvučnija od njih) i hvaljen od strane renomirane filmske
kritike. U pitanju je drugi film Jeremija Saulniera, nakon
horor-komedije Murder Party (2007), te njegova druga saradnja
sa njegovim školskim drugom, relativno nepoznatim glumcem, ovde
sjajnim Maconom Blairom. Jeremy Saulnier je inače poznatiji kao
direktor fotografije u filmovima nešto poznatijeg indie reditelja
Matthewa Portfielda, a tu poziciju je zadržao i u Blue Ruin.
Bez potrebe za prevelikim naglašavanjem, film je maestralno
snimljen, kadrovi su savršeno odmereni, neopterećeni nepotrebnim
detaljima, neki bi rekli čak praznjikavi. Idealna fotografija je
dopunjena sjajnim izborom muzike i na momente preglasnom tonskom
shemom ambijentalnih zvukova.
Ono što je u filmu posebno je protagonist Dwight
(Blair), čovek koji nije ni izraziti pravednik visokih principa, ni
akcioni heroj koji je došao da šutira dupeta i žvaće žvake (a
nestalo mu je žvake), ni sasvim običan čovek koji je odjednom
poludeo i krenuo na osvetnički pohod. Dwight je čovek sa opsesijom,
potpuno sebičnom, planom koji je zacrtao i kojeg se drži, ma koliko
ništa dobro od toga ne može ispasti. On je povučen, asocijalan,
rešen, na momente iznenađujuće vešt i snalažljiv, na momente
iznenađujuće zbunjen. On je ubica-amater, ne ludak ili idiot. On se
menja i evoluira, a opet ostaje isti. Relativna zamerka je da ostali
likovi nikada ne izlaze iz dvodimenzionalnih okvira, ali to je manje
važno. Takvi kakvi su, imaju svoju funkciju u priči, a koliko ih
Dwight poznaje, toliko ih poznajemo i mi.
Dwighta prvi put vidimo kao beskućnika neuredne
kose i duge brade koji provaljuje u nečiji dom da bi se istuširao,
pa beži u panici kada se domaćini vrate ranije nego što ih je
očekivao. Hrani se i oblači iz kontejnera, skuplja ambalažu,
prodaje, a novac čuva u automobilu (naslovni plavi krš) u kojem
živi. Možemo pretpostaviti da, kao i većina beskućnika, nije
rođen na ulici, nego ga je život na neki način izneverio. Taj uvod
prolazi i kao studija karaktera, i kao uvod studiju beskućništva,
ali mi o Dwightovoj pozadini do tada vrlo malo znamo.
Sve se menja kada ga prijateljski nastrojena
policajka obaveštava da će ubica njegovih roditelja biti pušten na
uslovnu slobodu. Dwight više nije benigni gubitnik, on postaje čovek
usmeren na osvetu koji ne preza ni od čega, koji će ukrasti novi
akumulator i pištolj iz tuđeg automobila, koji će pratiti i
sačekati svoju lovinu. To prvo ubistvo je nevešto i prljavo, i
jasno je da se Dwight ravnao impulsima i nije baš sve temeljno
isplanirao. Nema pojma šta će i kako će posle, a usput izgubi i
ključ od svog auta i jedva uspe da se izvuče iz neugodne situacije.
Jasno je da je neiskusan, da nije ubijao ranije.
Dok uspe da stigne do svoje sestre Sam
(Hargreaves), Dwight više ne izgleda kao beskućnik nego kao
zbunjeni preplašeni sredovečni čovek obučen u dosadnu odeću. I
tu malo više saznajemo o tome kome se Dwight zapravo osvetio, da je
u pitanju tipična “hillbilly” kriminalna familija koja će pre
sama terati osvetu nego što će pozvati policiju. Dwight zna da mora
da pobije celu familiju, jer u suprotnom njegovi bližnji nisu
sigurni. Zato će se obratiti na pomoć jedinom prijatelju na koga
može da računa, bivšem vojniku po imenu Ben (Ratray), sada
usamljeniku sa pozamašnom kolekcijom oružja. Dwight će se
potruditi da ga ne uvuče preduboko u svoj sukob, ali ponekad je to
neizbežno...
Neverovatno je koliko često Blue Ruin
menja svoj ton, a istovremeno ostaje fluidan. Počinje kao socijalna
i psihološka studija, prelazi u triler osvete sa akcijskim scenama
koje se pojavljuju retko, ali su zato napete i prljave. Celi
pod-zaplet u kojem Dwight pokušava da se oslobodi strele u nozi
kritičari nazivaju crnohumornim, valjda zato što su navikli na to
da akcioni heroj sav izrešetan otrči do sigurnog skrovišta. Meni u
Blue Ruin nema mesta za humor, čak i jedna Benova rečenica
koja bi negde drugde sjajno funkcionirala kao one-liner (“That's
what bullets do”), ovde je samo brutalno realna. Na veoma suptilan
način Blue Ruin prema kraju postaje i ostaje komentar
današnje Amerike, agresivne, pune oružja, željne krvi i osvete.
Samo obratite pažnju na to koliko je oružja u
filmu i kakvog sve tu oružja ima. Obratite pažnju da većina likova
verovatno zna napamet specifikacije svih desetak pušaka koje
poseduje. Da pored vatrenog oružja seva i hladno, ovakvi i onakvi
noževi, pa čak i samostrel. Blue Ruin slika onu Ameriku XXI
stoleća o kojoj povremeno slušamo u vestima, Ameriku u kojoj su
pucnjave po školama, bioskopskim sala i ulicama redovna pojava. Onu
Ameriku u kojoj je ubijanje i industrija i familijarni zanat. Onu
Ameriku iz koje je najuren Piers Morgan kada je ukazao na to da je sa
toliko oružja Sandy Hook više pravilo nego izolirani incident.
Dwightova sestra Sam će u filmu biti jedini glas
razuma. Njena replika “Oprostila bih ti da si lud, ali nisi. Ti si
samo slab.” pogađa u centar. Osveta i agresija su znak slabosti. I
to one slabosti koja se sama sobom hrani i reciklira. Pa ipak Blue
Ruin nije neka “new age” nenasilna hippie mantra o praštanju
i nenasilju. Nasilje u filmu je gadno, ali napeto. I u nasilnom
okruženju neizbežno.
No comments:
Post a Comment