2013.
režija: Yuval Adler
scenario: Yuval Adler,
Ali Wakad
uloge: Tsahi Halevi,
Shadi Mar'i, Hitham Omari, Tarik Kopty, Yossi Eini
Bliskoistočni konflikt
je kompleksan, a posebno je kompleksan onaj između Izraela i
Palestine. Mi sa strane na to najčešće gledamo onako kako nam to
mediji serviraju u kratkim crtama i sa senzacionalističkim naslovima
o pojedinim događajima ili incidentima. Naš utisak je da je to
klasična definicija rata kao oružanog sukoba naroda. Ako se malo
udubimo u to i potražimo više informacija, jasno nam je da to nije
tako jednostavno.
Prvo, izraelsko društvo
je izrazito kompleksno, etnički, verski, ekonomski i politički.
Toliko je kompleksno da ne postoji jasan “mainstream”, više
nekakva fragilna ravnoteža dogovora i kompromisa koja sprečava da
se ceo politički sistem uruši. A ni Palestinci nisu nekakva
monolitna nacija, teritorija im je izdeljena na nekoliko krpica, a
politička situacija je na ivici građanskog rata. Fatah, Hamas,
Al-Aqsa i PLO nisu samo “random” nabacani termini, već
političke, paravojne i terorističke snage u oštrim međusobnim
sukobima koji su samo za nijansu blaži od akcija protiv Izraela.
Koga zanima, neka sam pročita, objašnjavanje bi trajalo predugo.
U takvoj situaciji je
Bethlehem prvo jako podigao očekivanja kao film koji se
detaljno bavi tematikom izraelsko-palestinskog konflikta, a pritom
nudi balansiranu (ili sasvim malo pro-izraelsku) perspektivu
zahvaljujući zajedničkom scenariju izraelskog reditelja i
palestinskog novinara. Otprilike u isto vreme se pojavio i Omar,
koji je i dobio nominaciju za Oscara, koji se sličnom temom bavi
više iz palestinske perspektive. Očekivali smo detaljan portret
ratnog i političkog sukoba ispričan kroz ljudsku priču sa terena o
odnosu između izraelskog obaveštajca Razija (Halevi) i palestinskog
mladića Sanfura (Mar'i).
Kompleksnost smo
dobili, ali ne tamo gde smo je tražili. Bethlehem je previše složen
film za svoje dobro, bavi se brojnim temama i ne uspeva svima da se
posveti u dovoljnoj meri, niti dovoljno kvalitetno za svojih 90
minuta. Sam kostur filma je klasičan proceduralni i špijunski
triler o obaveštajcu i mladom doušniku između kojih se razvija i
ljudski odnos. Samo okruženje rata je dekor koji nam donosi nekoliko
vrhunskih potresnih scena, ali ga je skoro sasvim moguće zanemariti
i zameniti. Osnovnu priču je moguće sa vrlo malo prepravki smestiti
u nekakav Baltimore i napraviti od nje klasični krimić o policajcu,
doušniku, nadrkanim šefovima, korumpiranim političarima i
naoružanim bandama, bez ikakve garancije da bi to bilo genijalno kao
The Wire.
Dakle, Razi i Sanfur
imaju veoma poseban odnos koji je počeo kao profesionalan, ali se
razvio u čudnu varijantu mentorskog odnosa na granici familijarnog.
I taj odnos ih definiše. Razijev posao je ugrožen zbog toga što je
njemu Sanfur više od pukog doušnika, čak više od vrednog projekta
na kojem je mukotrpno radio i što će učiniti sve da zaštiti
klinca. Sanfur je u odnos ušao kako bi pomogao svojoj familiji, ali
u njemu vidi i mogući izlaz kad se sva sila sranja i internih
među-palestinskih sukoba sruči na njega. Ni Razi ni Sanfur nisu do
kraja iskreni jedan prema drugom, jer Razi ima naređenja koja su
usmerena na brze, ali kratkoročne rezultate, a njegova vizija je da
Sanfur uznapreduje u bilo kojoj od palestinskih terorističkih
struktura i ostane doušnik. Sanfur, sa druge strane, neće hteti da
izda svog brata, vođu lokalne ćelije Al-Aqse koji je počeo da se
njuši i sa Hamasom.
