2014.
režija: McG
scenario: Luc Besson,
Adi Hasak
uloge: Kevin Costner,
Hailee Steinfeld, Amber Heard, Connie Nielsen, Tomas Lemarquis,
Richard Sammel, Marc Andreoni, Bruno Ricci
Ako ćemo govoriti
racionalno, 3 Days to Kill je u skoro svakom segmentu užasan
film. Priča je toliko osnovna i toliko puta ispričana, likovi su
najčešće tipski i plošni, i to najviše važi za negativce,
dijalog je neuverljiv, čak ni akcija nije toliko spektakularna,
melodrama nije toliko patetična, a njihov spoj nije baš onoliko
smešan koliko je planirano. Ostale fore kao fore su u najboljem
slučaju osrednje, povremeno uvredljive, u rangu patri(j)otskog
humora i homofobije. Međutim, 3 Days to Kill je školski
primer za ono što nazivamo “guilty pleasure”, objektivno loš,
ali subjektivno neverovatno drag i zabavan film.
Da pregrmimo prvo
priču... Radnja filma počinje u Beogradu (fala jasno, Besson ionako
tamo ordinira po Mitrovićevim studijima), ali Beograd je tu samo
simpatična i uverljiva lokacija, premda me niko neće uveriti da
metak može da prođe kroz beton. Naime u hotelu Jugoslavija (sada
Grand Casinu, ali nema veze, lokacija je lokacija) se odvija veliki
oružani “deal”, švapski šverceri Wolf (Sammel) i Albino
(Lemarquis) prodaju bojeve glave sirijskim teroristima, a CIA je tu
da ih spreči. Akciju vodi mlada i nadobudna agentica, a Ethan
(Costner) je pouzdani igrač na terenu. Ne treba previše tupiti –
akcija svakako propada, Ethan jedini preživi od operativaca, a Wolf
i Albino uspeju da pobegnu.
Povređenom Ethanu će
dijagnosticirati rak i tri meseca života, a od CIA-e će dobiti
oproštajni poklon (zašto uvek ručni sat) i penziju. Šta će, gde
će, Ethan se vraća u Pariz kod žene Tine (Nielsen) i kćeri Zoey
(Steinfeld) od kojih se, je li, zbog prirode svog posla udaljio u
nadi da će provesti ostatak života sa njima u miru i bez ubijanja.
Ali ne lezi vraže, nadobudna agentica Vivi (Heard) će mu ponuditi
nešto što ne može odbiti: lek za rak, a on će zauzvrat morati da
učestvuje u misiji da konačno smaknu Wolfa. Ethan će ostatak filma
provesti rastrzan između želje da bude pouzdan muž i otac koji ne
ubija ljude i CIA-in plaćeni ubica koji ganja zlikovce i teroriste
po Parizu, u nizu akciono-komičnih i sladunjavih zgoda i nezgoda...
Kao što sam već
rekao, akcija ovde nije ništa novo, nasilje je skoro beskrvno i sa
vrlo malo elegancije, melodrama standardna. Likovi su tanki kao
papir, pa ni gluma nije baš nešto, Connie Nielsen se ni ne trudi da
od Tine napravi išta više od gunđave supruge nepoverljive prema
svom mužu špijunčini, a Amber Heard se trudi da doda malo femme
fatale šmeka svojoj Vivi, ali to ispada komično, više namerno nego
slučajno. Neke od tih scena su prilično blesave i biserne, a njeno
menjanje perika i zavodnički pokušaji usmereni prema nimalo
impresionom Kevinu Costneru nikad ne realizuju svoj potencijal. Povrh
toga, celi film je prilično nesuptilni “product placement” za
Peugeot (Besson ima taj običaj), ali to nam makar daje dve
spektakularne jurnjave ulicama Pariza. Dodajmo tome i jednu
impresivnu tuču u sendvičari, gde se mašina za rezanje mesa i
toster elegantno upotrebljavaju kao priručno oružje. U tih nekoliko
scena McG pokazuje da je zanatski vešt reditelj, iako nimalo
kreativan. (Uostalom, da je kreativan smislio bi neko originalnije
umetničko ime od najočitije skraćenice svog prezimena.)
