2013.
režija: Ralph Fiennes
scenario: Abi Morgan
(po knjizi Claire Tomalin)
uloge: Ralph Fiennes,
Felicity Jones, Kristin Scott Thomas, John Kavanagh, Tom Burke,
Joanna Scanlan, Tom Hollander, Michelle Fairley
Danas nije teško biti
“celebrity”. Nije potreban ni talenat ni naporan rad, samo malo
hrabrosti da se napravi neka glupost i sreće da to neko uhvati u
pravo vreme na pravom mestu i eto vam onih Warhallovih 15 minuta
slave. To da li će se tih 15 minuta razvući na ceo život i da li
će to doneti nešto novca ili uticaja je jedna druga i duga priča.
Uostalom, naša tema nisu poznate ličnosti danas, nego prva
“celebrity” persona.
On je Charles Dickens,
viktorijanski pisac i javna ličnost opšte prakse (posvuduša, reklo
bi se) i definicija “celebritija”. Bilo je slavnih ličnosti i
ranije, na primer Mozart je bio jako popularan, ali on oko svoje
slave nije brinuo. Dickens je imao auto-marketing, svoje romane i
priče je pisao u serijalima tako da se stalno čitaju i da se o
njima stalno govori. Pored toga se rado hvatao teatra, produkcije i
režije, a zlobnici bi rekli da je preferirao društvo glumica.
Ovo je priča o jednoj
glumici. Ona je Nelly (Jones) i najmlađa je kći u glumačkoj
familiji. Njena majka (Scott Thomas) vodi glumačku trupu, a njene
sestre relativno često nalaze angažmane i sa strane i žive skromno
i dostojanstveno. Nelly, nažalost, nema njihove talente i ima mali
izbor mogućnosti. Kada je prvi put vidimo na ekranu, shvatamo da se
solidno udala za provincijalnog direktora škole (Burke), da se bavi
dečijim i amaterskim teatrom kao reditelj i da voli da razgovara sa
lokalnim pastorom (Kavanagh), koji je veliki ljubitelj Dickensovog
dela. Nelly ima sve što je Dickens ikada napisao, čak i različita
izdanja iste knjige i za velikog pisca kaže da je bio porodični
prijatelj. Svoju priču dalje priča u flashbacku...
Pogađate, ona je bila
glumica na koju je Dickens (Fiennes) pao i kasnije njegova
ljubavnica. Kada su se upoznali, njoj je bilo 18 godina, njemu 45.
Ona je bila anonimna, a on slavan. I oženjen... Njihova afera nije
bila sastavljena od dramatičnih svađa, krokodilskih suza i teških
moralnih dilema, naprotiv. Njihov problem nije bio ni njena majka, a
ni njegova žena Catherine (Scanlan), majka njegovih desetoro dece,
ali nažalost nikakav sagovornik i životni saputnik. Ona je toga čak
i odlično svesna.
Njihov problem je
viktorijanski moral, asketski, analan, takav da negira pobunu čak i
kad je neophodna, prepun tipičnog protestantskog i puritanskog
osuđivanja. Dickens bi se pobunio protiv toga i to i čini kada mu
je zgodno, tako što prikuplja dobrovoljne priloge za prostitutke,
sirotinju i uličare, ali ipak ne bi svojim primerom pokazao da je
moguće razići se od žene i započeti novu vezu. Verovatno bi to
razljutilo njegove čitaoce. Nellina majka, sa druge strane, želi da
njena kćer ima udobnost u životu, da bude srećna koliko može i
spremna je da prihvati sve, dokle god to ne ugrožava Nellinu
reputaciju.
Dakle, ona može biti Dickensova ljubavnica, ali mora
ostati tajna, nevidljiva za radoznalu javnost.
Budimo iskreni, nije to
bio naročito težak život, pogotovo ako se uporedi sa životima
Dickensovih književnih junaka, i svakako je bio lakši od života
fabričkog radnika, rudara, pralje ili prostitutke, ali u
viktorijanskom svetu mesta za propalu glumicu nije bilo. Ma koliko se
činio lagodnim (njen zadatak je bio je da sedi u kući koju joj je
on kupio i čeka ga da se pojavi svakih nekoliko dana), to nije bio
ni naročito lak život, baš zbog svoje tajnosti. Oni nisu smeli
biti viđeni zajedno, putovati, prijateljevati... Jedini koji je imao
hrabrost da prekrši striktna pravila viktorijanskog morala i prođe
nekažnjeno je Dickensov prijatelj i kolega, pozorišni pisac Wilkie
Collins (Hollander), koji je otvoreno živeo sa izvesnom udovicom,
bez namere da je oženi.
Film kao film pati od
Fiennesove autorske odluke da izbegava zamke žanra, u ovom slučaju
melodrame i kostimirane drame. Sa jedne strane, to čuva Dickensovu i
Nellinu čast, ali film svodi na niz ne-događaja i trivijalnih
podataka o Dickensovom životu i viktorijanskoj Engleskoj.
Viktorijanski moral, koji treba biti u centru ove drame, reklo bi se
klasični negativac, je isuviše kompleksan i apstraktan da bi ga se
dalo portretirati. The Invisible Woman je u samoj osnovi
dosadnjikav film u kojem je potrebno blizu sat vremena da se pohvata
šta autor želi reći (Dickensov i Nellin odnos ne ide nikamo, kao i
film), dok je u drugom satu najčešće kasno da bi nas bilo briga.
Razumljiva je želja autora da nas poštedi klišeja, ali pitanje je
šta je sa time postigao.
Budimo iskreni, Fiennes
kao reditelj ume da bude pretenciozan, i meni se nikako nije svidelo
njegovo čitanje Coriolanusa. Ali moramo mu priznati da je kao
glumac besprekoran i sposoban da se prebacuje iz uloge u ulogu. Ovde
je samo pristojan, reklo bi se na automatici. Felicity Jones ima u
dramskom smislu nešto zahtevniji zadatak, iako je on tipski, i čini
dobro da ne klizi u teatralnost. Nešto svežine ipak unose epizodni
likovi i poznati britanski glumci koji im daju lični pečat. Kristin
Scott Thomas je oslobođena uobičajenog glamura i sjajna je kao
ostarela glumica, a Joanna Scanlan pruža “reality check” kao
Dickensova žena. Scena i kostim su impresivni, ali ništa manje se i
ne očekuje od visoke britanske produkcije na literarnu ili
istorijsku temu.
The Invisible Woman
nije najlošiji film koji ćete ikad pogledati, čak je i pristojan i
minimalno patetičan za jednu melodramu, ali nije baš najjasnije šta
je to Fiennes hteo da nam poruči sa ovim filmom. Sam Dickens je
zanimljiva tema i pogled u njegov život je poput pogleda u nekakvu
legendu. Takođe, uvid u pravila ponašanja jednog prošlog doba nije
na odmet. Ali to naprosto nije dovoljno da bi se snimio film. Za film
je potrebno nešto drame, nešto sukoba. Izbegavajući klišeje i
pokušavajući da napravi film koji odudara od standarda i proseka,
Fiennes je napravio uglavnom dosadan film.
No comments:
Post a Comment