scenario i režija: Ken Loach
Kena Loacha ne treba posebno
predstavljati. Reč je o osebujnom filmskom autoru koji ne skriva
svoj levičarski stav, ali se teme hvata na različite načine. Neki
njegovi filmovi su skoro žanrovski, neki su direktni na rubu
pamfleta, a neki su na prvi pogled veseli, ali svejedno imaju jak
socijalni i politički kontekst.
Uz autora sa izraženim političkim
stavom gotovo prirodno idu dokumentarni filmovi. Prosto, forma
dokumentarnog filma je pogodnija za direktno propagiranje stavova.
Zato čudi da je Loach snimio relativno malo dokumentaraca, nekoliko
za televiziju, nekoliko kratkih i po nekoliko igranih scena za dva
McLibel filma (1998, 2005). Pored njih je do sada snimio samo
dva, Which Side Are You On? (1985) o štrajku rudara i The
Flickering Flame (1998) o štrajku lučkih radnika. Oba štrajka
su u svoje vreme bili urgentna, goruća pitanja.
The Spirit of '45 ima dosta širi
raspon (od kraja Drugog svetskog rata do “thatcherizma”), ali
njegov ton je takav kao da se radi o nečemu veoma hitnom i ujedno
služi kao poziv masama i njihovoj potencijalnoj eliti da dignu glas
protiv bezosećajnog kapitalizma. Sama naslovna sintagma se odnosi na
neku vrstu novog društvenog ugovora koju je dugovečni laburistički
premijer Clement Attlee (1945-1961) ponudio britanskim građanima i
koji bi se današnjim rečnikom može nazvati modernom socijalnom
državom. To je podrazumevalo temeljnu obnovu ratom razrušene zemlje
i vraćanje dostojanstva hrabrom, napaćenom narodu, podizanje
industrije, neprofitnu stanogradnju, nacionalizaciju rudnih
bogatstava i sistema javnog prevoza i uvođenje zdravstvene i
socijalne zaštite.
Bilo bi prejednostavno reći: “bilo
je lepo dok je trajalo”, jer potreba za ljudskim dostojanstvom još
uvek postoji i uvek će postojati. Loach kroz odabir svojih
sagovornika poziva i političare i građane da se okanu starih
mantri, izvade čepove iz ušiju i dobro otvore oči, jer se današnji
model kapitalizma potrošio i neka vrsta “restarta” bi bila
potrebna, a “duh 45-te” je ideja barem jednako dobra kao i svaka
druga.
Naravno, Loach ne skriva da je njegov
film pristrasa i zbog toga možda pokazuje nerazumevanje ili
nedostatak želje za razumevanjem kontra-argumenata. Prvo,
“keynesijanizam” je možda ispravna, ali je ipak ekonomska dogma
kao i svaka druga koja prolazi kroz različite faze popularnosti.
Drugo, “keynesianizam” je uvezen sa istog mesta odakle je uvezen
i neoliberalizam, iz Amerike. A Amerika je, kao definitivni i
najmanje oštećeni pobedik Drugog svetskog rata, diktirala svoje
ekonomske i druge uslove savezničkim zemljama koje je valjalo
obnoviti. Ti ekonomski uslovi su nastavljali tradiciju američkog New
Deala, bazirali su se na državnoj i privatnoj potrošnji i
investicijama u obnovu i izgradnju industrije i infrastrukture.
Moj treći argument je možda malo
ciničan, kapitalizam je tada imao alternativu u vidu komunizma,
manje ili više dogmatskog, pa je morao da pokazuje ljudsko lice.
Kako više nema komunizma, kapitalizam ne oseća potrebu za
ljudskošću. Skandinavski primer je pre izuzetak, a ni skandinavska
socijalna država nije moćna kao nekada, mada narod od nje ne
odustaje. Četvrti i poslednji argument je prost: svaki sistem je
efikasan do neke određene tačke u razvoju, a britanska socijalna
država u “duhu 45-te” je tu tačku dosegla negde 70-ih. Margaret
Thatcher nije došla na vlast pučem revolucijom, pa čak ni
marketinškim obmanama i trikovima, sprovodila je ono što je obećala
i bivala je iznova i iznova birana. Od njene privredne dogme se nisu
odlepili ni laburisti u doba Tonija Blaira, ali su makar podigli
socijalna davanja. Ne zaboravimo da su u pitanju bile poprilično
svilene 90-te godine...
Iako dokumentarni filmovi pretenduju da
budu smatrani istinitim, to ne mora nužno značiti da nam oni govore
istinu, celu istinu i ništa osim istine. Cela istina je tu naročito
nemoguća kategorija. Ko ih gleda sa kritičkim odmakom, moći će da
ceni šta je u njima valjano. U slučaju The Spirit of '45 je
to predivan umetnički postupak koji se zasniva na kombinaciji
crno-bele fotografije i arhivskih snimaka i izboru stručnih i sasvim
običnih sagovornika koji će vas ganuti svojom pričom. U pitanju je
film koji svoju ideju komunicira jasno, nedvosmisleno i svim
raspoloživim sredstvima. Red je da probamo nešto novo ili makar
nešto staro, jer ovako dalje ne ide.
No comments:
Post a Comment