2013.
scenario i režija: John Sayles
uloge: LisaGay Hamilton, Yolanda Ross, Edward James Olmos, Harold Perrineau, Isaiah Washington, Sal Lopez, Hector Elizondo, Elizabeth Sung, McKinley Belcher III
John Sayles je jedan od najdugovečnijih autora američke indie scene. Iza sebe ima dve oscarovske nominacije, obe za scenario, i dvadesetak uglavnom cenjenih filmova najčešće na aktuelne političke i socijalne teme, ali nikad nije uspeo ili možda nije ni hteo da se probije u “prvu ligu”, odnosno Hollywood. Najbliže tome je bio sa svojim ponajboljim filmom Lone Star (1996).
Budimo iskreni, Styles je dosta jednostavan autor koji kroz svoje filmove govori ljudski i razumljivo. Pomislite na nekakvog umereno-levičarskog Clinta Eastwooda. Njegovi filmovi su snimljeni sa jednostavnom namerom da se ispriča priča, a stil je tu dosta manje bitan. U neku ruku, svi njegovi filmovi deluju kao doslovno iščitavanje scenarija koji ima status književnog dela. U drugu ruku, sa obiljem likova i pod-zapleta među njima, kao i sa najčešće usporenom radnjom, njegovi filmovi su jednostavno predugački i vape da budu isečeni na format mini-serije.
Za Go For Sisters u potpunosti važe obe tvrdnje. Sayles veoma pazi na to šta će reći (a govori o mnogo toga – od emigracije, preko kriminala, droge, kineske imigracije u Meksiko, socijalne mobilnosti do prijateljstva i emotivnih ožiljaka koji nas obeležavaju), a mnogo manje kako će to reći, pa su potencijalno sočne priče koje mogu otvoriti pod-zaplete ovde samo načete i napuštene. Format filma je oko standardnih 120 minuta, ali mu je tempo usporen, fokusiran čas na razvoj troje glavnih likova, čas na predvidljiv i često tanak zaplet, koji bi se možda još mogao razvući na sezonu bolje kriminalističke serije.
scenario i režija: John Sayles
uloge: LisaGay Hamilton, Yolanda Ross, Edward James Olmos, Harold Perrineau, Isaiah Washington, Sal Lopez, Hector Elizondo, Elizabeth Sung, McKinley Belcher III
John Sayles je jedan od najdugovečnijih autora američke indie scene. Iza sebe ima dve oscarovske nominacije, obe za scenario, i dvadesetak uglavnom cenjenih filmova najčešće na aktuelne političke i socijalne teme, ali nikad nije uspeo ili možda nije ni hteo da se probije u “prvu ligu”, odnosno Hollywood. Najbliže tome je bio sa svojim ponajboljim filmom Lone Star (1996).
Budimo iskreni, Styles je dosta jednostavan autor koji kroz svoje filmove govori ljudski i razumljivo. Pomislite na nekakvog umereno-levičarskog Clinta Eastwooda. Njegovi filmovi su snimljeni sa jednostavnom namerom da se ispriča priča, a stil je tu dosta manje bitan. U neku ruku, svi njegovi filmovi deluju kao doslovno iščitavanje scenarija koji ima status književnog dela. U drugu ruku, sa obiljem likova i pod-zapleta među njima, kao i sa najčešće usporenom radnjom, njegovi filmovi su jednostavno predugački i vape da budu isečeni na format mini-serije.
Za Go For Sisters u potpunosti važe obe tvrdnje. Sayles veoma pazi na to šta će reći (a govori o mnogo toga – od emigracije, preko kriminala, droge, kineske imigracije u Meksiko, socijalne mobilnosti do prijateljstva i emotivnih ožiljaka koji nas obeležavaju), a mnogo manje kako će to reći, pa su potencijalno sočne priče koje mogu otvoriti pod-zaplete ovde samo načete i napuštene. Format filma je oko standardnih 120 minuta, ali mu je tempo usporen, fokusiran čas na razvoj troje glavnih likova, čas na predvidljiv i često tanak zaplet, koji bi se možda još mogao razvući na sezonu bolje kriminalističke serije.
Priča počinje sa Bernice (Hamilton),
ogorčenom službenicom za nadzor robijaša na uslovnoj slobodi. Ona
je dugo u poslu i za pretpostaviti je da ne postoji izgovor koji ona
već nije čula. Jednog dana u njenu kancelariju ulazi Fontayne
(Ross), njena nekadašnja najbolja prijateljica koju je život odveo
u drugom pravcu, pravcu droge i kriminala. Objašnjenje kako se tako
intezivno prijateljstvo prekinulo je generičko i pojaviće se nešto
kasnije u filmu, ali njih dve su kao devojke bile toliko bliske i još
su ličile jedna na drugu da su mogle proći kao sestre (naslov filma
je sleng fraza istog značenja). I posle toliko godina i neviđanja,
one i dalje jedna prema drugoj osećaju neku vrstu lojalnosti.
