2014.
režija: Kenneth
Branagh
scenario: Adam Cozad,
David Koepp (na osnovu likova Toma Clancija)
uloge: Chris Pine,
Kenneth Branagh, Keira Knightley, Kevin Costner, Mikhail Baryshnikov
Koliko god neki serijal
knjiga bio komercijalno uspešan, od filma snimljenog po bestselleru
se očekuje još veći komercijalni uspeh. To uglavnom stoji, stvar
je prosta: ko čita plitke bestsellere, pogledaće i filmove po njima
jer takvi filmovi zahtevaju još manje koncentracije nego čitanje.
Primera radi, Bond filmovi se još uvek rado gledaju, a ime Iana
Fleminga je manje ili više komad trivije. Sa druge strane, treba
biti potpuni bilmez pa zajebati The Da Vinci Code, ali i to je
ne samo moguće, to se desilo.
Tom Clancy i njegova
petparačka patriotska literatura su svakako materijal za jednu
književno-filmsko-ekonomsku analizu. Nesumnjivo, Clancy je popularan
i dobro prodavan autor i umro je kao veoma bogat čovek. Imao je nos,
pa je prodavao svoja prava čak i kompjuterskim kompanijama, a
Rainbow Six igrice su obeležile jedno vreme. Za film je
najznačajniji kao autor romana o CIA-inom agentu Jacku Ryanu, a
četiri romana su već ekranizovana. Tu priča dobija jedan čudan
“twist”: Jacka Ryana su već odigrala trojica glumaca (Alec
Baldwin, Harrison Ford i Ben Affleck), a pauza između trećeg i
četvrtog filma je trajala skoro deset godina. Filmovi su varirali u
stilu i tonu, pa se teško može govoriti o franšizi. Stoga mi se
čini da je peti film o Jacku Ryanu temeljni “reboot” i poslednji
pokušaj da se od Ryana stvori nekakva franšiza.
Meni je osobno najviše
odgovarao Alec Baldwin kao “zeleni” analitičar bez ikakvog
iskustva na terenu koji se plaši svega, a i The Hunt for Red
October je nekako najbolje pogađao duh vremena – kraj hladnog
rata i početak raspada sistema. Harrison Ford je Ryana igrao u već
lagano shizofrenim, ali zabavnim akcionim filmovima Patriot Games
i The Clear and Present Danger čiji su negativci bili
katolici – IRA i kolumbijski karteli. The Sum of All Fears
mi nije privukao pažnju, pogledao sam ga jednom na televiziji, i to
istovremeno čitajući novine.
Jack Ryan: Shadow
Recruit nedvosmisleno pravi odmak od prethodnih filmova: za njega
su iskorišćeni samo Clancijevi likovi, ali scenario nije adaptacija
romana, nego je nanovo napisan. Vreme dešavanja je prebačeno u
post-9/11 svet, prvi draft je obećavao globalni finansijski triler
smešten u Dubai, ali je naknadno prebačen u Rusiju, što se i vidi
po ne baš glatkom i jasnom scenariju. Rupe u priči su veličine
omanjeg slona, mehanizmi zavere veoma ofrlje i neuverljivo
objašnjeni, ali film je manje ili više akcioni, pa logika tu igra
sporednu ulogu.
Dakle, Jack (Pine) je
napustio doktorske studije ekonomije kada su se Arapi zakucali u
Bliznakinje i prijavio se u marince. Godinu i po kasnije, Jack
preživi helikoptersku nesreću i završi u bolnici, paralizovan. Tu
će upoznati doktorku Cathy (Knightley), ali će i biti zavrbovan od
strane Harpera (Costner) da izgradi karijeru kao CIA-in finansijski
analitičar zadužen da prati sumnjive transakcije kojima se
finansira terorizam.
Deset godina kasnije,
Jack će nabasati na gomile ruskih kompanija u vlasništvu tajkuna
Cherevina (Branagh) i njihove sumnjive transakcije. Sve u svemu, Rusi
planiraju da sruše američki ekonomski sistem pomoću simultanog
monetarnog i terorističkog udara (kako i zašto, nije mi
najjasnije), a Jack mora u Moskvu da sasluša Cherevina.
Deo u Moskvi je i
ponajbolji, iako na momente generički i naivan, jer prepliće
špijunsku priču sa sasvim solidnim akcionim scenama i budi uspomene
na zlatno doba Bond filmova. U Moskvi će se dogoditi i jedina
pamćenja vredna dijaloška scena između Knightleyeve i Branaghe u
kojoj oni pričaju o ruskom romantizmu. Razgovor je pretenciozan i u
konačnici bedast, ali ima iskrenosti u tome da se Branagh makar na
trenutak vrati u svoj element intelektualca. Nakon Moskve, film
postaje tipična dosadnjikava utrka sa vremenom sa brzim konfuznim
monolozima (glasno razmišljanje pod stresom) i ispucavanjem pojmova
u redu tek malo uređenijem od slučajnog.
Prvi utisak je da film
u svakom pogledu deluje kompozitno. Producenti su angažovali
reditelja koji je poznatiji po svom “shakespearijanskom” opusu
nego po spektaklima, iako se i u tom svetu snalazi (Thor).
Scenario je budžen i prepravljan i zatrpan klišejima iz drugih
filmova.
Glumci nisu baš
najbolje odabrani. Chris Pine je u redu kao mladi Jack Ryan, iako
svom liku ne daje neki očiti pečat. Kevin Costner je prilično
uverljiv kao veteran i glavešina i, što je najvažnije, dokazuje da
se na njega kao glumca može ponovo računati. Kenneth Branagh je sam
sebi dao ulogu možda iz ego-tripa, a možda i iz krajnje nužde i
sve vreme deluje kao da mu je mesto u nekom drugom, boljem filmu, ali
se istovremeno sjajno zabavlja kao zlikovac iz Bonda. Kiera Knightley
je očita greška, lik joj je plitak i jednostavan, a ona je glumica
za drugačije filmove, pa u velikoj meri radi “planking”, odnosno
glumi kao daska. Jedan mali dragulj je baletan Mikhail Baryshnikov u
cameo ulozi visokog funkcionera u Kremlju.
Iako neujednačen i
ultimativno trashy uradak sastavljen iz dostupnih, ali ne nužno
najboljih sastavnih delova, Jack Ryan: Shadow Recruit nije
strašno loš film. Akcione scene su napete, špijunski triler zaplet
radi svoj posao i film nije dosadan. Najčudnije od svega je to što
je u silnim budženjima i petljanjima Hollywood nekako opet pogodio
duh vremena. Novi hladni rat je već izbio i vodi se ekonomskim
sredstvima, a prathodni je još uvek u živom sećanju. Sasvim je
moguće da nismo videli sve od Jacka Ryana, i možda će baš taj lik
postati američki odgovor na Jamesa Bonda.
No comments:
Post a Comment