Jasno je da su obojica
u procepu, ali Sanfur je ipak malo više na nesigurnom terenu jer iz
dana u dan rizikuje život. A stvari se komplikuju kada pukne bomba u
Jerusalimu iza koje stoji Sanfurov brat. Neki od Sanfurovih problema
su čisto tinejdžerski i hormonalni: želi dokazati barabama da nije
pička, želi sakriti od oca da je ranjen zbog opklade i da beži sa
posla da bi se malo đilkošio, malo igrao teroriste, a malo drukao
stanje na terenu. Neki nisu nimalo naivni, pa tako imamo pitanje
lojalnosti, inteligencije i procene s kim je bolje plivati u veoma
zajebanoj situaciji.
A situacija je takva da
izraz “zajednički neprijatelj” znači veoma malo. Lokalne vlasti
žele da pregovaraju o miru i ne žele terorističke ispade.
Pregovori o miru su samo paravan da se pokupe donacije od Amerikanaca
i Evropljana koji na taj način peru ruke i savest zbog podsticanja
sukoba pre mnogo vremena. Scena u kojoj lokalni politički moćnik
pita volinu iz Al-Aqse prigodnog nadimka Tyson šta misli o pravima
žena, jer Belgijanci nude neke pare za otvaranje kancelarije, a ovaj
tupo odgovara da su prava žena jako važna je strašna koliko i
smešna. Sa druge strane imamo militante, lokalnu ćeliju Al-Aqse
koju preuzima beskrupulozni beduin Badawi (Omari) koji ima komplekse
niže vrednosti i želi da se dokaže (beduini su nomadi i među
Arapima imaju status otprilike kao Romi u Evropi), priznaje samo
osvetu kao metodu političkog delovanja, finansira se reketom i sa
svojom bandom patrolira naoružan. U priču se ubacuje i Hamas koji
nema značajnu ulogu u Bethlehemu, ali pokušava da je stekne, što
dovodi do možda najjače scene u filmu, kada se dve naoružane bande
u bolnici otimaju za truplo poginulog “mučenika”.
Treća scena za
pamćenje je Razijeva i odvija se u izraelskoj bolnici kada on,
ranjen, pokušava da vrbuje jednog starog Arapina da mu bude doušnik
preko partije tavle (arapska društvena igra nalik na “checkers”).
Dijalog je možda otrcan i školski, možda čak i patetičan, ali
sasvim nedvosmisleno pokazuje koliko je doušnička pozicija opasna.
Od ranije znamo da Razi ima armiju doušnika koju je nečim zadužio
ili pridobio nekakvom manipulacijom i potencijalno je odgovoran za
groznu smrt velikog broja ljudi koje on sve ljigavo oslovljava sa
“habibi” (“prijatelju”).
Bethlehem je
ambiciozan, ali neujednačen film, a utisak je da su akcenti malo
promašeni. Odnos između Razija i Sanfura je zamišljen kao
emotivniji deo filma, ali ta emocija se čini neiskrenom,
melodramatičnom i patetičnom. Njihov odnos je kompleksan, ali dosta
često klizi ka generičkim dijalozima i nespretnim rešenjima. Sa
druge strane, scene emotivnog naboja su ubačene u delove koji se
bave sukobom. Tu je scena lova na Sanfurovog brata i nasilnih
palestinskih demonstracija, pa čak i otvorenog napada na izraelske
vojnike i pomenuta scena u bolnici. Takve scene su svakako bonus, ali
čini se da rade protiv originalne ideje filma. O ambicioznosti
govori i naslov koji ima dvojako značenje. Sa jedne strane, to je
trenutni geografski pojam na Zapadnoj Obali večito stisnut između
različitih interesa različitih grupacija, a sa druge strane to je
pojam iz naše kolektivne memorije. Način ponašanja i dimenzije
osvete se nisu pomakle od Starog Zaveta.
U svakom slučaju,
Bethlehem je sasvim dobar film, pogotovo za prvenac, i to
čoveka kojem filmska režija nije primarno obrazovanje (Adler je
inače dokror filozofije). Korektno je snimljen i podnošljivo
odigran, ima solidnu strukturu i drži napetost sve vreme. Problem je
što je mogao biti i bolji, što su očekivanja od takvih postavljena
visoko, možda zahvaljujući Ajamiju (2009). Pristrasnost je
toliko sitna da ju je moguće progutati, pa čak je moguće
zanemariti silnu generičnost u odnosu dvojice glavnih likova, ali
problem je u tome što je Bethlehem nedovoljno informativan po
pitanju izraelsko-palestinskog i posebno unutar-palestinskog sukoba.
Ko je te stvari pratio, u filmu neće otkriti ništa novo, a ko nije
detaljno pratio, teško da će biti šokiran i zapanjen novim
saznanjima. Sve u svemu dobar film, ali ne i odličan.
No comments:
Post a Comment