Obe su u problemu, ali je Bernice u
većem: njen otuđeni sin Rodney (Belcher) je nestao i upetljao se u
kriminalne poslove sa lošim i opasnim društvom. Zato će ona
pozvati svoju staru prijateljicu da joj pomogne, pošto je Fontayne
upoznata sa “scenom”. Njihovo preliminarno raspitivanje će ih
dovesti do saznanja da je Rodney u Meksiku i da je upetljan u šverc
imigranata za račun kineskih krijumčara. Njih dve će angažovati
penzionisanog detektiva Freddija Suareza (Olmos) kao vodiča kroz
komplikovan socijalni i kriminalni pejzaž meksičkih pograničnih
gradova. Suarez je malo poseban lik, oteran je u penziju ranije posle
nekakvog skandala, a povrh toga ima i ogroman hendikep: skoro je
slep. On će se oslanjati na sjajan osećaj i osluškivanje
sagovornika, a i vidi se da mu fali akcije.
Klasična detektivska noir priča sa
primesama “road” filmova će poslužiti kao narativni kostur na
koji će se kačiti veće ili manje digresije. Problem sa pričom
nije toliko ni to što je spora, a ni to što je već nebrojeno puta
ispričana, koliko je problem nedostatak bilo kakvog akcenta.
Digresija je puno, najčešće su samo ispostavljene i ne vode
nikuda, a u svakom slučaju bi priču mogle učiniti manje običnom.
Istina, neke od tih rubnih scena koje bi se mogle proglasiti viškom
su sjajne, poput one u kojoj Suarez razgovara sa svojim starim
prijateljem (Elizondo) koji ima bar, ili nešto bizarnijeg duhovitog
razgovora sa kineskom prodavačicom.
Da stvar bude gora, ni najočitije
stvari nisu iskorištene, poput Suarezovog hendikepa. Privatni
detektivi sa ovim ili onim hendikepom su sada već standardna pojava
u filmovima i upravo ih hendikep čini zanimljivijim likovima. Drugi
problem je potpuno nelogična upotreba centralnog negativca kojeg
vidimo samo nakratko, i koji nije ni misteriozan i sa kojim zapravo
nema pravog obračuna.
Go For Sisters ipak jednu stvar
pogađa u centar, a to je studija karaktera i studija prijateljstva
između dve žene. U tom aspektu scenario je inventivan, iskren i
jak, a glumice imaju težak, ali zahvalan zadatak da odglume takve
organske likove. Njihova hemija je savršena, a njihov odnos stalno
evoluira.
Druga stvar zbog koje je Go For
Sisters dobar film i svakako vredan gledanja je način na koji
nam autor prezentira svoje stavove. Sayles je autor sa skoro
novinarskim okom, osećajem za atmosferu, kulturu i puls nekog mesta,
i to sjajno koristi. Umesto da nam popuje i gura svoje stavove (o
sistemu uslovne slobode, o nemogućosti socijalne mobilnosti ili o
zatvorskoj romansi, recimo) on nam ih pokazuje na primerima, iz scene
u scenu. To ne znači da Sayles ponekad nije direktan i ne obraća
nam se kroz likove. Suarez ima veoma sočan “one-liner” u kojem
Tijuanu naziva “zabavnim parkom za loše ponašanje”.
Go For Sisters je solidan film,
usuđujem se čak reći i dobar, ali nikako nije savršen. Ima
problema i sa tempom i sa akcentima i čak je dosta nekoherentan jer
skače sa teme na temu. Nije baš najjasnije šta je autorova ideja o
čemu se tu radi. Istina, u detaljima je bolji nego u celini, a neki
od njih se graniče sa genijalnim. Ko može da pređe preko toga i
nađe utehu u delovima, neka obavezno pogleda. Isto važi i za fanove
Johna Saylesa, njegovog stila i njegovog stava.
U svakom slučaju, Go For Sisters
nam govori i neke pametne stvari do kojih treba doći. Možda je to
film za više gledanja, ali ja, iskreno, nemam vremena za to. Ako
nište drugo, može da posluži kao primer šta se može uraditi sa
skromnim sredstvima i u nezavisnoj produkciji. Pogledajte pa
prosudite sami...
No comments:
Post a Comment