2013.
scenario i režija: Ron
Krauss
uloge: Vanessa Hudgens,
Brendan Fraser, Rosario Dawson, Stephanie Szostak, James Earl Jones,
Ann Dowd, Emily Meade
Gimme Shelter je
jedan od onih filmova koji je podelio kritiku na relativne
zagovornike i oštre kritičare, ali i jedni i drugi se vode
pogrešnim osećanjima. Oni kojima se film donekle svideo će
najčešće u prvi plan izbaciti potresnost njegove (manje ili više
istinite) priče, dok će kritičari uglavnom navoditi propagandu iza
te priče. Gimme Shelter je, naime, socijalna priča o trudnoj
tinejdžerki beskućnici ispričana iz ugla religiozne desnice.
Glavna junakinja se
zove Agnes, ali preferira da je zovu Apple. “Punchline” za to će
doći na kraju filma, ali je predvidljiv i ljigav od samog početka.
Igra je Vanessa Hudgens, potpuno lišena svakog glamura svojih ranih
disneyevskih dana. Apple u prvoj sceni seče svoju dugu kosu i beži
iz stana svoje pijane, drogirane i nasilne majke June. Nju pak igra
Rosario Dawson, koja je jednako tako lišena svoje zanosne lepote i
opremljena žutim zubima kojima je mesto na nekakvom horor kostimu.
Apple će pobeći kod svog biološkog oca Toma (Fraser) od kojeg ima
sam jedno jedino pismo. Kako zna njegovu trenutnu adresu u predgrađu
ostaje u domenu enigme. Tom će biti zatečen, ali će svoju
napuštenu kćer primiti pod svoj krov, ali stvari ne stoje tako
simpatično sa njegovom ženom Joannom (Szostak), karikaturom snoba
iz predgrađa koja se iskreno gadi klošarskog đubreta u svojoj
dnevnoj sobi. Dodajmo tome i da Apple ima veoma nezgodan karakter, da
je ranjiva, svadljiva i agresivna, te da nikada nije imala
prijatelje. Pomislite na uličnu verziju Lisbeth Salander iz Milleium
trilogije, i nećete biti daleko od suštine stvari.
E, sad, naravno da bi
Apple mogla da se sredi, smiri i nauči osnovnim manirima, ali njen
problem je veći od toga. Ona ima 16 godina i trudna je, a blazirani
tata i maćeha sigurno ne žele klošarsko kopile pod svojim krovom.
Zato će maćeha zakazati abortus. Apple će, pogođena slikom sa
ultrazvuka, pobeći od njih dvoje, nazad na ulicu, dok je niz
neprijatnih situacija i kriminalnih dela ne dovede u bolnicu. Tu će
upoznati dobrog sveštenika (Jones), koji će je uputiti na sklonište
za trudne maloletne beskućnice...
Gimme Shelter
jeste priča o Apple, ali ona ne priča tu priču iz svog ugla. Priča
je ispričana iz ugla direktorke skloništa i humanitarne radnice
Kathy (Dowd), koja čak i dobija intro pre nego što se pojavi na
sceni. Sveštenik priča o njoj i pokazuje na njenu sliku sa Ronaldom
Reagom i majkom Terezom, pokazujući moralne potporne tačke filma:
hrišćanstvo i republikanstvo. “Sistem”, odnosno državni aparat
je neprijatelj, jer je nesposoban ili ga nije briga, a spas je
privatnim, dakako hrišćanskim, fondacijama i projektima. To se
posebno dovodi u vezu sa likom June koja se pojavljuje tu i tamo kako
bi napravila sranje, koja je ujedno i sama prošla kroz sistem, ali
ga i iskorištava. Ona dominantno govori Apple o količini socijalne
pomoći koje će dobiti kad Apple rodi. Ali Apple ne popušta i
radije ostaje u domu sa veselim hrišćankama, što će od nje
konačno načiniti pristojno ljudsko biće.
Producenti i reditelj
su napravili jednu izuzetno pametnu odluku i fotografiju i montažu
su poverili standardnim saradnicima braće Dardenne, pa film na
vizuelnom planu savršeno oslikava socijalni okoliš priče.
Potrudili su se i što se tiče izbora glumaca. James Earl Jones i
Ann Dowd svoj tekst izgovaraju ležerno i sa osećajem i uverljivi
su. Brendan Fraser se solidno nosi sa svojim likom, iako mu to nije
tipska uloga, a Rosario Dawson se prilično trudi ne bi li obuzdala
karikaturalnost svoje June, međutim sa takvim jednodimenzionalnim
likom je nemoguće raditi.
Posebna priča je
Vanessa Hudgens. Bivša princeza i zvezda dečijih filmova je imala
privatne ispade još tokom tog dela karijere, njene gole fotografije
su kružile internetom, ali su joj otvorile vrata za dalju karijeru.
Jedan “typecast” je zamenila drugim, sada igra problematične
mlade devojke u indie filmovima poput Spring Breakers i The
Frozen Ground ili opasnice kao u The Machette Kills. Kada
se nešto tako napravi prvi put, to je svakako novitet, ali kada se
besomučno ponavlja, glumac ostaje zarobljen u “typecastu”, a to
nije dobra stvar. Hudgensova se trudi da nam približi lik Apple koji
sam po sebi nije baš najbolje napisan, ali više od toga se trudi da
nas uveri da više nije slatka mala princezica, fingirajući ružnoću,
jad i bedu i preglumljujući bes, strah, ogrubelost i cinizam.
Iskreno, nisam impresioniran.
Gimme Shelter je
film koji obeležava njegova ideologija, ali to je najmanji problem.
Zaumni desničarski filmovi umeju da budu dobri čak i kad su
najgroznija propaganda. Sa pravim pristupom čak umeju da uvere
publiku da su mudri ili veći od života. Problem, dakle, leži u
izvedbi. Gimme Shelter pokušava da bude suptilan film,
religijsko ispiranje mozga je u drugom planu i nigde se eksplicitno
ne pominje “pro-life” ili “pro-choice” dilema, niti se
otvoreno prozivaju demokrate za sistem socijalne pomoći, ali sve te
teme su u pozadini, neprestano, od početka do kraja. Gimme
Shelter nije ni socijalna, a ni naročito humana priča,
koliko je jeftini pamflet kao naručen za projekcije u crkvenim
školama.
No comments:
Post a Comment