2013.
režija: Jorge Dorado
scenario: Guy Holmes,
Martha Holmes
uloge: Mark Strong,
Taissa Farmiga, Brian Cox, Indira Varma, Saskia Reeves, Richard
Dillane
Svake godine se pojavi
gomila psiho-trilera koji balansiraju na granici realnog i
ezoteričnog i to je potpuno razumljiv trend. Mi volimo da verujemo u
magičnu moć uma, u hipnoze, projekcije, snove... Hollywood je
pomalo digao ruke od takvih filmova, vremena su se promenila, ukus
mase se vratio na eksplozije, super-heroje i obračune sa Rusima,
Arapima i Kinezima, ali to ne znači da psiho-trileri nisu dovoljno
profitabilni za nezavisnu, B produkciju ili široke koprodukcije.
Takav film je i Anna, radnog naziva Mindscape, snimljen
u širokoj američko-evropskoj koprodukciji sa većinom britanskim
glumcima.
Zamislite neki
paralelni svet u stilu Inceptiona gde je prekopavanje po
sećanjima legitimni istražni postupak. Još uvek nemamo korporacije
koje preko elaborirane industrijske špijunaže vladaju svetom, ali
imamo “mentalne detektive” koji rade za takve firme. Na početku
filma imamo televizijsku vest u pozadini o skandalu sa senatorom koji
radi za “mentalni” lobi.
Naš junak je John
Washington (Strong), mentalni detektiv koji je dotakao dno svog
profesionalnog života nakon ženine smrti i blažeg šloga usled
iscrpljenosti poslom. Sada je i u finansijskim problemima i hitno mu
treba posao. Njegov šef (Cox) mu daje naizgled lak zadatak: nesrećna
tinejdžerka iz bogataške kuće po imenu Anna (Farmiga) već danima
štrajkuje glađu, a na njemu je da ispita zašto je to tako i da je
natera da nešto baci u kljun. Međutim, nije sve kako se čini, i
Annini problemi su veći i kompleksniji od loše ishrane.
Odmah nam je jasno za
Annu da je inteligentna, ali beskrajno čudna, a da situacija u
njenoj kući nije nikako normalna. Majka (Reeves) je alkoholičarka,
a očuh (Dillane) je neverovatni ljigavac koji uporno navija da se
Annu smesti u instituciju zatvorenog tipa kako bi on upravljao njenim
fondom. U hipnotičkim seansama pojaviće se indicije da se Anna
napatila u životu, čak indicije fizičkog i seksualnog
zlostavljanja kod kuće.
Pa ipak, Anna nije ni u
kom slučaju nevino dete. Ona je sposobna distorzirati realnost,
projektovati se i čak lažirati svoja sećanja. Između nje i Johna
se odvija partija mentalnog sparinga i zapravo ne znamo, ali možemo
pretpostaviti ko tu drži konce u svojim rukama. U solidno odmerenom
tempu, nekoliko obrata dalje, film odlazi u generički ispreokretan
kraj koji bi možda bio šokantan ranih 90-ih, ali koji se do sada
potrošio.
U poslednje vreme sve
je više američkih filmova (po stilu i izrazu) snimljenih sa
evropskim sredstvima, ponekad čak kompletno na lokacijama u Evropi.
Ne znam zašto, ali takve produkcije često angažiraju britanske
glumce (možda su jeftiniji) da glume Amerikance, što je rizično. U
Anni to još prolazi glatko, niko se ne muči previše sa akcentom i
moguće je zamisliti celu priču negde na severoistoku Sjedinjenih
Država. Zanimljivo je gledati Marka Stronga, standardnog negativca u
filmovima Guya Ritchija koji pomalo podseća na uglađeniju verziju
Jasona Stathama, kako igra generalno pozitivnog lika. Taissa Farmiga
ima isti tip eterične lepote kao i starija joj sestra Vera, a
eterične, povučene, inteligentne klinke umeju da deluju strašno.
Njoj ne ide u prilog što su joj replike ogromne i beživotne, pravi
monolozi koji možda otkrivaju više radnje nego što je potrebno.
Ipak, Strong i Farmiga imaju solidnu hemiju na ekranu i uspevaju da
nam drže pažnju, čak i da nas uvere da je njihovo mentalno
“obaranje ruku” fer borba. Ostali glumci su uglavnom
neiskorišteni i zarobljeni sa jednodimenzionalnim, pasivnim
likovima.
Centralni problem filma
je generička, milion puta ispričana priča i nevešt, diletantski
scenario. Guy i Martha Holmes su debitanti i za očekivati je da
nemaju iskustva. Međutim, njihova priča je prepuna opštih mesta,
nedorađena i neispolirana, dok je scenario opterećen replikama koje
variraju od banalnih do besmislenih, a rešenja za centralnu
misteriju i sve manje misterije su nagoveštena prilično nesuptilno
otprilike istovremeno kako se misterija pojavi. Jasno nam je kuda
film ide. I reditelj Jorge Dorado nema iskustva kao reditelj
“feature” filmova, ali ima solidnu kolekciju kratkometražnih
filmova i reference kao asistent reditelja ili “second unit”
reditelj. To znači da je dovoljno vešt da upotrebljava tehniku,
tehnologiju i efekte i drži napetost, kao i da solidno tempira
šokove i povremene “jump scare” momente. Da je iskusniji,
verovatno da bi uspeo da preradi scenario u dovoljnoj meri da ne bi
bio providan.
Sve u svemu, Anna
je prosečan ili tek nešto natprosečan film, apsolutno gledljiv,
čak i umereno zabavan, ako ćemo govoriti o lakoj zabavi. Nema tu
ničeg preterano pametnog, usuđujem se reći ni novog. Ipak, kada
pogledamo neiskusnu autorsku ekipu i čudno posloženu produkciju,
Anna je još i pristojan film. Ako ništa drugo, nema
pretencioznosti i foliranja da je art film ili da je išta više od
prolazne zabave, i to treba poštovati.
No comments:
Post a Comment