2013.
režija: Richard Ayoade
scenario: Richard
Ayoade, Eli Korine (po romanu F.M. Dostoyevskog)
uloge: Jesse Eisenberg,
Mia Wasikowska, Wallace Shawn, Noah Taylor, Yasmin Paige, Sally
Hawkins, Rade Šerbedžija, James Fox, Cathy Moriarty, Kobna
Holdbrook-Smith
Velikan književnosti
Dostoyevski, na sreću, nije doživeo oko 200 priznatih filmskih i
televizijskih ekranizacija njegovih dela. Većinom su to bili filmovi
koji nisu uspeli da uhvate dubine izvornog književnog dela, a neki
od njih nisu ni pokušavali. Njegova ranija novela Dvojnik
nije toliko poznata, a stilski je najbliža gogolevskoj satiri. Do
sada nije imala priznatih ekranizacija, mada se u Bertoluccijevom
filmu Partner navodi kao inspiracija, a kontekst je pomeren iz
carske Rusije u Italiju 60-ih koju potresaju društvena trvenja i
studentski protesti.
Ekranizacija Richarda
Ayoadea ima još pomereniji kontekst, reklo bi se vanvremenski,
dizajniran kao retro-futurizam. U pitanju je očita distopija, mogu
se iščitati uticaji Orwella i Kafke, a vizuelno su najprisutniji
Brazil Terrija Gilliama, The
Trial Orsona Wellesa i nezaobilazni Lynch. Filmski uticaji
tu ne prestaju, naprotiv. Pažljiv gledalac će primetiti kadrove iz
još nekoliko antologijskih filmova. Očito je da se dosta polagalo
na stil, i on je zanimljiv, klaustrofobičan, distopičan, a tonovi
su ekstremno tamni. Ono što se postavlja kao pitanje je koliko je
supstance u tom silnom stilu. Odgovor bi bio: vrlo malo.
Iako prolazi kroz sve
važnije tačke radnje originalnog romana, film The Double je
samo veoma slobodna interpretacija. Kod Dostoyevskog je najznačajniji
bio momenat negativne selekcije kadrova, laktarenja i korupcije u
najširem smislu te reči u nabubreloj birokratiji koja je sama sebi
cilj. Ovde je birokratija prisutna, ali više apsurdna i groteskna
nego opasna. Ton koji se menja od komedije apsurda do tragedije je
zanimljiv, ali već viđen. Otprilike kao i vizuelni paket u koji je
film umotan.
Priča prati Simona
(Eisenberg), kukavnog službenika na obradi podataka u jednoj velikoj
firmi kojom upravlja strašni i autoritarni Pukovnik. Simon je mekan,
povučen, skoro neprimetan, toliko da skoro nije osoba. Vratar ga ne
prepoznaje posle 7 godina redovnog i vrednog rada, šef (Shawn) mu
ponavlja da je inertan i bez inicijative čak i kad to ne može biti
dalje od istine, a koleginica Hannah (Wasikowska) koja radi u
odeljenju za kopiranje ga ne primećuje, iako je on u nju zaljubljen.
Simonov život se može nazvati nesadržajnim, ali ipak na granici
podnošljivog. A onda će sresti svog dvojnika.
To je James, fizički
identičan Simonu (iako se niko ne trudi da tu sličnost primeti),
ali potpuno drugačiji i kao ličnost i po nastupu. On je prodoran,
zavodljiv, napadan, sklon svaljivanju posla na drugog i otimanju
tuđih zasluga, kad treba poltron, a kad treba siledžija. I naravno
da je zanimljiv ženama, pa će Hannah pasti na njegove čari. James
će prvo uzeti Simona u svoje okrilje, ili to samo tako deluje, da bi
do razlaza vrlo brzo došlo. Pred Simonom su dva puta: izludeti zbog
napadnog dvojnika koji slobodno raspolaže njegovim radom, ali i
životom, ili se promeniti i preduzeti nekakvu akciju.
Za razliku od romana, u
filmu sukob na poslu igra manju ulogu, tako da je potencijal za
paljbu po kancerogenoj prirodi birokratije sveden na minimalan. Tome
doprinosi komično-apsurdni ton koji je manje ili više konstantan.
Uparen sa klaustrofobičnom scenografijom sastavljenom od “cubicle”
kancelarija i mračnom fotografijom, apsurdni dijalozi evociraju
uspomene na Brazil, ali se ispostavljaju kao interna šala.
Centralna tačka sukoba dvojnika je Hannah, dakle lični inters. Iako
takvo izmeštanje ima svojih prednosti i donosi nekoliko veoma
zanimljivih scena, film se zbog toga spušta na nešto plići nivo. A
to se opasno kolidira sa porilično teškim simbolizmom i brojnim
citatima koji su posvuda u filmu.
Dvojnici i dvojništvo
su večita filmska i ne samo filmska tema, pa tako The Double
ulazi na nezgodan teren. Direktna ovogodišnja konkurencija mu je
Enemy Denisa Villeneuva, takođe jedna slobodna interpretacija
literarnog dela. Tamo gde se The Double poigrava sa
retro-futurizmom i pokušajem razrađenije socijalne priče, Enemy
se drži sporog trilera o krizi identiteta.
Srećom, glumci su
savršeno pogođeni. Eisenberg se sjajno snalazi u dvojnoj ulozi,
odvajajući Jamesa i Simona pomoću držanja i mimike. Ipak, u tome
mu dosta pomažu i uglovi kamere, pa ta transformacija nije tako
upečatljiva kao kod Gyllenhaala u Enemy, ali je svejedno
veoma dobra. Mia Wasikowska se malo odlepila od “typecasta”
sjebane devojčice i krenula u pravcu sjebane devojke, možda čak i
sjebane žene. Pored njih dvoje i cele galerije uvrnutih epizodnih
likova, pažljivo oko gledaoca će primetiti i svu silu poznatih
britanskih glumaca u sasvim malim cameo ulogama.
Konačni utisak je
polovičan. The Double je film bez puno napetosti, a sukob
između dvojnika je hektičan i naprasan, umesto izgrađen.
Simbolizam deluje nabacano, a komentar bilo koje vrste je utišan do
krajnje granice. Sve u svemu, The Double deluje veoma
artificijelno. Od toga je patio i Gilliamov najsvežiji film The
Zero Theorem, još jedan pokušaj buđenja uspomena na Brazil.
Ako je za utehu, sva je prilika da su se autori (britanska zvezda u
usponu Ayoade i Eli Korine, mlađi brat dosta poznatijeg Harmonyja)
zabavljali smišljajući gde će šta ubaciti i izmeniti, a i da su
se glumci zabavljali izgovarajući apsurdne replike. Ali to vrlo malo
znači nama gledaocima. Od silne elaboriranosti, The Double je
ostao hladan, distantan, zatvoren art film koji je sam sebi svrha.
No comments:
Post a Comment