2013.
režija: Pawel
Pawlikowski
scenario: Pawel
Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz
uloge: Agata
Trzebuchowska, Agata Kulesza, Dawid Ogrodnik
Mislim da ne postoji
zemlja sa mučnijom istorijom od Poljske. U poslednjih 500 godina
Poljsku su međusobom delili stranci, nameštali svoje pulene za
kraljeve, osvajali zemlju i proganjali ljude. Poljaci su se raselili
po svetu, a oni koji su ostali u zemlji su tokom prošlog veka trpeli
ne samo siromaštvo, nego i okupaciju za okupacijom. Poljsku su
zajedničkim snagama okupirali nacisti i Sovjeti i ta zemlja je
podnela najveću žrtvu tokom Drugog svetskog rata. A ni posleratni
period nije baš bio blistav, obeležen čistkama, diktaturom,
nasilnim i neuspešnim protestima. Poljaci su svoje nedaće hrabro
trpeli, zato im ni ovaj post-moderni kapitalizam ne pada teško...
Pawel Pawlikowski je
upravo jedan od onih izdanaka poljske emigracije. Kao mladić je
došao u Veliku Britaniju, gde je i napravio karijeru, prvo u sferi
dokumentarnog, pa kasnije igranog filma. Iz dokumentarne faze
gledaocima sa naših prostora će biti posebno interesentan film
Serbian Epics (1992) koji se bavi ratom u Bosni na atipičan,
antropološki način. Kasniji igrani filmovi su često bile
koprodukcije, a teme su varirale od imigrantskih do identitetskih.
Veliku pažnju je privukao na sebe sa My Summer of Love
(2004), klasičnom pričom o odrastanju koja deluje umetnički, ali
ne upada u umetničarenje i preserans. Usledila je pauza, pa prilično
žanrovska neo-noir misterija The Woman in The Fifth (2011).
Pawlikowski do Ide nije snimao u svojoj zemlji.
Sa Idom
nastavlja moćnu tradiciju ozbiljnog poljskog filma iz 60-ih godina.
Pomislite na Wajdu i na ranog Polanskog. Onda im dodajte začine
globalnih umetnika poput Dreyera, Bressona i Bergmana. Naći ćete i
nešto socijale od Kieszlowskog i samo natruhe Wendersovog motiva
ceste. Smeštena u 60-te, snimljena u crno-beloj tehnici i uskom
formatu 4:3, Ida zaista deluje kao da je i snimana u tom
vremenu i prostoru. Iako je veoma definisana stilom, Ida nije
samo puka stilska vežba niti besomučno citiranje filmskih uzora.
Ida je film prelep u svojoj minimalnosti, u svojim načešće
statičnim kadrovima u kojima aktere drži nisko u kadru, sa puno
praznog prostora iznad njih, ali prava snaga filma leži u priči.
Ona je ujedno i komorna i širokog prostornog zamaha, i specifično
poljska i univerzalno ljudska.
Centralni lik nam se
pojavljuje kao Ana (Trzebuchowska), osamnaestogodišnja devojka koja
je odrasla kao siroče u samostanu i sprema se da se zaredi. Od časne
majke saznaje da ima živu tetku koja do tog trenutka nije bila
voljna za komunikaciju, ali da Ana mora da joj se javi i raskrsti sa
svetovnim životom pre nego što se posveti Bogu. Ana odlazi u Lodz i
kuca na vrata na zadanoj adresi.
Vrata joj otvara Wanda
(Kulesza), u finom kućnom ogrtaču i sa cigaretom u ruci, dok se
njen poslednji “slučajni partner” oblači da izađe. Već u
prvih nekoliko minuta Wanda pomalo ležernim, a pomalo i ciničnim
tonom Ani otkrije jednu popriličnu tajnu. Naime, ona nije nikakva
Ana, nego je rođena kao Ida, i nije katolkinja, nego jevrejka, i
njeni roditelji su ubijeni tokom rata zajedno sa još jednim dečakom
koji joj nije brat.