Fore i “one-lineri”
koji se povremeno ispaljuju tokom filma nisu vrhunac humora, ali tako
nešto i očekujemo u generičkom akcionom filmu. Afrička familija
squotera u Ethanovom stanu je čist višak, služi povremeno kao
humorni “filler”, a povremeno kao politički korektno pranje
savesti za ostalu sprdnju sa Nemcima, Francuzima, Amerikancima i
muslimanima, i scene sa njima su jednostavno suviše bizarne da bi
bile smešne ili dramatične. Humor zato možemo očekivati u odnosu
između oca i kćeri, i tu na scenu stupa mlada i neverovatno
pouzdana Hailee Steinfeld. Ona je već izgrađena glumica i ima
potpis te dečje (sada već tinejdžerske) nadrkanosti i besa na ceo
svet, i samom svojom strašću se nosi kroz ridikulozne replike.
Glavna zvezda filma
Kevin Costner je ono što film zapravo centrira. Pitate se kako, jer
svi očekujemo neku akcionu zvezdu sklonu “one-linerima” u
ovakvom filmu, a Costner to nije. Njegova persona je uglavnom
pristojna i iskrena. Pomislite na nešto malo uglađenijeg Clinta
Eastwooda (mada on je znao da opali neke prilično agro i
nesofisticirane duhovitosti), provincijalnog bejzbolskog trenera,
zaljubljenika u western, glumca sa karakterom koji više pogoduje
trileru nego akciji. Pomislite i na veoma pristojnog i iskrenog Liama
Neesona kome su Bessonove akcijade potpuno oživele i promenile
karijeru. Vidite da Costner ima naivnost, nasuprot savremenoj ironiji
i da mu je iskreno smešno kada mu zazvoni personalizovana melodija
na mobilnom telefonu kada ga kćerka zove dok on mlati nekog
negativca. To otkriva jednu suptilnu humornu dimenziju u ovom filmu,
onu koju možda uspemo i da ne primetimo.
3 Days to Kill
nije samo kopile solidne Taken franšize od koje pozajmljuje
osnovnu priču i koja je postavila standarde Europacorp trashy B
filmova za globalnu publiku. Nije ni nedotupavni miks Takena
sa From Paris With Love, odakle je došla inspiracija za
slikanje Pariza poput uvrnute turističke razglednice. Ima i toga,
dakako, ali to nije sve. To je priča o vremenima koja su se
promenila dok je Ethan ubijao zlikovce po svetu na račun američkih
poreskih obveznika, a Costner igrao u manje ambicioznim filmovima
nakon dve vezane katastrofe zvane Waterworld i The Postman.
Za to vreme je Ethanova mala devojčica porasla, ljubičasta joj više
nije omiljena bolja, sada je zanimaju frajeri i izlasci. Za to vreme
se i svet promenio, a ovde to gledamo iz perspektive globalizovanog
Pariza. U takvom Parizu Ethan obučen po 40 godina staroj pariskoj
modi (iz filmova sa Delonom i Belmondom) deluje kao potpuni stranac i
pozer, kao nekakva američka umetnička pederčina koja iživljava
svoje pariske fantazije dok Parižani svih boja i rasa šljakaju u
legalnim i ilegalnim poslovima i nose korporativne uniforme u vidu
crnih odela i kravata.
Neverovatno je koliko
je prvi utisak varljiv. Po njemu je 3
Days to Kill manje ili više zanimljiv trash, jedna
slučajna, apsurdna, nabacana i nimalo elegantna akciona komedija
koja će vam pomoći da ubijete dva sata vremena, ali koju ćete vrlo
brzo zaboraviti zbog slabih likova, blentavih dijaloga, spoilera iz
scene u scenu i razočaravajućih konačnih obračuna. Kada se malo
zagrebe ispod površine i proanalizira, ispada da je 3 Days to
Kill nešto najbliže slojevitom filmu što Europacorp može da
napravi. Ne tvrdim da sam u pravu, ali možda su Besson i društvo
nehotice nabasali na nešto mudro i otvorili jednu temu za
razmišljanje.
No comments:
Post a Comment