2013.
scenario i režija:
David Roach, Warwick Ross
narator: Russell Crowe
O ukusima se ne
raspravlja, kako nam kaže stara latinska poslovica. Danas to ne
vredi, većina naših dobara je serijski proizvedena prema istim ili
sličnim patentima i imamo veštačke “love statement” dileme. PC
ili Mac? BMW ili Audi? Coca Cola ili Pepsi? Sve je manje ili više
stvar ukusa. Zato imamo inflaciju novih zanimanja, “brand
managera”, “trend settera” i ostalih prodavaca magle, reklamera
samih sebe i proizvoda i drugih kenjatora koji nas ubeđuju šta da
biramo.
Kada je reč o vinu, na
vrhu piramide stoji Bordeaux i to je naslovna crvena opsesija. Realno
govoreći, mnogi će se složiti da nema većeg uživanja od čaše
dobrog (često prevodivo sa “skupog”) crnog vina u predvečerje i
u tu svrhu ćete teško naći nešto primerenije od Bordeauxa. Probao
sam, znam o čemu pričam. Mala razlika između mene, skromnog
filmskog kritičara i amaterskog ljubitelja dobre kapljice, i
bogataša, starih ili novopečenih, je u dubini džepa i količini
opsesije markicom i etiketom. Meni će biti pristojan Bordeaux od 10
eura kupljen u boljem supermarketu, a oni ne pristaju ni na šta što
nije Lafitte, Latour ili Margeaux, najbolje ako je “vintage”,
dakle iz '69, '82. ili 2009. godine. To čudo zna da košta po
nekoliko stotina eura za bocu, a najblesavije je to što takvo vino
češće služi da stoji u podrumu nego da se otvori. Seratori kažu
“investicija”, ja kažem “kurčenje”.
A kurčenja nema bez
prethodnog hype-a, bez prašine koja se podigla, ponekad s razlogom,
a najčešće bez. U prvoj trećini dokumentarca Red Obsession
će vinski kritičari i vlasnici vinarija koristiti pesnički jezik
da opišu Bordeaux i kvalitetno vino generalno i to će možda
napraviti utisak na prosti puk koji guta sranja o “jet setu”,
njihovim kućama, autima, ljubimcima, brakovima, razvodima i
hobijima. Za nas koje je malo teže obrlatiti da samo ovo ili samo
ono valja, a da je sve ostalo sranje, ta poezija će zvučati kao
marketing. Bilo da je izgovori Francis Ford Coppola (takođe vlasnik
nekoliko vinarija) ili neki profesionalni vinar.
Bordeaux je “brand”,
“love statement”, luksuzna roba, prilika za investiciju i
štednju. Više je po novinama nego u čaši, a cena mu raste do
nebesa. Bordeaux je biznis, i to biznis koji je ušao u fazu
špekulacije i “balona” krajem prve decenije novog veka. A onda
se dogodila kriza i mnogi baloni su pukli. Bordeaux se držao još
neko vreme zahvaljujući novom, kineskom tržištu, ali baloni ne
traju večno. Treći deo filma ispituje šta se dešavalo kada je
balon konačno pukao.
Film sa audio-vizuelnog
aspekta deluje impresivno, kadrovi su efektni, koloritni i
edukativni, a povremene grafike sa računicom nisu takve da vređaju
inteligenciju gledaoca. Muzike ima malo, ali je odlično odabrana i
uklopljena u priču. Angažman poznatog glumca za naratora bez preke
potrebe malo ostavlja utisak nepotrebnog snobizma, ali hej, pa tema
je skupo vino.
Red Obsession,
međutim, neće otkriti ništa novo i revolucionarno što se samog
vina tiče, tu se ne ide dalje od pesničkih slika. Neće čak ni
šokirati sa istinitom tvrdnjom da se nedaleko od vinske regije
nalaze 4 nuklearne elektrane, niti će raskrinkati prirodnost procesa
sa pričom o opsežnom zaprašivanju. Sve to stoji, i film to i ne
skriva. Nuklearke, istini za volju, nećete videti, ali zaprašivanje
hoćete, onako uzgred.
Red Obsession je
pre svega dokumentarac o biznisu, o jednom “brandu”, o njegovom
usponu i padu, a ponajviše o kulturi statusnih simbola. Bordeaux je
skoro slučajno postao popularan u Kini i to zbog činjenice da je su
ga hongkongški filmski gangsteri izabrali za svoje omiljeno piće.
Kineski milijarderi su u vrlo kratkom vremenskom roku izgradili svoje
imperije, često proizvodeći kompletne pizdarije, često proizvodeći
kopije poznatih marki, ali ih proizvodeći u velikim količinama i
jeftino. Kineski investitori mogu sagraditi neboder za pola meseca i
žele priznanje i nagradu za to. Žele sanduk Lafitta da ga čuvaju u
podrumu. Zašto ga jednostavno ne iskopiraju, kada su iskopirali sve
ostalo? Pokušali jesu, videćete vinarije u francuskom stilu u
kineskim pripizdinama, navodnjene pustinje pod vinogradima i šta sve
ne. Ali neke stvari su takve kakve su zato što su retke, lokalne,
tradicionalne i u ograničenim količinama. Otud valjda i onaj
inicijalni deo opsesije iz naslova, pre nego što su od nje napravili
finansijski “balon”.
No comments:
Post a Comment