tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2013.
režija: Atom Egoyan
scenario: Paul Harris
Boardman, Scott Derrickson (po knjizi Mare Leveritt)
uloge: Colin Firth,
Reese Witherspoon, Dane DeHaan, Mireille Enos, Kevin Durand, Elias
Koteas, Stephen Moyer, Amy Ryan, Alessandro Nivola, Bruce Greenwood,
James Hamrick, Kristopher Higgins, Seth Meriweather, Andrew R. Kaplan
Devil's Knot
nije zapravo loš film u klasičnom smislu te reči, pre se može
opisati kao pogrešan i nepotreban. Naime, u pitanju je igrani film
po istinitom događaju koji ne koristi prednosti formata (mogućnost
da jasnije izrazi stav o samom događaju ili ga dovede u vezu sa
nekom širom pojavom i tako ponudi novu perspektivu) i koji ne može
da se odlepi od pristupa doku-drame. Tom pristupu ništa ne fali, ali
ovde je u pitanju zaista poznat slučaj koji je praćen u svim
medijima, o kojem su napisane brojne knjige, snimljeni dokumentarci i
“true crime” emisije, slučaj koji je podigao na noge i oštro
podelio Ameriku.
U pitanju slučaj tzv.
West Memphis trojke, trojice mladića koji su navodno ubili tri
osmogodišnja dečaka, vezali im ruke i bacili ih u potok u šumi.
Damien Echols (Hamrick), Jessie Misskelley (Higgins) i Jason Baldwin
(Meriweather) su žrtve čuvene “satanističke panike”, opasne
gluposti koju su izmislili američki sveštenici krajem 80-ih i
početkom 90-ih godina, a koju je oberučke prihvatila policija i
javnost. Panika se najbolje može opisati kao sumanuta teorija da po
mirnim američkim gradićima postoje ćelije satanista koji izvode
rituale i ubijaju ljude. Najčešće su to bili momci i devojke koji
su pokazivali srednji prst klerikalnoj sredini tako što su slušali
metal, oblačili se u crno i bili bezobrazni. Takvi kakvi su, Damien,
Jessie i Jason su idealni kandidati da im se nakrpi ubistvo koje nisu
počinili. Oni će upasti u mrežu primitivizma, netolerancije i
inercije sistema iz koje će se tek nakon 18 godina zatvora izvući.
Sam film uglavnom prati
događaje oko istrage i suđenja. Centralna figura je istražitelj
Ron Lax (Firth) koji besplatno pomaže advokatima odbrane. Isprva je
njegova motivacija samo politički stav, protivljenje smrtnoj kazni,
iako vrlo malo sumnja u krivicu momaka. Kako njegova istraga
napreduje, postaje sve više uveren da policijska istraga nije bila
samo šlampava (bilo je u opticaju i boljih osumnjičenih od navodnih
satanista – očevi dvojice dečaka, dve lokalne barabe i
misteriozni stranac koji se blatnjav i krvav pojavio u baru tog
usudnog dana – ali niko od njih nije ozbiljno istražen), nego i
tendenciozna i zlonamerna, sa sve lažnim svedocima i dokaznim
materijalom, te namernim zatrpavanjem tima odbrane sa irelevantnim
dokazima. Dodajmo na to i porotu sačinjenu od priprostih ljudi,
pritisak lokalne zajednice i sudiju koji je popustljiv prema
tužiocima, ali ne i prema odbrani, pa je jasno da je suđenje
trojici tinejdžera - navodnih satanista najviše ličilo na lov na
veštice.
Samo suđenje je veoma
nalik na brojna filmska suđenja, sa malim odmakom da nije u pitanju
tipična “justice hero” priča. Zato ćemo se u pozadini suđenja
upoznati sa meštanima, ožalošćenima, besnom ruljom i nesposobnom
policijom. Ipak, za razliku od Egoyanovog najprominentnijeg The
Sweet Hereafter (1997)
koji se bavi traumama lokalne zajednice nakon nesreće školskog
autobusa, ovde Egoyan ne ulazi preduboko u unutrašnji svet svojh
likova, nego daje relativno plitku panoramsku sliku. Tu su bolom
shrvana majka (Witherspoon) i dominantni očuh jednog od ubijenih
(Nivola) koji se malo čudno ponaša, otac drugog ubijenog dečaka
(Durand) koji koristi medijsku pažnju i dodaje ulje na vatru panike,
muljatorka (Enos) koja servira policiji prigodna lažna svedočenja
da sačuva svoju kožu i Damienov bivši “parole officer”
(Koteas) koji Damienovo tinejdžersko-pobunjeničko brbljanje uzima
kao nepobitni dokaz za satanističku aktivnost, kao i jedan od
lokalnih dilbera (DeHaan) koji možda ima veze sa ubistvom, a možda
i ne. Tu su još sveštenik, šerifi, televizijske ekipe i ogorčena
rulja.
Od svih silnih likova i
odličnih glumaca kojima su uloge poverene skoro niko ne dolazi do
izražaja. Firth i Witherspoonova su najzastupljeniji u filmu i imaju
makar nagoveštaj karaktera, dok su ostali uglavnom karikaturani.
Firth čak ima i pozadinsku priču, istina prepunu opštih mesta o
razvodu, usamljenosti i idealima. Naprosto, likova je previše i
jedan drugog guše, pa nam nije previše stalo do njih i njihovih
sudbina, samo bi morali biti snimljeni u tipičnom “talking head”
maniru i potpisani, pa bi Devil's Knot u potpunosti izgledao
kao televizijski specijal na temu West Memphis trojke.
Ono što o filmu
donekle popravlja utisak je zanatska veština sa kojom je snimljen.
Kadrovi su sjajno posloženi i oslikavaju emocije likova, a scena
pretraživnja šume pre nego što su otkrivena tela dečaka slučajno
ili namerno podseća na antologijsku pretragu polja iz Egoyanovog
legendarnog filma Exotica (1994). Dobar vizuelni identitet je
podvučen sa sjajnom tonskom shemom i obiljem zvukova prirode.
Kao što sam na početku
rekao, muči me koncept filma. Za doku-dramu suviše brzo prolazi
kroz sve aspekte zločina,istrage i suđenja, pa će neupućenom
gledaocu biti teže pratljiv. Sa druge strane, nekome ko poznaje
slučaj Devil's Knot ne nudi ništa novo i nepoznato, nego
samo ponavlja poznate stvari i ostaje inferioran prema dokumentarcima
na istu temu. Egoyan je dosta liričan autor i često slika ljudske
patnje i zablude, i svakako je autor sa znanjem i stavom, sposoban da
se savršeno artikulirano izrazi, ali ovde to ne čini. Razlog je
nebitan, može biti sasvim obično ljudsko poštovanje prema onima na
koje su događaji ostavili traumu. Egoyan sa Devil's Knot ne ide
nikamo, a mogućnosti su brojne: odlazak u anatomiju jedne panike ili
moralnih panika kao takvih, ili politički, filozofski, religijski i
socijalni stav. Konačni utisak je da je Devil's Knot
propustio priliku da bude dobar, potresan i aktuelan film. Šteta.
No comments:
Post a Comment