2014.
režija: George Clooney
scenario: George
Clooney, Grant Heslov (po knjizi Roberta M. Edsela i Breta Wittera)
uloge: George Clooney,
Bill Murray, Matt Damon, John Goodman, Bob Balaban, Jean Dujardin,
Hugh Bonneville, Dimitri Leonidas, Cate Blanchett
Na papiru sve izgleda
sjajno, za Oscara ili makar za neke nominacije, pa šta nam Bog da.
Tu je George Clooney kao alfa i omega, bog i batina, sve i svja, a
njega svi vole. Kritika ga obožava, muški deo publike bi rado popio
pivo s njim jer deluje kao drugarčina, a ženski deo publike se na
njega loži. Čak i kada se kurči neprimereno za glumca koji se
proslavio pod relativno stare dane, pa uhvati da producira i režira,
svi na to gledaju blagonaklono. Istina, kao producent često bira
intrigantne teme, a kada režira dosta često je tu neki ozbiljni
asistent da mu pomogne. Reklo bi se da Clooney ne može da omane.
U to smo još sigurniji
kada pogledamo all-star postavu prekaljenih veterana i nešto mlađih,
ali svejedno vrhunski poznatih i popularnih glumaca. Tu je pouzdani i
uglađeni Matt Damon, tu je oscarovka Cate Blanchett, stari, ali
nipošto zarđali Bill Murray i Bob Balaban, tu je genijalni John
Goodman, tu je britanska TV zvezda Hugh Bonneville, ali i posvuduša
Jean Dujardin za malo šmeka kontinentalne Evrope.
Jasno je da je The
Monuments Man sniman sa namerom da juriša na nagrade. A onda su
počeli da se pale bullshit alarmi. Traileri su popljuvani, a
premijera je premeštena sa Božića na februar, navodno zbog
postprodukcije. Kada se film konačno pojavio, kritika je imala mlake
reakcije, što je u slučaju studijskog filma siguran znak za
prilično sranje. Kritika bi verovatno bila i oštrija da u pitanju
nije Clooney, ali ja barem ne moram da ga štedim. Ispostavlja se da
od istinite priče nema ni govora, osim činjenice da se Drugi
svetski rat stvarno dogodio i da je u okviru američke vojske
postojalo odeljenje koje se bavilo čuvanjem i traženjem ukradenih
umetnina.
Osnovni problem je ipak
sa tonom filma. Clooney nije imao pojma šta bi on hteo da The
Monuments Men bude, pa je na momente inspirativna (da ne kažem
patetična) i politički korektna ratna melodrama (gde je žena
zamenjena sa zemljom i kulturnom baštinom), na momente pokušava da
dostigne standarde klasične lagane ratne komedije (pobogu, pa glavni
likovi u svojim avanturama nisu zveknuli nijednog Švabu), na momente
pokušava da napravi “caper” a la Ocean's serijal, a
ponekad bi da bude Tarantino i snimi Inglorious Basterds.
Možda jedan film može biti sve to (mada iskreno sumnjam), ali
svakako ne može biti sve to odjednom. Da je Clooney bio hrabriji, pa
odjebao celu politički korektnu i na momente otupljujuće
pojednostavljenu “ex cathedra” varijantu i posvetio se komediji,
The Monuments Men bi bila mega-cool zajebancija koju niko ne
bi shvatao ozbiljno. Jednostavno zabavan film.
Rekao sam već da je
odeljenje za izgubljene umetnine postojalo. Zašto i ne bi? Mislim,
neki su se momci aktivno borili na frontu, neki su žuljali bulju u
pristaništu u Newarku, a neki su tražili i spasavali umetnine od
krađe ili uništenja. Verovatno to odeljenje nije bilo veliko, ali
svesti ga na osmoricu ljudi, a period njegovog postojanja sa
dvadesetak godina na nešto manje od godinu dana je blasfemično. Ali
hajdemo dozvoliti autorsku slobodu.
Problem je pre svega u
likovima. Clooney se drži svoje uloge iz Ocean's serijala,
pokušava da bude duhovit i autoritativan, pravi vođa tima. Damon
opet igra ulogu nekog njegovog specijaliste, sada je kustos
Metropolitan muzeja. Dujardin je veseli, hedonistički nastrojeni
Francuz, Bonneville pijani Englez, a Leonidas napaćeni jevrejski
imigrant. Ostaje još ostareli nostalgični Bill Murray, nesigurni
starčić Balaban i trapavi debeljko Goodman. Obavezni dodatak u
novijim WW2 filmovima je i arogantna Francuskinja iz njihovog pokreta
otpora, tvrdih stavova, oštrog jezika, sa pljugom u ustima. Cate
Blanchett igra svoju ulogu kao da je dolazila na snimanja u pauzama
između rada na Blue Jasmine – dovoljno uverljivo, ali na
autopilotu. Ostali ni za milimetar ne odstupaju od svojih zona
ugodnosti.
O priči ne treba
trošiti reči, formulična je. Prvo Clooney dobije odobrenje od
predsednika Roosevelta da oformi odeljenje i u prvih 15 minuta skupi
i istrenira ekipu. Damona pošalje na špijunski zadatak da sazna šta
može o umetninama koje su ukradene iz Pariza i u tome on mora da se
nadjebava sa Cate Blanchett koja se plaši da će Ameri drpiti
francuske umetnine za sebe. Ostali su podeljeni na parove i poslati
po Francuskoj i Belgiji u potrazi za specifičnim komadima. Istini za
volju, priča se pred kraj konvergira u jednom improvizovanom
skladištu, gde će hrabri Ameri zajebati grabljive Ruse, ali ne pre
nego što dvojica iz ekipe poginu. Akcije skoro da i nema, smenjuju
se pokušaji humora (ponekad čak i povuci-potegni uspešni) sa
scenama sa dramskim nabojem i Clooneyevim dosadnim i simplificiranim
predavanjima iz off-a.
The Monuments Men
je školski primer šta se dogodi kada su ambicije veće od realnih
dostignuća autora. Kako autori Clooney i Heslov nisu seli i dobro
proučili materijal, pa videli šta će s njim, potežu za svim
mogućim generičkim trikovima i propadaju. Kao ratni film, The
Monuments Men je promašen, rat je samo kulisa, a likovi kao da
su izrezani od kartona. Kao komedija nije dovoljno smešan i ne drži
tempo, jer nije neobično da se komična scena okonča dramatično
ili da slučaj bude obratan. Ni kao drama ne deluje ni izbliza
dovoljno iskreno da bi inteligentniji gledalac bio ganut. Pa opet,
The Monuments Men nije ni potpuno smeće, može se pogledati,
lako je pratljiv, nezahtevan i verovatno moralno ispravan. I,
nažalost, potpuno nepamtljiv.
No comments:
Post a Comment