Dve žene suprotnih
karaktera se upute zajedno da otkriju gde im je familija zakopana,
što će biti i narativna okosnica filma. Međutim, ona pokriva samo
jedan mali deo, pa će više pažnje biti posvećeno studiji
karaktera dve heroine i sukobima njihovih svetonazora, te poljskim (i
jevrejskim) lutanjima od nemila do nedraga, od nacističke do
staljinističke okupacije, sa sve neumrlim duhom katolicizma i
seljačkog oportunizma.
Obe žene su lepotice,
ali njihova lepota je različita. Ida zrači naivnošću i svet gleda
širom otvorenih očiju jer ga, valjda, po prvi put vidi. Wanda je
ocvala, cinična, razočarana i autodestruktivna, ali svejedno zrači
strašnim integritetom. Njena pozadina ne može biti suprotnija od
Idine, ona je prvo bila hrabri borac Pokreta Otpora, pa zatim vernik
Partije i državni tužilac u montiranim procesima protiv
“neprijatelja naroda”, da bi se temeljno razočarala u ljude i
većinu vremena provodila u napijanju, pušenju skupih cigareta i
slučajnom spetljavanju sa slučajnim ljudima. Obema je stalo do one
druge, ali one žive u različitim svetovima i nikada se neće
razumeti.
Ida nam možda daje
perspektivu i tera nas da se s njom saosećamo, ali Wanda je svakako
najupadljiviji lik filma. Pawlikowski je u nekim intervjuima pomenuo
da je Wandin lik skrojio prema ženi jednog svog profesora koja se
isto tako razočarala u Partiju nakon što je učestvovala u prljavim
političkim procesima. Cinik nije ništa drugo nego razočarani
idealista.
Sa druge strane, da Ida
ne bi postala sporedni lik u sopstvenom filmu, Pawlikowski ubacuje
putujućeg jazz saksofonistu (Ogrodnik) i to donosi puno prednosti.
Prvo, otvara se nimalo naivna filozofska i ljubavna priča između
njih dvoje koja ispituje granice svetovnog i duhovnog. Zatim, seče
se gusta, mračna atmosfera oko potrage za istinom i sukoba između
dve centralne ličnosti. I na kraju, film nam poklanja sjajan i
skladan soundtrack koji nije samo dekoracija u filmu, nego ima i
ulogu da prikaže težnje Poljaka za stvarima koje su njima retke, a
na Zapadu su potpuno normalne, poput trenutaka bezbrižne, ali
kvalitetne zabave.
Ida će nam
baciti malo svetla na Poljsku kao zemlju patnje i trauma koje i posle
70 godina isplivavaju na površinu. Kako su se Poljaci poneli prema
svojim jevrejskim susedima za vreme rata? Jesu li ih štitili ili su
ih izdali, ili pomalo od oba? Kako su se Jevreji snalazili da bi
preživeli ta teška vremena? U Poljskoj je i dan-danas uobičajeno
da neko otkrije svoje jevrejsko poreklo koje mu ranije nije bilo
poznato i o kojem se neko vreme nije znalo ništa. Sa druge strane
setite se paradoksa da u Poljskoj postoje neo-nacisti i setite se
priče o jednom od njih koji je otkrio da je Jevrejin i postao Hasid.
Neki drugi, tipskiji
filmovi bi od otkrića na kraju potrage napravili poentu, poruku,
pouku, pa čak i pamflet i nije im za zameriti. Pawlikowski pametno
tempira to otkriće na 70% filma i ostavlja ga nedorečenim po
pitanju motiva ubice koji može biti i mržnja i ratno profiterstvo,
ali i najsitniji, jajarski oportunizam. I to nije kraj puta, barem ne
za Idu. Dok je tragala za istinom o svojoj familiji i njihovoj
sudbini, Ida je istovremeno bila u potrazi za samom sobom. I zato je
Ida pravo remek-delo filmske umetnosti. Sa svojih 75 minuta,
ovaj precizni i kompaktni film ocrtava genijalnost nekog književnog
klasika.
No comments:
Post a Comment